Har gult lys i rørene - bør de byttes tro?

Hvilken farge skal det være på lyset i lysrøyr?

De som er i amaturet jeg kjøpte brukt, gir veldig gult lys, og jeg begynner å lure på om jeg bør bytte disse i nye rør? Alt er litt gult

Ønsker god plantevekst og trivsel , og da er dette med lys viktig. irriterer meg over at jeg byttet i det andre amaturet, ganske nylig, for de rørene er for korte nå.
her er bilde tatt i går ett er at alt var klart og akvariet på plass.
Plussmedlem
Ser du noe navn på lysrørene?

I alle tilfelle så er dette brukte rør. Veit du sikkert hvor gamle de er?
Kjøp av nye er fornuftig hvis det er gamle rør.
Fikk beskjed at de er noen år gamle
Plussmedlem
Hvis du ønsker god plantevekst er det bare å bytte.
sessan
Fikk beskjed at de er noen år gamle

De kan du bare kaste og bytte med det samme, om du ønsker at plantene dine skal trives overhodet.
Lysrør bør byttes omtrent en gang pr år, for at plantene skal få fullt lysutbytte av den typen de trenger for å vokse. Et lysrør blir dårligere lenge før det faktisk slutter å virke, så man må bytte regelmessig uansett. Jeg skriver en liten huskelapp og teiper den fast på siden av armaturene jeg, sånn at jeg ser når det er tid for å bytte igjen. F.eks. skriver jeg "Lysrør skiftet 15.april -10".

Hvor mange watt er dine på?
Syntes det stod 30 på, og regner med at det gjelder begge.


Men det kan hende at jeg må bytte ut med 2X 18, som er fra mitt forige amatur. Dette er jo beregnet på et kortere og mindre akvarie, men rørene er helt nye.

Grunnen er at lysene i amaturet på dette "nye" ikke lar seg slå av og på med timer, og jeg har brukt timer på det andre jeg hadde.
Unnskyld meg, men du kan ikke bytte til en annen wattstyrke enn det armaturet er laget for, da....Hvordan skulle du få til det, mener du?

Står det 30 watt på de rørene du har i det nå, så er det kun det du kan bruke. Så du må kjøpe nye, ja.
hehe vet den forklaringen ble dårlig. Men ikke så lett , skal prøve på ny.

Jeg har problemer med det amaturet som er på bildet - får det ikke til å samsarbeide med timer. Og rørene er gamle.

På 128 literen jeg har lagt ned, hadde jeg nettopp skiftet rør. Disse er 18 w.

Hvis jeg IKKE får amaturet på bildet til å virke med timer - altså av og på automatisk - så vurderer jeg å ta det av - og så få laget til en glassplate, og bruke 128 literens amatur som virker med timer.

Men da blir det kanskje for lite lys? Blir uansett bedre enn det er nå med gamle rør
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap