Hva er grunnen?

hva er grunnen til att dritten flyter rundt i akvariet? mente det ble liggende på bunn. slam sugde akvariet i går. men ble ikke noe bedre av denn grunn. mange dumme spørsmål eg kommer med her men :/
Mye vannstrøm eller utsuget nede på bakken/vinkla mot bunn, men da bør jo dritten gå i filteret. Fisker som roter på bunn?
Jeg kan ikke gi det noe svar over internett.

Men det finnes en naturlig/logisk grunn til det, det ligger ikke ett spøkelse der og virvler det opp.
At det flyter partikler rundt i vannet er nok fordi pumpa skaper strøm i vannet som virvler opp smuss og skitt. Dette er positivt, for på denne måten vil skitten bli sugd inn i pumpa, og sammen med vannbytter/slamsuging bidrar det til å holde akvariet rent. Det er viktig å slamsuge jevnlig slik at det ikke bygger seg opp skitt i akvariet, en gang i uka er å anbefale.

Hvis du synes akvariet har mye grums kan det tyde på for stor fiskebesetning, for mye fôr eller store fisker som skitner til mye. Hva slags filter bruker du, hvor stort er akvariet ditt og hvilke fisker svømmer der?

Og en siste ting; et akvarium vil aldri kunne holdes gullende rent uten det minste lille spor av skitt eller alger. Men med godt vedlikehold og stellerutiner vil ikke skitt eller alger bli sjenerende. Håper dette ga deg noen svar.
Jeg vil ikke anbefalleå slamsuge en gang i uka men.. Kansje om man har pirajaer.
Kenbb: Jeg vil absolutt anbefale å slamsuge hver uke, det er lett å gjøre det samtidig med det ukentlige vannbyttet. Dette er spesielt viktig om man har grus som bunnlag, om man har sand som bunnlag er det ofte ikke behov for slamsuging, da skitten blir liggende oppå bunnlaget og blir sugd inn i filteret med vannstrømmen. Slam som blir liggende i grusen vil råtne, og vannkvaliteten kan fort bli dårlig - selv uten store, grisete fisker! Dette betyr ikke at slamsugingen trenger å være kjempegrundig hver gang, men at man suger ut det verste smusset når man allikevel bytter vann.
Det meste av slam er allerede forbrent ferdig og består av de samme bakteriene som i filteret, om du har så mye rottent avfall i karet att det er ett problem så mater du for mye.
Det du sier er ikke riktig. For det første er det hele tiden ny tilførsel av skitt og smuss, f.eks. visne plantedeler og avføring fra fiskene. Det trenger ikke komme av for kraftig fôring (selv om det selvsagt kan være en årsak). Det er også flere grunner til å holde bunnlaget rent, nemlig sykdomsfremkallende organismer. F.eks. kan både hvitprikk, nematoder og hoppekreps danne hvilecyster som synker til bunns og blir liggende i grusen, for så å klekke når forholdene blir gunstige. Slamsuging hver uke fører ikke med seg noe negativt for akvariet og fiskene (det kan derimot være veldig positivt), så hvorfor ikke gjøre det når man allikevel skal bytte vann?
Anett21 Anett21
hva er grunnen til att dritten flyter rundt i akvariet? mente det ble liggende på bunn. slam sugde akvariet i går. men ble ikke noe bedre av denn grunn. mange dumme spørsmål eg kommer med her men :/

Skitten skal ikke flyte rundt i akvariet. NOE må du som akvarist riktignok fjerne, som f.eks. løse planteblader og løse stilker osv, men skitt fra fiskene skal filteret ta seg av.

For å hjelpe deg bedre er det viktig at du svarer på noen spørsmål:
Hva slags filter har du i akvariet (merkenavn/produsent og modell)?
Hva er det slags filtermateriale du har inni det?
Er filtermaterialet riktig satt i?
Har du fått med deg alt som skal være i den typen filter?
Hvor stort er akvariet ditt (antall liter)?

Hvis det er veldig mye skitt som virvles rundt i akvariet, er det neste jeg ville sett på: har du valgt riktig filter, for ikke å snakke om riktig filterstørrelse ?
En ting i tillegg til det Mona lurer på, hvor stort er akvariet, og hvor mange fisk, og hva slags fisk bor i det?
er helt ny på dette her så er ikke sikkert hvilken pumpe og filter eg har. var noe som følgte med akvariet da eg kjøpte det. men det står på denn Am-topp power head. eg har to forskjellige størelser. har nå denn minste i akvariet kansje eg skal bytte ut med denn som er større? filter er sånn som ser ut som en sort svamp.... akvariet er på 190l.
fiskene eg har der er: 4 guppier, 7 neontetra,5 sebrafisk, et par med palettciklider, og en algespiser.
Kan du vise bilder av det filteret du har? Lettere å hjelpe deg og finne årsaken til at det flyter mye skitt i vannet ditt da.

Du må ikke finne på å bytte filter uten videre, da mister du filterbakteriene du har opparbeidet deg nå. Det vil forårsake nitritt-forgiftning av fiskene dine.
Inaktiv bruker
Jeg tipper du burde ha denne hvis det er innvendig AmTop at-2000f

[External Image]
man denn i akvariet er litt mindere. men akkuratt samme pumpa.
Inaktiv bruker
Den er for liten
2000L i timen tar opp til 250L
Så da burde du min. Ha 1500L i timen
kann mann sette inn begge pumpene da? blir det bedre da? har og en innebygget pumpe i akvariet... kan eg bruke den sammen med ene pumpa?
Inaktiv bruker
Det er bedre med 2 filter/Pumper.
Da får du filtrert vannet veldig bra.
Jeg hadde en periode med mye grums på plantene og alt i akvariet ! Det såg ut som om noen bare hadde drysset det utover ! Jeg var fryktelig frustrert for det var ikke noe pent å se på.

Løsningen ble å slamsuge og bytte vann flere ganger over et par uker. Når jeg gjorde dette, så prøvde jeg også å bruke slamsugeren litt over plantene, og få sugd bort slammet og grumset, og det som kom i vannet, ble jo også gradvis fjernet ved flere vannbytter.

Jeg satte også inn en ekstra pumpe siden den jeg hadde ikke klarte ta jobben.

Med en pumpe i hver ende, og god sirkulasjon nedi vannet og i overflaten, samt vannbytter, så fikk jeg bort dette grumset.

Skal se om jeg finner noen bilder så kan du se om det er slik hos deg

Bilde 2 viser en plante med alger på, disse algene kom samtidig med grumset, men er borte nå.
slamsugde akvariet igjenn i dag og sett på en pumpe til en i hver ende som du gjorde. og nå er alt grumset vekk det var ikke så mye som du viste på dine bilder men nå er det helt vekk
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap