Juwel rekord og rio - hva er forskjellen ?

Overskriften sier vel det meste : Hva er egentlig forskjell på juwel rekord og juwel rio akvariene?
Kvaliteten, design. Rio er dyrere. Se her er litt info. Ellers stopper rekord serien på 110l. Mens Rio går mye høyere i volum.
Jeg har kjøpt et som jeg tror er rekord, og det har plast topp med to løse luker i. Dette er 160 liter. Synes det er rart at jeg ikke finner dette når jeg søker, regner ikke med at det er rio, for rio har jo topp med tre ramme rundt.

Kan dette være en gammel modell da?
Målene er
100*40*40 cm.
Fikk rekord 160l før ja Trolig en slik eldre rekord, om den har løs topp.. Google juwel rekord 160 så ser du det du trolig har
Har Juwel Rio, og det har plast topp med to løse luker. Lysarmatur midt på, og ei stor luke som kan tas av på hver side. Treramma sitter fast i selve karet og kan ikke tas av.
Wenchemor
Har Juwel Rio, og det har plast topp med to løse luker. Lysarmatur midt på, og ei stor luke som kan tas av på hver side. Treramma sitter fast i selve karet og kan ikke tas av. :)


Samme her
På dette er det ingen ramme øverst, bare glass. Men nederst så er det en ramme. Toppen er av plast, med lysrør på midten ja, og så to luker man kan ta bort for å mate, og kanskje fiske opp døde fisker og slikt.

Lurer på hvor gammelt dette kan være, har de andre typene kommet etterpå, eller er Rekord en type de fremdeles selger?
Redord står på hjemmesida til Juwel, så det selges vel, men ikke så stort som ditt ser det ut til.
Søk på Juwel akvarier så finner du hjemmesida deres.
Den selges fortsatt på div nettsider, så vanskelig å si når den er fra Rekord er det i allefall, utifra hva du beskriver Hadde rekord selv før, har rio nå
Jeg likte godt formen på det, så det blir spennende å få montert det i stuen. det er ikke så høyt, som de gjerne blir når literene øker, og ikke så dypt, så man får liksom litt sånn panorama følelse. Den svarte toppen er nok også med på å skape panorama feeling . Tror det vil bli nydelig med lys sand, røtter og planter.

Litt uvant å ikke ha ramme øverst. Leser i diverse eldre tråder nå at mange opplever at akvariene begynner å bule ut øverst. Men regner med at amaturet vil holde akvariet sammen. Er det likevel fare for at det kan bule utover når toppen tas av? At det blir spenn i glasset?

De rekord akvariene tåler helt fint å stå uten toppen på med vann i 110l jeg hadde bula ikke i allefall. Fint akvarie syntes jeg. Eneste jeg ikke likte var at den løse toppen hadde lett for å vibrere om filterledninger etc lå borti.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap