Vannbytte

hva er grunne til at jeg må ta kaldt vann og varme det opp når jeg bytter vann? syntes det hadde vært mye lettere og bare ta vann som er 26 grader rett fra springen, gjorde dette helt til jeg fant en inlegg der dette ble nevnt og ser ut som at alle gjør dette. det skjedde jo ingenting når jeg bare helte 26 graders vann rett fra springen....
Varmtvannstanken kan inneholde mye rart som fiskene kan bli syke av.
Ta et vannglass og fyll det med bare varmt vann fra vannkrana. Vent til det kjøler seg ned, og så drikker du det.

Hvor godt smakte det...? Emmen, ekkelt og uggent.

Det ønsker vi ikke at fiskene våre skal leve i. Metaller osv som kan være avleiret i det kan være drepen for fisk, det har jeg erfart...For å si det sånn, det ble med bare den ene gangen i mitt liv jeg tok vann fra varmtvannsberederen og blandet inn i vannbytte på et akvarium.
Her løser jeg "problemet" ved å bytte litt vann flere ganger i uka. Tar ei bøtte eller to av gangen. spørs hvilken str kar det skal inn i. Også fyller jeg kaldt vann fra springen. Sjekka opp og det er lite klor i vannet her.

Tempen dropper kanskje en grad eller to. men med fiskene jeg har så tåler de det.
jeg har aldrig hatt problemer med å tappe rett fra dusjen over i akvariet.
vannet har da en temp på 25liter når jeg fyller
Jeg er alltid nøye med å la vannet renne i flere minutter slik at vannet blir ordentlig kaldt, da kan er jeg sikker på at vannet er av god kvalitet. En tekoker er kjekk å ha når en skal tempere vannet.
Sjura
Her løser jeg "problemet" ved å bytte litt vann flere ganger i uka. Tar ei bøtte eller to av gangen. spørs hvilken str kar det skal inn i. Også fyller jeg kaldt vann fra springen. Sjekka opp og det er lite klor i vannet her. Tempen dropper kanskje en grad eller to. men med fiskene jeg har så tåler de det.


Det var lurt ! Er det godt nok det altså? Men behøver ikke byttet ETT STORT bytte en gang i uken, men kan ta et par bøtter at par ganger i uken? Er litt lettere for ryggen hvis jeg ikke trenger bære så mye hver gang.

Mener også å ha lest at enkelte fisker liker å få et sånt kaldt påfyll ?

Og ja, vannkoker er en god ide !
her er i allefall vannet godt nok til det. Tar et realt godt vannbytte i ny og ne også. , men da med temperert vann.

Jeg slamsuger i kara to til tre ganger i uka. i 30 litern går det med ei halv bøtte. har også yngel der men tror faktisk de liker påfyll av litt kaldt vann.

i 60 litern går det med ei hel bøtte ved slamsuging.

og i 200 litern en to-tre bøtter.

som regel går heverten ut av vinduet.

har ikke erfart at fiskene reagerer negativt ved litt tempdropp.

har du ikke så skaff deg noe ala dette: gjort livet mitt såååå mye enklere. kosta med ca 130 kr på billtema med ti meter slange.
Skulle gjerne hatt en sånn slange koblet til kranen - men jeg er livredd for vannsøl - at slangen hopper ut av karet, pga tyngden i slangen (blir noen meter) - eller at det løsner fra kranen.

sessan
Det var lurt ! Er det godt nok det altså? Men behøver ikke byttet ETT STORT bytte en gang i uken, men kan ta et par bøtter at par ganger i uken?


Det utgjør ingen stor forskjell. Poenget med vannbytter er å fortynne mengden avfallstoffer (hovesaklig nitrat) ved å bytte ut vann med mye nitrat med vann som er tilnærmet uten nitrat. Om du velger å gjøre dette i en stor omgang nå og da, eller flere små er opp til deg så lenge du gjør det før konsentrasjoenen blir så høye at det er usunt for fisken. Men husk at noen fisker synes mye styr og vannbytter er stress, selv om de liker det nye vannet.


Du må også totalt bære flere bøtter for å få samme effekt om du velger å bytte litt men ofte. Et lite eksempel: Du har et 100 liters akvarie med konsentrasjon 20mg/l.
Ved vannbytte tar du ut 50liter (50%) og har i nytt vann. Da vil du halvere konsentrasjonen av nitrat til 10mg/l.

Om du heller vil ta to vannbytter på 25l (25%, totalt 50%) vil du første gang redusere nitratkonsentrasjonen din til 15 mg/l. Ved andre byttet vil du redusere 15 ml/l med 25%, istedet for å redusere 20 mg/l med 25%, så da vil du få en konsentrasjon på 11,25 mg/l, 1,25 mg/l mer enn om du tok et stort vannbytte på like mange liter innen samme tidsperspektiv.

Så selv om du bytter like mange liter totalt så vil konsentrasjonen reduseres ulikt, siden du ved flere små vannbytter også tar ut litt av det "nye" vannet fra forrige lille vannbytte, om du kan se det slik. Så du får iek like god utelling for de literene du har bært, for å si det slik.


Det er litt flere nyanser på regnestykket, blant annet at flere små vannbytter også vil ta ut avfallsstoffene tidligere slik at det produseres litt mindre nitrater mellom vannbyttene, og ellers masse småregning som jeg faktisk ikke gidder å se på. Jeg nøyer meg med nitrat-test og grove overslag, det er grenser for hvor komplisert ting trenger å gjøres
i fare for å kuppe hele tråden så beklager jeg på forhånd.

tror det er liten sjangs for at det skal bli søl. jeg fester slangen il det evt karet med en klypesak. så slangen holder seg på plass i karet. fyller slangen opp ved vasken og lar den renne en god stund. så setter jeg fast slangen i karet og skrur på vannet på lav lav styrke. da blir det lite trykk i slangen. samt fiskene får en behagelig påfylling med vann. jeg er ikke skeptisk til å bruke min, og med lavt trykk vil ikke sølet bli stort før du rekker å skru av krana.
Kjøpte denne og den er uvurderlig når jeg skal bytte vann i 530 literen. De andre karene - spesielt med yngel tapper jeg kaldt vann fra krana og tempererer over natta + luftestein. I 530 l malawi foretar jeg et kaldtvannssbytte rett fra krana + Gh + som er blandet ut i en bøtte, og sirkulert over natta med en powerhead for å unngå tåkete vann. Bytter vann hver dag på yngel, og ca 30 % i de andre karene hver uke. Minimal jobb
Beklager å kuppe tråden jeg også.,
Så da vil ikke vannet i slangen være så tungt at henget gjør at vannet ikke kommer frem dit det skal?
Henvender du deg til meg ?
Nei og selve slagen min er ikke så tung heller.men en hageslange f.eks vil være tyngre. Så med det klype festet så går det fra i 30 litern.

i 60 litern der jeg har armatur så slenger jeg bare slangen ned i største åpningen på armaturet og lukker igjen over slangen. så sitter den. For jeg bruker jo ikke mye trykk i vannet. bare sånn at det renner forsiktig ut av slangen. med med sterkt trykk så vil det jo slangen leve sitt eget liv. og ikke være mulig å håndtere når man er en person.

når jeg får heldekkende armatur i 200 litern så blir det samme løsning som i 60 litern.
Gjelder vel egentlig begge to.


Uansett så hadde det blitt mindre bæring om jeg kunne tappe i fra springen, og så evt bære bøtter for å tømme ut skittvann

Har smakt på varmt vann i dusjen, og det smaker ikke godt. Så det er igrunnen logisk at det ikke er så bra for fiskene heller.
Denne slamsugeren jeg linket til fester du bare til akvariets innside med sugekopper om du ønsker dersom du kun skal tømme vann. Om du vil slamsuge - ja så løsner du den bare og slamsuger ivei Når man så ønsker å fylle akvariet igjen, så stenger man ventilen som tømmer akvariet, og dermed er det intet undertrykk - og vannet går inn i akvariet igjen Ingen søl,og svært tidseffektivt
jeg har hørt at om du har ganske ny varmtvannsbereder så er det ikke farlig med temperert vann,, verre eller ikke anbefalt fra eldre beredere med kobber osv??
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap