Oksygen mangel?

heihei.
Har akkurat kjøpt meg en 54 Liters akvarium.
Oppi har jeg da:
4 Guppy
8 Neon tetra
2 Oranda slørhaler

Har da en del problemer:

Oksygen mangel?
Har en innvendig filter/pumpe - der jeg har lagd en slags planke som gjør slik at vannet blir "skytt" oppover mot vann overflaten istedenfor rett fram.
Har også to ganske store planter i karet.
Vil det gi fiskene mine mer enn nok O2??
Vil jo at de skal vokse mest mulig.
PS! har med bilde på siden som viser:

Roten avgir farge?
Har skrubbet den og vasket den i mer enn en måned.
Skifter 50 % annen hver dag for å gi fiskene mer oksygen og renere vann.
Etter en ukes til vil akvariet bli helt brun.
Er dette giftig for fiskene?

Temperatur.!!
Vil ha tempen ned til 23 grader slik at alle fisk trives. men dette skjer aldri.
Har tatt ut varmekabelen, men vannet blir aldri kaldere.
Den ligger alltid på 26 grader.
Selvom jeg skifter vannet med 20 grader.
Hjelp?

Takk for svar !!
Hvis de skal vokse mest mulig, så trenger de større kar, spesielt slørhalene. Guppy liker hardt vann, neontetra liker surere vann og mindre hardt vann. Ingen av fiskene vil få det optimalt igrunnen.

Er det noe som tilsier at du har lite oksygen i karet? Hvis fiskene ser ut til å puste tungt eller henge i overflaten, så mål nitritt(NO2) og ammoiakk(NO4).

Hvor varmt er det i rommet der akvariet står? Akvariet blir aldri kjøligere enn det, i tillegg så varmes vannet opp av lysrørene. Hvor lenge står lyset på hos deg?
har glemt å nevne at jeg skal kjøpe en 150 liter og kanskje større om noen få måneder.

for noen få uker siden da pumpen "skøyt" framover og ikke oppover mot vannflaten, da så det ut som om slørhalene bevegde "pustet" mye med munnen, men de går aldri opp for å hente oksygen.
Da var også vannet ekstremt brun pga roten.

Så etter litt fiksing på pumpa og mye vannskift så ser det ut som det har stoppet.

rommet er vell 20 grader.
Har lyset på 24/7, tenkte at fiskene ville like det bedre?

Vil helst at alle fisk skal trives, spesielt slørhalene som trenger en del mer plass enn andre.

nitritt og no4 testet jeg for en del dager siden hos dyrebutikken.
Eieren er fetteren min så får testet vannet så ofte jeg vil.
han sier vannet er veldig bra.

Enda en gang takk for svar !
Lyset skal ikke være på mer enn max 10-12 timer i døgnet.
Brunfarga av rota har ingenting å si for fiskene, og det gir seg nok etter hvert.
Inaktiv bruker
Lot du karret stå noen uker før du hadde fiskene i?
Sånn at de rette bakteriene fikk etablert seg og vannet ble litt mer stabilt.
Tan Le Hoai
heihei. Har akkurat kjøpt meg en 54 Liters akvarium. Oppi har jeg da: 4 Guppy 8 Neon tetra 2 Oranda slørhaler


Spørsmålet er: hvor lenge har du hatt akvariet i drift, og når satte du inn fiskene?

Når fiskene henger i overflaten i et nytt akvarium, er det nesten garantert pga nitrittforgiftning. Les denne, det er en viktig artikkel for alle nybegynnere:
Hvorfor innkjøring og hva er det egentlig?
da skal jeg slå av lyset før jeg sover, godt å vite.
hadde akvariet tomt i en uke, etter det satte jeg inn 3 planter.
Tilsammen blir det da 3 uker uten fisk i akvariet.

Har lest på forhånd at det skulle gå en del uker uten fisk, for å danne bakterier.

Men har nå fått gode svar på ting jeg lurte på.

Kanskje ikke helt når det gjelder o2 ?
Om pumpen og plantene vil holde.?
Inaktiv bruker
Prøv å løft filteret så strålen bryter vannflaten så setter du på full styrke. da vil jeg tro det skal bli litt mer oksygen.
Lenge siden du bytta vann?
(Det er heller ikke lurt å bytte vann for ofte.)
byttet faktisk vann igår.
bytter 30 - 50 % vann annen hver dag..
burde kanskje redusere dette?

takk for tips. skal prøve nå
Inaktiv bruker
Reduser til en gang i uken så kanskje det blir mer balanse.
Friskt vann er ikke farlig, og det senker ikke oksygeninnholdet i vannet.

Du har et relativt nyetablert kar, og det at du bytter såpass mye vann har nok sørget for at fiskene har overlevd å flytte inn i et kar før det var innkjørt.

Spock
Reduser til en gang i uken så kanskje det blir mer balanse.

Du må lese hele tråden og se hva trådstarter faktisk har problemer med nå og spør etter. Hvis nitrittforgiftning er grunnen til at fiskene hennes nå henger og gisper i vannskorpa nå (som jeg tror), så er det vel ikke så lurt å kutte ned på vannbyttene riktig ennå.

Et godt innkjørt akvarium med 0 i nitritt kan godt kuttes ned til en gang i uken, eller til og med en gang annenhver uke hvis det er veldig få fisk i karet. Men ikke et som nettopp er satt i drift og sannsynligvis lider av nitrittforgiftning.
Inaktiv bruker
Har lest hele tråden men tenkte det er mulig at det kan være stress fra all vannbytte.
Er klar over at vannbytte er bra for fisken, men det kan stresse.
Kan jo også være en Ide å kjøpe flere planter å en luft-pumpe. (Så store at Gullfiskene ikke spiser den å raserer dem.)
WooW.
Må si at jeg er veldig takknemlig for raske svar.
Da gjør jeg som dere sier, reduserer vannbyttet, kjøpe flere planter og slå av lyset om natta.

Spock: Gjorde slik du sa, tok pumpen og siktet det høyere opp.
Det blir da dannet en del bobler som sprekker under vann, virker som om det fungerer veldig bra.

Prøver ut dette en stund for å sjekke hvordan det blir.
PS! husk at jeg skal kjøpe en mye større kar i nærmere fremtid.
Da skal jeg også bytte ut pumpa med utvendig filter pumpe.

Når du bytter filter, ta da å klem ut filtersvampene fra det gamle filteret i det nye, slik at du får med så mye filtergørr som mulig. Det vil "kickstarte" filteret ditt.
Jonas76
Når du bytter filter, ta da å klem ut filtersvampene fra det gamle filteret i det nye, slik at du får med så mye filtergørr som mulig. Det vil "kickstarte" filteret ditt.


eller pakke oppi de gamle filtersvampene oppi den utvendinge pumpa.. da får man iallefall med seg mesteparten av de gode bakteriene.
Inaktiv bruker
Tan Le Hoai
WooW. Må si at jeg er veldig takknemlig for raske svar. Da gjør jeg som dere sier, reduserer vannbyttet, kjøpe flere planter og slå av lyset om natta. Spock: Gjorde slik du sa, tok pumpen og siktet det høyere opp. Det blir da dannet en del bobler som sprekker under vann, virker som om det fungerer veldig bra. Prøver ut dette en stund for å sjekke hvordan det blir. PS! husk at jeg skal kjøpe en mye større kar i nærmere fremtid. Da skal jeg også bytte ut pumpa med utvendig filter pumpe.


Du må følge GODT med, om fiskene blir dårligere så må du begynne å bytte vann igjen.
Vet ikke, om kanskje hvis du bruker litt safe start (Eller hva det nå heter).
Mulig det blir bedre. Noen som vet?
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap