Bytte akvarie

Jeg har en 54 liter, men vurderer å skaffe meg noe større og har funnet en 180 l som jeg vurderer å kjøpe. det følger med alt av utstyr og 6 fisker!

Om jeg skal bytte akvarie kan jeg bare ta oppi vannet fra 54 literen og fylle på med nytt vann til det blir fult eller må jeg ha full innkjøring på det nye akvariet?
Det er om å ta vare på det vannet du har i det nye karret, så er det om å gjøre å få satt inn den pumpe du har i tilegg i det nye karret. Da får du med deg guffa fra den, selv om det er begrenset. La den gå der i alle fall 4-5 uker, så har nok den andre pumpa fått gått seg til Lykke til)
Jeg tror ikke jeg helt skjønte hva som sto der jeg :S

Stiller et ja/nei spm jeg!

Kan jeg helle vannet fra det gamle akvariet over i det nye? og fylle opp resten med springvann?

hvis ja kan jeg ha fiskene mine oppi med en gang?
Snuppelure
Jeg tror ikke jeg helt skjønte hva som sto der jeg :S Stiller et ja/nei spm jeg! Kan jeg helle vannet fra det gamle akvariet over i det nye? og fylle opp resten med springvann? [B]Ja[/B] hvis ja kan jeg ha fiskene mine oppi med en gang?
Ja Hvis det filteret som hører til det nye karet ditt er kan flyttes til deg i en bøtte akvarievann slik at bakteriene overlever

Hvis ikke, må du bruke det filteret som du nå har i 54 literen og ikke øke antall fisk mye med en gang. Sett i så fall det gamle filteret sammen med nye filteret i det større akvariet og la dem gå i ca 4 uker.

Grunnen er at det også finnes bakterier av den typen som bryter ned avfallsstoffene i sanda. Når du flytter fisk og vann, men ikke sand, har du færre bakterier som skal gjøre samme jobben. Vannet inneholder nesten ingen bakterier og har ingen effekt nr det gjelder innkjøring.

Eventuelt kan du overføre filtergrumset fra det gamle til det nye filteret. Skyll i så fall det gamle filtermaterialet godt i en bøtte med akvarievann og la det nye gå der til vannet er klart, tar ikke lang tid. Sett det nye i det store karet og du er i gang. La fiskene gå i den bøtta som nå har klart vann etter overføringen av filtergrums mens du fyller det nye karet med vann fra det gamle. Fyll opp med friskt vann med samme temperatur og pH verdi, eventuelt fyll oppp over noen timer. Heller ikke nå har du så mange bakterier som du totalt sett hadde i det lille karet, så hold øye med vannvedriene dine, viktigst er ammoniakk og nitritt, obs. begge deler!
530
[QUOTE=Snuppelure]Jeg tror ikke jeg helt skjønte hva som sto der jeg :S Stiller et ja/nei spm jeg! Kan jeg helle vannet fra det gamle akvariet over i det nye? og fylle opp resten med springvann? [B]Ja[/B] hvis ja kan jeg ha fiskene mine oppi med en gang?
Ja Hvis det filteret som hører til det nye karet ditt er kan flyttes til deg i en bøtte akvarievann slik at bakteriene overlever

Hvis ikke, må du bruke det filteret som du nå har i 54 literen og ikke øke antall fisk mye med en gang. Sett i så fall det gamle filteret sammen med nye filteret i det større akvariet og la dem gå i ca 4 uker.

Grunnen er at det også finnes bakterier av den typen som bryter ned avfallsstoffene i sanda. Når du flytter fisk og vann, men ikke sand, har du færre bakterier som skal gjøre samme jobben. Vannet inneholder nesten ingen bakterier og har ingen effekt nr det gjelder innkjøring.

Eventuelt kan du overføre filtergrumset fra det gamle til det nye filteret. Skyll i så fall det gamle filtermaterialet godt i en bøtte med akvarievann og la det nye gå der til vannet er klart, tar ikke lang tid. Sett det nye i det store karet og du er i gang. La fiskene gå i den bøtta som nå har klart vann etter overføringen av filtergrums mens du fyller det nye karet med vann fra det gamle. Fyll opp med friskt vann med samme temperatur og pH verdi, eventuelt fyll oppp over noen timer. Heller ikke nå har du så mange bakterier som du totalt sett hadde i det lille karet, så hold øye med vannvedriene dine, viktigst er ammoniakk og nitritt, obs. begge deler!

Tusen takk for svar! Dette var til god hjelp. Og jeg skal dra å hente mitt nye akvarie i kveld Jeg har en gravid sverdrager og her veldig lyst til å ha yngelen som kommer og tenkte kanskje jeg kunne ha yngelen i 54 literen og da kanskje bare la den gravide være i det gamle karet til hun har født! men er usikker.. og hvordan skal jeg da klare å ha gode verdier i begge karene? Kommer det til å gå? eller må jeg ha full innkjøring i ett av karene?
Tror følgende kan gå: klem ut en god del, men ikke alt filtergrumset i en bøtte med vann fra 54 literen og sett deretter dette filteret tilbake i 54 literen. Det vil være en god del bakterier igjen i filteret og med bare en fisk, eventuelt bare yngel etterpå, er det nok tilstrekkelig med bakterier.

Filteret fra det nye karet lar du gå i bøtta med filtergrums til vannet er klart. Sett det tilbake i det nye karet. Nå må du sjekke vannverdiene daglig ettersom du har fordelt bakteriemengden på to filtere. Det viktigste de første dagene er å sjekke ammoniakk, om en ukes tid også nitritt. Ser du spor av noen av delene, må du bytte 20 - 25% vann daglig.

Når du skal bruke begge karene, er det ikke noe poeng i å bruke vann fra det lille karet til å fylle opp det store. Bruk friskt vann i det store karet, men sørg for god tilvenning til den nye vannkvaliteten. La fiskene gå i det vannet de kom i, men i en ren bøtte. Ha i litt vann av gangen over en periode på et par timer til du har ca 90% nytt vann i bøtta.

OBS! Bruk alltid helt rene bøtter som du kjøper kun til akvariebruk, Bruk aldri bøtter som har vært benyttet til rengjøring.

Lykke til.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap