Platy eller sverddrager yngel

Hei...

Ser at det svømmer en 6-7 yngler rundt omkring i akvariet, er vel en 7-8mm store (virker for store til at de voksne fiskene gidder plage dem, og dem svømmer fritt overalt), oppdaget dem først for ett par uker siden. De er helt grå med svarte flekker/hale.

Nå har jeg 2 platy hunner (sølv m/hvit mageregion og svart hale) og 4 sverdrager hunner (svartmalt oransje, og røde med svart hale).

Siden ynglene er grå (ikke sølv), er det da platy yngler? Eller får dem ikke farge før en viss tid er gått, ser jo at dem har svarte flekker......som kun 2 av sverdragerene har....men de er da eller oransje.

Siste mulighet er en av de to helsorte black molly'ene - som kom i akvariet litt før jeg først oppdaget ynglene - men de hadde ikke store mage, men den vokser faktisk nå da på den ene, og burde ikke iallefall noen av ynglene være helt svarte da?

De fleste av våre platy ynglene våre er orange fra fødselen av.
Har du bilde?
Hmm....lite spm her....den ene hunnen (ung voksen) - begynner å få en sånn tynn under-finne som hannene har. Men den har ikke hale - hva betyr dette?

Da er det i tilfelle 3 hanner og 3 hunner - Kan dette bli ett problem?
Dem sa at dersom jeg ikke hadde minst 2 hunner per hann, ville hannene drepe hunnen.

Vil det være ett problem med KUN hanner ?

Den "hunnen" som begynner å få tut får nok hale etterhvert. Det var en gammel myte som sa at sverddragere kunne skifte kjønn, det kan de jo ikke. Men noen hanner er veldig trege i avtrekkeren. Disse blir gjerne kjempestore, og lever lenger enn sine små knertebrødre. Sies det.

Med tre hanner og tre hunner får nok damene kjørt seg, det vil bli jaging og knuffing om å komme først til etter fødsel, men det kan godt gå bra også. Alt kommer an på temperamentet til fisken din. Kun hanner vil neppe bli noe problem, bortsett fra at de utmerket godt kan finne på å sloss om Platydamene, de er ikke spesielt nøye på akkurat det hvis de ikke har noe å velge i.

Når det gjelder farge på yngel er det ikke godt å si hvem som er mor her, Black mollyyngel kan godt være grå, Platy kan godt få grå yngel (som aldri farger ut, hadde et helt grått kull på våre første korallplaty), og sverddragere er også grå i naturform. Har akkurat ryddet opp i fiskesuppe i et kar, og satt alt jeg fant av yngel i en boks, for før de farger ordentlig ut er de igrunnen grå rumpetroll...

Øyefarge kan være et hint, der er det av og til mulig å gjette seg til synderne.

Jeg babler i vei, spennende, skjønner du!
Det er også meget mulig at du har krysninger mellom platy og sverdrager.....
Hei
Takk for svar allesammen.

Ja det stemmer sikkert det - at det blir en hann. Det som er litt rart var at den ene litt ivrige hannen drev og svinset rundt den når den kom i akvariet (mens den ignorerte hannen med sverd), selv om vi mennesker trenger visse tegn for å se forskjell, ville jeg tro en hann sverddrager ville kunne se forskjell før hale/finne blir utviklet :P

Den er faktisk ikke så stor, da jeg kjøpte den for en 3 uker siden, sammen med en hann, så var de egentlig ungdommer (70-80 % av voksen størrelse), så hvis den får hale vil den egentlig ikke se så mye større ut enn den andre - som da har en lang hale. Men ett veldig pent individ er det iallefall, aldri sett akkurat den fargekombinasjonen - mørk oransje, men ser ut som om den har lekt med svartmaling.

Ja, for bare vente og se hva det blir til av de ynglene. Håper virkelig de får en form for farge - ser litt kjedelige ut i fargen foreløpig. Litt gøy bare det at det plutselig kan dukke opp nye fisk i akvariet.

Ja, for holde øye med dem, se om det går bra med 3 hanner/3 hunner. Er forresten også en platy hann i tillegg til de 2 hunnne.
Tilfeldig bekjentskap
© RHD
Reklame for plussmedlemskap