Forurenser plantegjødning vannet?

Kan tilførsel av plantegjødning ødelegge vannkvaliteten?
Tenker på øke nitrit eller nitrat osv.

Har flytende som heter Credo, og noen tabletter fra JBL.

Jeg har ikke våget å tilsette, pga jeg er redd for å "forurense" vannet.

Hva tror dere?
Gjødsel som skal ned i underlaget må stikkes langt nok ned, det skal avgi næring langsomt til røttene så om de ligger for langt opp i bunnlaget så vasker vannet de ut for raskt.

Når det gjelder flytende gjødsel så sjekk at det ikke er tilsatt nitrat og fosfat. Det er sjelden nødvendig med tilsetning av de stoffene i et akvarium med fisk. Den type gjødsel passer best i et planteakvarie.

Vær også obs på at anbefalt dosering ofte er tilpasset et velfungerende akvarie med masse plantevekst, mye lys og kanskje også co2 tilsetning. I et vanlig akvarie kan det derfor lønne seg å begynne med en veldig liten dose, kanskje bare en tredjedel eller fjerdedel av det anbefalte. Du kan så øke over mange uker til du ser at algene kommer. Da kan du redusere igjen til du finner din dose. Å fordele dosen over flere omganger istedenfor bare hver 14 dag, (eller hva det enn står skrevet i bruksanvisningen), kan også være lurt om du får det til
Takk for svar Tante Astrid

JBL sine kuler er uten NO3 og PO4 står det, så da er de sikkert ok.

credo total gjødning er flytende, og inneholder masse jeg ikke vet hva er.
Prøvde å google, men får ikke opp om det inneholder det eller ikke

Kanskje jeg bare skal prøve med et par kuler da.
Jeg har forsåvidt velfungerende, tett beplantede kar, men ikke verdens beste erfaring med Credo plantegjødning. Planter som ikke har hovedopptak av næring fra røttene har godt av litt kosttilskudd i vannet (nitrat og fosfor får de nok av, det er ""tran" og "multivitaminer" de ikke får nok av), men av en eller annen grunn har algene kost seg veldig med Credo her hos meg. Gjødsler daglig med HappyLife Plant og Ferro, da har jeg delt ukedosen på 3 og deretter på 7 for å få balanse mellom plantevekst og alger. Dette gjelder kar med mye lys og planter, så det går godt an å starte med enda mindre. Prøv deg fram, du ser fort når det blir riktig :o)
Jeg har aldri vært borti Credo's plantenæring. Jeg bruker Tropica Aquacare uten nitrat og fosfat, de har en som heter Tropica Aquacare pluss også og den er tilsatt de to stoffene. Veldig fornøyd med denne gjødselen, men siden jeg har lite lys i mine akvarier så har jeg brukt veldig liten dose og har også delt den opp slik at jeg gir litt hver dag istedefor hver 14 dag som det står i bruksanvisningen. I tillegg bruker jeg JBL's gjødselkuler til Nymphea lotusen min, og ørlite jern, Hobby Ferrogan.

Etterhvert som man prøver ut mengder og dosering så finner man ut hva som passer best i sitt kar
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap