Hvilke hardføre fisker anbefales til et 40 liters akvarium

Akvariumet har hvert i drift lenge med både planter og grus, med en invendig filterpumpe som er ganske kraftig og som gir rikelig oksygentilførsel og vanngjenomstrømning. tester det gjevnlig for nitrit å skifter vann 2 ganger i uka.
har hadd en god del sykdom i akvariet men nå mener jeg det skal være friskt for hudparasitter og bakterier. Bruker nå Ekstozon salt som jeg tilfører en nesten en halv teskje i akvarievannet mellom hver gang jeg skifter litt av vannet.
grunnet sykdom over lengre tid å flere typer behandlinger med pauses mellomrom har nesten alle fiskene mine død pga... noen knekkt rygg, de ble avlivet, noen av forstoppelse spessielt slørhalene og de døde om natten da jeg sov. å noen har død av dårlig svømeblære.
Så de som har hvert mest hardføre er 1 pansermalle som nå stresser som fy svømmer opp og ned hele tiden. Og en platy hann som virker til å kure men ellers seg frisk ut.

Så da er spørsmålet når jeg er ferdig med Ekstozon kuren å alt skal være bra, hvilke hardføre fisker anbefales ?
Inaktiv bruker
Guppy?
Så mye sykdom og dødsfall tyder på at noe er galt i akvariet ditt. Antagelig har du for mye fisk i et så lite kar som 40 liter.

Hvor lenge har du hatt det?

Har du testet vannverdier som pH og nitritt med tråpetester?

Hvordan vasker du filteret?

Det av pansermallen stresser og ofte er oppe og henter luft er et tegn på dårlig vann, antagelig nitritt pga filter som ikke er innkjørt eller som er vasket for godt.
En pansermalle er ingen lykkelig fisk alene, den er en stimfisk og de skal være flere sammen i en gruppe. Den trenger også sand som bunnlag som den siler ut gjennom gjellene når den skal finne mat, 40 liter er også for lite kar til denne type fisk.

Les litt om fiskene du har/har hatt og prøv å lære litt om hvordan de skal ha det, samt les litt om de fiskene du kunne tenke deg slik at du kan lage et riktig miljø for de i akvariet ditt
Det er ikke så mange fisk som trives i et så lite kar, men du kan søke på det i basen, der skal det komme opp noen forslag.
Hvis du har slørhaler i det bittelille akvariet der, så er dessverre akvariet ditt stappfullt allerede! Det er ikke plass til flere fisk.
da er det filteret som er problemet for jeg vasker det veldig grundig, å det kan hende jeg drar med sykdom i akvariet når jeg er nedig med hendene, at det kan hende jeg har vasket dem med såpe å ikke tengt over at jeg skulle ned i akvariet å at de sikke tåler såpe. men hva skal jeg gjøre for å ungå det. Å hvordan skal jeg vaske filteret i pumpa har du noen bilder som kan gjøre d enklere å forstå.

takk for fornuftige svar
Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å få gitt bort gullfisken tilbake til butikken, gitt de bort eller skaffe deg en stort akvarium. Da snakker vi minimum 300 liter.

Slørhaler trenger stor plass og kan bli store og gamle. Så det er virkelig en dårlig situasjon du har gående i det karet der.

Det at du har hatt så mye sykdom i karet kan tyde på dårlige vannverdier. og det er ikke så rart når man putter flere fisk oppi et par som såvidt er nok for en enslig kampfisk etc.
Ta litt akvarievann i en bøtte og ta ut innmaten i filteret. kvest det forsiktig i bøtta.

Man må være forsiktig når man vakser et filter for inni der bor jo de gode bakteriene også. ta en liten forsiktig skyll på det når det virker tett.
Inaktiv bruker
Marianne Kongsvik
da er det filteret som er problemet for jeg vasker det veldig grundig, å det kan hende jeg drar med sykdom i akvariet når jeg er nedig med hendene, at det kan hende jeg har vasket dem med såpe å ikke tengt over at jeg skulle ned i akvariet å at de sikke tåler såpe. men hva skal jeg gjøre for å ungå det. Å hvordan skal jeg vaske filteret i pumpa har du noen bilder som kan gjøre d enklere å forstå. takk for fornuftige svar


Du tar filteret i ei bøtte med akvarievann å klemmer det to ganger, så setter du det i filterhuset igjen. De bladene som samler seg rundt filteret plukker du lett av først.
Men du trenger ikke gjøre reint filteret før det er helt nødvendig, da er det bare å bruke denne metoden.
Hendene skyller du godt i bare reint vann før du har dem i akvariet.
takk for de råd jeg fikk, det skal jeg nå gjøre i håp om at alt skal bli bedre snart.
Det er jo litt dumt at dyrebutikken selger slike små akvarier når det ikke er mulig å kjøpe de fiskene man liker best uten at det skal gå ut over fiskene. tror heller jeg skal dra å kjøpe ei akvariebok slik at jeg kan lese litt mer om det.
Det er fortsatt rart å kalle seg selv for nybegynner når jeg har hatt akvarium tidligere , det er veld d at det er så mye kunskap man må kunne at det er selv vanskelig for de som har hatt akvarium tidligere.
Først av alt, skaff den en JBL dråpetest for nitritt. Det er den mest nøyaktige nitritttesten etter min erfaring, og nitritt er det som er farligst for fisken.

Om du vasker filteret for grundig og for ofte, så vasker du bort alle de gode bakteriene, og du får nitritt i karet. Fiskene mistrives, blir syke og dør.

Ikke vask filteret før du ser at vannstrømmen blir dårligere. Da tapper du ut vann fra akvarie i en bøtte. Ta ut filteret, og vask det forsiktig med å klemme det i vannet i bøtten. Det skal ikke bli gullende rent. Sett filteret tilbake, og fyll opp akvariet med rent vann.

Hvor ofte filteret må renses kommer ann på belastningen i karet. Noen må rense det en gang i uka, andre annenhver måned.

Du bør også ha gode rutiner for vannbytte. Bytt gjerne en bøtte vann 2-3 ganger i uka. Rent vann er aldri skadelig for fiskene. Om du sliter med nitritt bør du bytte 50% vann hver dag til nitritt er 0. Inntil filteret har fått bygget opp en bakteriestamme igjen ( det kan da 3-4 uker), så bør du bytte minst en bøtte vann pr dag, kanskje mer.

Har du egne bøtter til akvariebruk? Det er kjempelurt i alle fall. Bruk en bøtte til rent vann. Fyll kaldt vann fra springen, og la bøtten stå noen timer, eller over natten, slik av vannet får "luftet seg" og bli romtemperert. Ved vannbytte bruker du en annen bøtte som du tapper ut akvarievann ved hjelp av en slange og hevertmetoden. Så fyller du forsiktig opp akvariet igjen med det rene tempererte vannet.
Om du ikke har noen akvariebøker lett tilgjengelig så anbefales artikkelsamlingen som tilhører forumet her. Det er mange gode artikler der, ofte mer oppdaterte enn mange akvariebøker, det har skjedd endel framskritt i akvarieverdenen siden min tante hadde akvarie på 70-tallet, og av en eller annen grunn selges det fortsatt akvariebøker skrevet på den tiden:/ For all del, det finnes flere flott nye bøker, men av en eller annen grunn ser det ut til å være mer populært å selge foreldet kunnsk(r)ap i mange små dyrebutikker.

Det vanskelige med akvarier er vel mest det å få en grunnleggende forståelse av hva som skjer med avfallstoffene og hvordan vann er så mye mer enn bare vann. Med det som basis-kunnskap kan man bygge noen enkle men grunnleggende rutiner, så unngår man så mye plager som ellers kan gjøre akvariehobbyen til en trist afære med mye sykdom, dødsfall og sorger.

En god start er å lese disse to artiklene: Oppstart av akvarium og Vannverdier
Inaktiv bruker
Marianne Kongsvik
takk for de råd jeg fikk, det skal jeg nå gjøre i håp om at alt skal bli bedre snart. Det er jo litt dumt at dyrebutikken selger slike små akvarier når det ikke er mulig å kjøpe de fiskene man liker best uten at det skal gå ut over fiskene. tror heller jeg skal dra å kjøpe ei akvariebok slik at jeg kan lese litt mer om det. Det er fortsatt rart å kalle seg selv for nybegynner når jeg har hatt akvarium tidligere , det er veld d at det er så mye kunskap man må kunne at det er selv vanskelig for de som har hatt akvarium tidligere.


I mine øyne er vell disse små akvariene (60L og ned) Mer til reker og snegler.
Lykke til videre.
jeg har kjøpt dråpe nitrit tester men tror det er ph en som er problemet
Tilfeldig bekjentskap
© Jørgen Paulsen
Reklame for plussmedlemskap