Hvordan skifte sand/grus i et akvarie?

Jeg vurderer å skifte sand/grus i akvarie mitt om en stund, og lurer på hvordan dere gjør det på lettest mulig måte? vurderer egentlig den sanda ifra biltema, synes den ser grei ut.
Ta ut grusen først

Kommer veldig an på om det er bebodd, mye planter osv.
Men som regel er det vel greiest å ta ut ca halvparten av vannet, ta gjerne fisken oppi en balje eller lignende med vannet mens du styrer,og så ta ut grusen.
Ha i sanden, og plant på nytt.
Hei.

Det jeg har gjort når jeg har bytta ut underlaget i noen av karene her, er at jeg har brukt ei stooor balje, fyllt balja med vannet fra akvariet (ca 70 %). Lempa alle fisker og filter oppi balja, filteret har fått gå, så ikke bakteriene skal dø. Resten av vannet har jeg tømt ut, har så gravd ut grus eller sand enten for hånd eller med ei tresleiv.

Fyllt på med ny sand og litt vann. Så starter moroa... Vannet fra balja har jeg så tatt oppi karet igjen, så mye jeg har fått ut, uten at fiskene har blitt "tørrlagt". Så oppi med fiskene igjen, og etterfyllt med vann.

Dette er det jeg gjør, kan godt hende det ikke er den mest hensiktsmessige måten, men det har funka her.

Jeg prøvde ut biltemasanda, men fikk nok med meg feil type, for den var så fin at den blei med ut igjen når jeg slamsugde...
Søk på sand her på forumet, så får du anbefalinger og til og med artikkelnummer på rett sand.

Den har fin farge og egner seg for alle typer fisk!
Jeg tar ut sand ved hjelp av slange og hevert-metoden: Setter opp noen baljer og bøtter under akvariet og "støvsuger" sanden ut med slangen.
Jeg gjorde også dette for ikke så lenge siden. Jeg tok akvarievann over i bøtter og bakker, puttet plantene og fiskene i ene bøtta og la ei plate over i tilfelle noen av fiskene skulle hoppe, og så tok jeg ut så mye vann som mulig for å spare på det. Så brukte jeg en hullsleiv for å ta ut grusen og kastet den i en dobbel søppelsekk. Lurt med masse håndklær og slikt rundt omkring siden det omtrent garantert blir en del søl. Når karet var tomt for grus, helte jeg forsiktig opp med biltemasand. Fylte så halvveis opp med vann, og plantet plantene igjen. Så fikk pungen komme på plass, og til slutt fiskene, sør resten av vannet ble fyllt på. Siden jeg har Juwel med innebygd filter, så kunne ikke filteret kjøre underveis. Jeg krydra svampene når grusen var ute for å få vekk noe av dritten som var virvlet opp, og så starta pumpa igjen når søt var tilbake på plass. Det hele tok vel i underkant av to timer (inkludert flytting av karet tvers over rommet), og alle fisk og planter overlevde helt fint. Var litt tåke første døgnet, men det la seg fort.
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap