Fiskevalg=)

hei jeg har en liten 40 liter som foreløpig er tom. jeg har planer om en liten gruppe med otto men må vell ha noen som svømmer rundt på andre steder og =) så da lurte jeg på om det er noen som har tips til fisker som er lette å holde?? guppy frister litt men formerer seg fort har jeg lest så det vil vell bli ganske fort fullt oppi der=/
Hei

Har gjort et raskt søk og da kom denne lista opp.

Der også guppy med men se gjerne bort fra den for det stemmer med det du selv skriver at dem blir det fort mange av.

http://akvaforum.no/search.cfm?search=fish&family_id=&Fresh=1&size_from=1&size_to=100&difficulty=&gh_from=0&gh_to=50&ph_from=5&ph_to=9&temp_min=20&temp_max=35&tsizefl=20&tsizetl=40&tsizefcm=40&tsizetcm=300
huff da!
Fikk en liten feil der.

her er linken

tusen takk for svar=)
har du noe erfaring med killi eller trestripet knurregurami??=)
Nei jeg har ikke det beklager.

Men det er det sikkert andre som har.
moskito-rasboraen og coryen var veldig fin=) men hva hadde derre valgt mellom cory og otto? og moskito-rasboraen trengte minst 60 liter men går det fortsatt bra å ha den i en 40 liter?
men takker uansett =)
Jeg ville gått for cory helt klart.

Dette grunnet at otto`er tåler mindre og har lett for og dø dersom en ikke er helt dreven.

Og når det gjelder moskito-rasboraen så kjenner jeg ikke til denne, men siden jeg selv bruker og se på når det gjelder akvarie størrelse så kan den gå i kar som er på ca 40l. og oppover.

tusen takk for svar igjen =) da blir det vell en gruppe coryer. men går det bra om man har grus å ikke sand? har du noen tips til hvordan jeg kan vite om fisken går i 40 liter for eksempel selvom den trenger 60 liter? kommer jo sikkert kansje litt ann på størelsen.
Coryer SKAL ha sand. Punktum.

Du kan ha både otto og cory, så forstår ikke hvorfor du skal velge mellom disse? Moskito-rasbora er vanlige å ha i kar fra ca 30 liter. Det står nok 60 her, fordi de liker litt svømmeplass.
Stian Nordbø
da blir det vell en gruppe coryer. men går det bra om man har grus å ikke sand?

Siden du åpenbart allerede har lest deg til og vet at Corydoras har det best på sand, skjønner jeg egentlig ikke hvorfor du spør om det der. Det står ikke i fiskebasen for moro skyld at Corydoras bør og skal ha sand som bunnlag!

Svaret mitt er klinkende klart; NEI, det går ikke bra om man har grus, og ikke sand.
Du får noen fisk som ikke har det optimalt, kanskje rett og slett vantrives.

Som en meget kjent og berømt akvarist sa det:
'Det burde være straffbart og holde Corydoras på noe annet enn sand!"
Heiko Bleher

Stian Nordbø
har du noen tips til hvordan jeg kan vite om fisken går i 40 liter for eksempel selvom den trenger 60 liter? kommer jo sikkert kansje litt ann på størelsen.

Her har du nok en gang lest noe du ikke vil høre på, og nå om anbefalt akvariestørrelse til visse fiskearter. Så nå spør du etter "tips" om hvordan du kan gi blaffen i minsteanbefalingene...

Svaret er at ingen kan komme og arrestere deg for å tvinge fisker til å leve i mye mindre omgivelser enn hva som er minimums anbefaling. Men du er ikke særlig seriøs som akvarist, når du tar så utrolig lite hensyn til fiskenes ve og vel og trivsel.

For å ta konkret hva du har; en 40 liter. Vel, det er bare å innse at en 40 liter kan du ikke ha mange av hvilken som helst fisk i, du kan ikke velge på øverste hylle etter eget forgodtbefinnende - du må tilpasse fiskevalget ditt til karet du faktisk har.
Men en stim Corydoras habrosus eller Corydoras pygmaeus kan du ha, da disse er dvergcorydoras, og mye mindre enn vanlig. Derfor kan du øke antallet av dem og jeg ville fint ha puttet 12-15 av en slik dvergart i en 40 liter.
Men jeg ville ikke hatt stort mer enn den ene arten av fisk i et så lite kar. Kanskje et par med små bettaer av et slag. Finnes mange fine, som ikke krever så stor plass, men vil ha et godt beplantet kar med gjemmesteder. Spør de som kan litt om bettaer og se hva du får av anbefalinger.

..men corydoraser... de bør holdes i stim... blir veldig trangt det... om det ikke er sånne dvergcoryer da... ( dverger ville jeg ha valgt da, tror ikke det er bra å ha vanlig størrelse oppi der) og de må DEFINITIVT ha sand, ellers kan de miste bartene sine og da blir de helt hjelpesløse.

Personlig ville jeg ha valgt dvergcory framfor ottoer, syntes de har mye mere sjarm der de tøffer rundt og graver nesa nedi sanda(veldig viktig med sand)

hadog så hadde jeg valgt moskito-rasboraen. moro med noen fargeflekker inni akvariet. (så kan du heller velge mellom dvergcoryer eller ottoer til bunnen)
[QUOTE=Anne Kristin]..

hadog ... QUOTE]

hadog = hadde og

...begynner å bli leggetid her,hehehe. zzzzz
jeg har lest litt men visste ikke at de kunne miste bartene om de hadde grus. det sto om skarp og grov grus men jeg har ikke veldig skarp grus akkuratt og den er heller ikke veldig grov. jeg var usikker så jeg spurte. jeg beklager også at jeg ikke har informert litt om karet da jeg laget tråden. jeg pleier å ta hensyn til kravene til fisken men jeg ble litt overasket da hun foreslo en fisk som skulle ha minst 60 liter.
jeg skjønner det at jeg ikke kan ha så mye fisk eller velge hva som helst. jeg vet ikke hvordan størelsen på disse coryene er men når du sier 12-15 forstiller jeg meg at det blir litt trangt inni der for dem.
Jeg ville aldri foreslått det om jeg ikke var temmelig sikker på at det gikk bra

De to artene jeg foreslo, er dverg-arter. Nettopp fordi du har et såpass lite kar, foreslo jeg dverger, ikke vanlige Corydoras. Det er fint plass til minst 10-12 stk av dem i en 40 liter, kanskje litt til. De trives best om de lever i stim eller grupper. Er de for få, blir de ofte litt engstelige og sky av seg.
Disse to dvergartene av Corydoras svømmer også litt mere midt i vannet enn andre Corydoras gjør, så man får liksom beboere i hele karet, ikke bare på bunnen.

Grus er grus, og sand er sand. Skift til sand først som sist
Alle fisker kan trives på sand, men ikke alle trives med grus. Dessuten er det mye penere å se på med sand.

Corydoras leter etter mat rent instinktivt ved å suge sand inn i munnen og så sile ut mat-partikler og sile sanden ut gjennom gjellene. Det er måten de leter etter mat på, og det gjør de hele tiden, dag og natt, så sikter og siler de sand og roter igjennom sanden med bartene sine.
Ved å kjøpe Corydoras og putte dem i et kar med GRUS, så blir denne instinktive atferden til Corydoras forhindret. De får rett og slett ikke gjort det som er naturlig for dem! Det syns jeg er blodig urettferdig overfor fiskene, når det er sååå enkelt å gi dem det bunnlaget de faktisk trenger og trives best med!

En sekk sand på Biltema (varenr 175425) koster 65 kroner, så det er ikke store kostnaden
Du vil bli overrasket over hvor pent det blir!

Hvilken grus er det du har i karet, Stian? Kan du huske navn og størrelse?

Du har ingen ting å beklage. Det fins ingen dumme spørsmål bare dumme svar
Og du gjør helt rett i å spørre i forum.

Jeg vet at flere coryentusiaster i mange år har brukt Rådagrus/sand 0,4 - 0,8 mm som bunnlag før Biltemasanden ble populær. Nå mener imidletrid enkelte at den må ha fortonet seg som "store og skarpe steiner" når den passerte gjellene på coryen...

Jeg er også tilhenger av Biltemasand og bruker det i alle mine kar.
Anbefales!
takker for svar igjen =) blir nok sand så skal lese litt rundt om det med å bytte fra grus til sand. det høres ut som litt arbeid har sjekket litt på profilene deres og lurte på om dere har noen tips til hvordan vannet burde være med gh og ph etc? biltemasanden var veldig fin syns jeg så det blir nok mest sannsynelig denne
hvilken type grus jeg har har jeg ikke peiling på for å være ærlig =)
Biltemasanden er kjempebillig. Jeg brukte bare EN sekk i mitt 128 liters akvarium. Som har grunnflate 80cm*40 cm. Du bruker bare litt av dette.

jeg byttet på lørdagen og det ble overaskende fint = )
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap