Hvordan få akvarie og bord i vater?

Jeg lurer på hvordan man på en enkel måte vatrer opp et akvariebord? Vet at gulvet heller litt forrover, og litt mot ene siden, for det såg jeg når jeg hadde tappet i akvariet mitt da jeg flyttet det.

Nå skal dette bort, og et nytt med bord skal settes opp. men jeg må jo vatre opp under dette bordet. Dette akvariet et jo også tyngre og større.

Hva bruker jeg til å få det i vater - hva har jeg under akvariets føtter? Har en slik vater sak med bobler i som viser om ting er beint. Men brukte denne sist også, og da ble ikke kraret i vater. Så jeg lurer på om jeg gjør feil. Eller brukte feil underlag under bordbeina.
Skjær til en cd plate slik at det passer under beina. Funker perfekt, og gir seg ikke.
Annbefaler det som STIEdge sier, har hørt flere som gjør det, og at det funker.
Det var søren ikke dumt !! Jeg la gulvbelegg under jeg, og da funket det jo ikke.

Men hvis det viser at det er i vater uten vann i - vil det da sansynligvis være i vater også MED vann og slikt i?
Under forutsetning av at stativ/ møbel tåler vekten skulle det ikke endre seg selv om du fyller vann i.
Bruk en vater... om karet ikke er helt rett etter vatring og prøvefylling, tapp ut mesteparten av vannet, og vatre opp på nytt. Bruk evt vannlinja i karet til hjelp.
Pass på at karet ikke står og vipper, slik at glasset får diagonalt spenn.

Jeg har bl.a. brukt en sammenbrettet (og rengjort) melkekartong under et porsabein som ikke kunne reguleres. Det fungerte fint. Kartongen kan brettes en eller flere ganger, alt etter hvor høy "kloss" som behøves. Hvis gulvet heller jevnt en vei, så kan en trelist under 2 av beina også fungere bra, eller f eks rester av en klick gulv.
Jeg har brukt disse med M8 gjenger, og justerbare fotplater fra ikea, samme som brukes på BILLYserien de har. Prøvde å finne link, men fant ikke.
Gjengene er ca tre fire cm lange på disse fotplatene, så jeg har brukt å skru ei treplate fast under bordet, i hele bordets dybde, på samme plassene der originalføttene står. (disse fjerner jeg på forhånd.) så borrer jeg hull til islagsmuttrene, men ikke så langt at jeg borer igjenom bunnplata til bordet. Skrur fast føttene, og simsalabim...justerbart bord uten problemer.
Jeg tror forskjellen er 5-6 mm under ene foten, og 3-4 mm under den andre foten. begge forran.
Akvariet mitt har en helling på ca 0,5cm på høyre side, har ikke giddi å rette det opp. Har gått fint så langt, kommer kun til å stå et år til så håper det ikke skjer noe innen det året :P
Det hadde ene karret mitt også..men da jeg oppdaga at glasset såvidt var begynt å sige ut på ene sida ble det fortere enn fortest retta opp.er usikker på hvor lenge det sto skjevt..men ikke nå lenger. Det har heldigvis rettet seg med glasset også.

Så det at du "skal ha det stående slik bare et år til".....DET kan du fort angre på om du ikke retter det opp
Etter den meldingen så burde jeg kanskje vurdere det, ja trur jeg kommer til å angre litt den dagen vannet ligger utover gulvet... Får hive noen gamle cd plater under før det skjer noe.
Jeg står eller sitter på bordet for å gi det tyngde, før jeg setter på akvariet, eller får noen andre til å stå på det. Spesielt hvis det er tregulv så kan det gi seg hvis det er et større akvarium som skal settes opp.
Så bruker jeg vater for å sjekke evt helning.
Klipper til en isboks, sånn stor firkantet med vanilje-is , og legger under i et eller flere lag.
Fungerer greit hos meg.
Inaktiv bruker
Jeg bruker akvariebord med regulerbare føtter Det er det aller beste og tryggeste.
Plussmedlem
Malawifan
Under forutsetning av at stativ/ møbel tåler vekten skulle det ikke endre seg selv om du fyller vann i.


Kommer jo helt an på gulvet ditt det... Plenty av gulv som siger litt når det får endel vekt på seg. Selv i tepper kan beina synke ulikt ned....
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap