Juwel rio 180

Inaktiv bruker
Hei, jeg drev med akvarier i ungdomstiden, og har nå lyst til å ta opp igjen hobbyen 5 år senere. Har flyttet på meg, og kan vel si jeg har en langt bedre økonomi enn jeg hadde som 13-14 åring.
Noen som har erfaring med Juwel Rio 180? Hvordan er denne "pakken"? Tenker på filteret, lys og generelt alt som har med karet å gjøre.

Takk for svar =)
Har ikke selv noen erfaring med det, men skal vel være brukandes kar det. Filteret mener jeg har lest at er litt underdimensjonert, kan være greit å skaffe ett utvendig filter. sjekk nettbutikker, ofte mye å spare. Feks
Når vi først er inne på dette med filter, så er produsentene av disse litt optimistiske når det gjelder hva det takler. Kan som grunnregel ta literstr på karet og gange med 2, så ser du ca hvilket filter du bør bruke.

En annen ting, les 530`s tråd om oppstart. Genial. Så lærer du masse om vannverdier og vannkjemi med det samme.
Har selv 3 rio kar, 60,240 og 450 liter. Rio karene er jo relativt rimelige som "pakkesett". De innvendige pumpene er etter min menig for dårlige, iallefall for de litt større karene. Det første jeg gjorde med begge de store karene var å skjære ut pumpene å erstatte de med utvendige pumper. Jeg kom billigere ut uansett selv om jeg måtte investere i utvendig pumpe. Jeg er fornøyd med alt annet på karene.

Wobbler
jeg er ivertfall godt fornøyd med mitt juwel rio 180.
det innebygde er litt for lite for min smak så jeg kjører ett utvendig i tilleg
Har ett rio 300, der holder ikke innvendig orginalfilter. Må ha utvendig i det i allefall, sammen med orginal filter. Ellers kjempe fornøyd.
Juvel kar
Fornøyd med Juvel, hvor vi har ett 450 liter Visjon. Pumpa som er i karrene til Juvel, der setter de inn for små pumper i forhold til filtermassen . I 450 er det en Jumbo pumpe som gir 1000 liter, med oppgradering til 1500 pumpe er det ett helt annet filter.

Selvfølgelig måtte det en utvendig pumpe i tilegg for å få god kapasitet.

Nå er jo lysrør under loket på akvariene til Juvel, utvikler en del varme gjør dem, så har hatt problemner i sommervarmen med for varmt til fiskene.

Enten ha lokket oppe, eller kjøpe en kjøler er den løsninga som er. Går for den sistnevnte til neste sommer. Lykke til med akvarie hobbyen.
hvordan er målene på juwel karene? kan kanskje bruke noe sånt?







På den hjørnefilter greia er det med pumpe og full pakke.
På Juvel 450 må du ha en bakgrunn på 150x60 cm
Nå finnes det jo for Juvel kar bakgrunner for dem å få kjøpt, hvor du i tilegg får monduler som er lik for å bygge inn den innvendige pumpe, hvis du skal ha den i karet.
Er jo ikke noe fin å se på den svarte kladden(
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap