Kampfisk med annen fisk?

Skal hente en flott kampfisk på mandag, og lurer på hva jeg kan ha sammen med denne? Har vurdert noen tetra typer. Noen som kan dele noen erfaringer med meg? Hva funker og hva funker ikke?

Takker for alle svar
Siden kampfisk er noen særinger med individuelle personligheter (samt veldig forskjellig fysikk), er det vanskelig å gi noen generelle råd, men hvis du klikker deg inn på hjemmesiden min og går på "sammensetning" i menyen, finner du litt som jeg har skrevet om det.
Tja... Maller, coryer, kuhlii-åler og små stimfisker. Noen tetra-arter er ille til å nappe finner, så der må du trå litt varsomt.
Det er også litt viktig å få litt info om størrelse på akvariet den skal gå i om man skal komme meg forslag til fisk
Tusen takk for svar. Har egentlig planer om å la den gå i et 20-30 liters akvarium. Mange vil nok mene at dette er for lite, men jeg tror kampfisker trives i såpass små kar. Jeg ser også folk som har kampfisker i 5,5 litere osv. Det mener jeg er på kanten til dyreplageri. Men 20 liter og oppover passer meg greit.
Inaktiv bruker
Tuppelura90
Tusen takk for svar. Har egentlig planer om å la den gå i et 20-30 liters akvarium. Mange vil nok mene at dette er for lite, men jeg tror kampfisker trives i såpass små kar. Jeg ser også folk som har kampfisker i 5,5 litere osv. Det mener jeg er på kanten til dyreplageri. Men 20 liter og oppover passer meg greit.


Har du kjørt inn filteret til 20 litern da?
Akvariet har stått uten fisk i i ca. 2 måneder, så regner med at det holder
Inaktiv bruker
Nåja, er ikke sikkert det, for at bakteriene skal vokse må de ha noe og spise.
Så hvi det er planter, røtter eller lignende så er det nok klart ja.
Men kan være lurt og ta med seg en vannprøve til dyrebutikken før du kjøper fisken.
Eller teste selv.
Har det stått uten noen form for " forurensing" i noen form i 2 måneder, så vil du måtte kjøre inn filter på samme måte som om det har stått i 2 minutter.
Kjell Marvin ble satt inn i karet etter utluftning av vann, med filter som var tilført filtergørr fra annet filter, og ukentlige vannbyter på 30-40%, og han har det fint har fått en sneglekompis nå, som jeg ikke var klar over klamret seg fast til Kjell Marvin`s malawi raserte sverdplante
Akvarie er rikt beplantet ja. Jeg skulle egentlig bruke dette karet til reker, men kom aldri så langt:P

Men det å ha 2 kampfisker sammen er uhørt eller? Jeg bare spør, da jeg ikke har spesiell peiling på kampfisk.

Guppy er nemlig min store lidenskap
Inaktiv bruker
hvis du skal ha to stk. Vil jeg tippe du trenger mer en 20L. De heter vell neppe kampfisk bare på gøy. ;D
Men, man vet jo aldri, er jo som Kampfisk sier, de er alle spesielle individer, som menesker, katter, hunder, osv.
Sett to hanner inn i akvariet, så har du et hel.....te før en eller begge stryker med !! Derav navnet kampfisk ! Disse gutta slåss !
Da dropper jeg 2 kampfisker sammen. Får satse på en kampfisk og heller noe annet smått i tillegg
Inaktiv bruker
Kampfisk og snegler?
(Tenkte jeg skulle si reker, vet ikke om de vil bli spist)
jeg har hatt kampfisk sammen med reker, uten at det var noe problem.
Med et såpass lite akvarium vil jeg ikke anbefale andre fisk i tillegg til kampfisken. Siden kampfisk kan oppføre seg så forskjellig så kan det gå bra med reker, eller de ender opp som mat. Snegler burde derimot gå greit
Men noen kampfisker kan finne på å nappe tentaklene av sneglene, og det er ikke så pent, i hvert fall når det gjelder eplesnegler. Men det går jo an å prøve. Tentaklene vokser ut igjen etter hvert, hvis sneglene blir flyttet til et kar hvor de får være i fred (selv om tentaklene da ikke blir like store og fine som de opprinnelige).
Kampfisk + kampfisk går skjeldent bra. Min han går greit sammen med kampfisk hunn, men den andre jeg hadde i et annet kar fikk bank av damen sin. Det varierer veldig fra individ til individ. Nå har jeg nettopp satt inn 5 neontetra for å se om det kan stimulere den late kampfisken min, men det ser ikke ut som det skjer noe spennende.

Kampfisken min har til nå gått fint sammen med en litt større blabk molly, corydoras, maller (han jager de små mallene vekk fra maten, men skader ingen av dem), hunnkampfisk (de må bare ha plass til å kunne gjemme seg for hverandre), neontetra og gullfisk.

Men nå er nå den late luringen min en særdeles fredelig type som ikke bryr seg om speil engang så han er et spesielt eksemplar av rasen.

Edit:
Alle jeg har hatt har gått fint med snegler ol.
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap