Innkjøring av akvarie

kjøpte et 550 liters kar for en uke siden, hadde så i fisk med en gang, men solgte dem i dag da jeg vet at pumpene trenger en innkjøring. det jeg lurer på etter at det har godt fisk i det en uke, trenger jeg tilsette noe eller har pumpene fått nok til å bygge opp en bakterieflora som etter hvert er godt nok for å klare påkjenningen av fisk, har en utvendig pumpe på 500l timen og en innvendig pumpe på 300l timen!tenkte å handle fisk igjem rett etter jul??
Det er nok ikke nok filterbakterier etter en uke med fisk. Du kan jo måle om det er ammoniakk i karet ditt, hvilket indikerer at prosessen med dannelsen av bakterier er i en start fase. Du må i så fall mate de bakteriene som evt er i filteret, ellers dør de. Anbefaler deg vel egentlig å se på 530 sin metode for fiskeløs innkjøring av karet.

En annen ting er at jeg personlig synes du har snau filterkapasitet i karet ditt med 800l/t i et såpass stort kar.
ok, kanskje ønske meg et ekstra filter til jul? får i en del planter til fredag då.....
må jeg ta vann bytte i denne perioden eller skal jeg la det gå som det går??
Ved fiskeløs innkjøring byttes ikke vann, har du fisk i et ikke innkjørt kar MÅ du bytte vann ellers vil ammoniakk og nitritt ta kverken på fiskene dine.

Her er en artikkel

Og fiskeløs innkjøring
ok, det var en veldig god link, men vis jeg ikke vil begynne med salmiak, kan jeg ikke hive for oppi? når jeg og får planter oppi går ikke prosessen fortere??
Planter har ingen innvirkning på denne prosessen. Fore karet med mat vil hjelpe, men dette har jeg aldri gjort. Derimot har jeg alltid fått filtergugge fra enten egne kar eller andres for å få startkoloni av bakterier. Bortsett fra mitt første kar, som ble den rene tragedie av alle mulige nybegynnerfeil Kjenner du noen med akvarie, eller en butikk kan du få filtergugge av dem, og du er i gang
jeg skal se om jeg ikke får tak i noe guffe,, eller utenom det så hiver jeg lit mat oppi hver dag!! jeg skal teste vannet om 2-3 uker uansett å se om det er levandes likevell, ellers er jeg instyillt på daglige vannbytter! da burde det vell gå greit??
har mer en nok tid til å bytte vann, jeg liker å holde på med karet.... det er ikke det det går i!!! jeg bare lurte på hvor lang tid det går å kjøre det inn osv,,,,, når jeg hadde 325l for et år siden bytta jeg vann ca 30-40 prosent hver uke! men da venta jeg 2 mnd før jeg hadde fisk i, å hadde ikke problemer da, men jeg vil ikke vente så lenge nå hvis det er mulig før.... kan jeg ha fisk i med en gang og eventuellt bytte en del vann annen hver dag for eksempel, går det greit da????
har også nettopp bestillt ny pumpe på 600l t som kommer sikkert i posten om noen dager...................
Det tar 4-6 uker å kjøre inn et filter, under forutsetning av at det har belastning i form av avfall. Noen bruker fisker til å sørge for dette avfallet - noen bruker salmi metoden til 530. Får du tak i guffe korter det ned tiden betraktelig, og du kan sette inn begrenset mengde med fisk relativt raskt. Vannbytter må uansett foretas, likeledes tester av tidligere nevnte giftstoffer for å sørge for at verdiene er akseptable.
Inaktiv bruker
Hvorfor ha 3 små filter når du kan ha 2 store?
I 70L min har jeg 800L i timen, det er beregnet på 90L akvarium sto det i brosjyren.
Så da blir det 8,88888... Liter pumpe per liter akvarium? Eller noe sånn.
Da blir det ca. 4712L/t Du trenger på et filter.
Eller du tar to på ca 2356L/t Da burde du får bra filtrering.
1400L/T er vell litt lite? Men men, så kommer det jo an på om du skal ha reker eller gullfisk da. Men det er min mening, sikkert de som mener at jeg tar for hardt eller svakt i, dem om det.
(Varierer fra produsent til produsent hva de anbefaler)
nå bestillte jeg en eheim på 1250l,t så i tilleg til de to andre bør det være mer en nok,,, men jeg venter til etter jul,nyttår før jeg tester vannet og eventuellt anskaffer meg noe svømmendes.... takk for tipsa, å jeg elsker å skifte vann osv, er den beste hobby jeg kan få meg da jeg er ufør å går hjemme ganske mye, måtte selge kara sist da jeg måtte flytte pga samlivsbrydd... gleder meg til å få litt liv i stua igjen har foressten fått bestillt noe guffe fra han jeg skal handle planter av på fredag så da går det vel nok noen uker raekere
runemarth
har også nettopp bestillt ny pumpe på 600l t som kommer sikkert i posten om noen dager...................


se bort i fra denne da jeg har bestiilt eheim på 1250lt......den på 600lt er avbestillt
Inaktiv bruker
runemarth
bestiilt eheim på 1250lt......den på 600lt er avbestillt


Hørtes bra ut. Ser at Eheim og Am-Top er litt forskjellige når det gjelder filter mål.
Utvendig og innvendig er litt forskjell på også. Men 1250L/t holder sikkert, står i alle fall det på alle sidene som selger det.
Blir nok knall bra.
Spock
Hvorfor ha 3 små filter når du kan ha 2 store? I 70L min har jeg 800L i timen, det er beregnet på 90L akvarium sto det i brosjyren. Så da blir det 8,88888... Liter pumpe per liter akvarium? Eller noe sånn. Da blir det ca. 4712L/t Du trenger på et filter. Eller du tar to på ca 2356L/t Da burde du får bra filtrering. 1400L/T er vell litt lite? Men men, så kommer det jo an på om du skal ha reker eller gullfisk da. Men det er min mening, sikkert de som mener at jeg tar for hardt eller svakt i, dem om det. (Varierer fra produsent til produsent hva de anbefaler)


Regnestykkene dine blir feil fordi du blander nødvendig pumpekapasitet på innvendige og utvendige filtere. Om du ser på Eheims hjemmesider, vil du finne at deres innvendige filter for et 200 liters kar pumper 1200 liter pr time mens deres utvendige filter for samme akvarium pumper 600 liter pr time. Årsaken til den lavere pumpekapasiteten er selvsagt at det utvendige filteret har betydelig større filtervolum. Derfor blir vannet eksponert for en tilsvarende større bakteriemengde over lenger tid i det utvendige filteret. Du har altså ikke behov for et utvendig filter som pumper nesten 5000 liter i timen i et ferskvanns normalkar. Det vil selvsagt kunne være anderledes om man har fisk med spesielle behov eller en speielt stor biologisk belastning.

I dette tilfellet er nok allikevel filterkapasiteten i minste laget. Det utvendige filteret bør nok opp i 1200 til 1400 liter pr time. Det innvendige på 200 liter vil neppe ha noen virkning.

Til runemarth:

om du velger innkjøring med fisk, tar innkjøringen lenger tid. Du må bytte mye vann hver dag for å holde mengden ammoniakk og etterhvert nitritt nede av hensyn til fiskene. Nettopp denne lavere konsentrasjonen av det som er næring for bakteriene, gjør at bakterieveksten går saktere også. Mye vann som må byttes.

Det er ikke enkelt å gi noe entydig råd om hvor mye vann du må bytte hvor ofte. Du trenger dråpetester, helst JBL, for å teste vannet daglig for ammoniakk (NH3/49), nitritt NO2), pH og nitrat (NO3). Gir testene utslag, bør du bytte vann.
Jeg håper du slipper å bære bøtter.
Lykke til La oss få høre hvordan det går
Har du stor belastning i karet trenger du mere filtrering. Ikke bare hvor mye vann pumpa klarer å flytte som spiller inn, men også hvor stort filtervolum du har.

Inaktiv bruker
530
[QUOTE=Spock]Hvorfor ha 3 små filter når du kan ha 2 store? I 70L min har jeg 800L i timen, det er beregnet på 90L akvarium sto det i brosjyren. Så da blir det 8,88888... Liter pumpe per liter akvarium? Eller noe sånn. Da blir det ca. 4712L/t Du trenger på et filter. Eller du tar to på ca 2356L/t Da burde du får bra filtrering. 1400L/T er vell litt lite? Men men, så kommer det jo an på om du skal ha reker eller gullfisk da. Men det er min mening, sikkert de som mener at jeg tar for hardt eller svakt i, dem om det. (Varierer fra produsent til produsent hva de anbefaler)


Regnestykkene dine blir feil fordi du blander nødvendig pumpekapasitet på innvendige og utvendige filtere. Om du ser på Eheims hjemmesider, vil du finne at deres innvendige filter for et 200 liters kar pumper 1200 liter pr time mens deres utvendige filter for samme akvarium pumper 600 liter pr time. Årsaken til den lavere pumpekapasiteten er selvsagt at det utvendige filteret har betydelig større filtervolum. Derfor blir vannet eksponert for en tilsvarende større bakteriemengde over lenger tid i det utvendige filteret. Du har altså ikke behov for et utvendig filter som pumper nesten 5000 liter i timen i et ferskvanns normalkar. Det vil selvsagt kunne være anderledes om man har fisk med spesielle behov eller en speielt stor biologisk belastning.

Jeg vet, Retta litt på det litt lengre opp, Skulle likt og sett innvendig filter som filtrerte over 4000L/T Uten at det er hjemmelaga.

Men regner man innvendig så går min metode bra? og om man tar ca 2.3-3,8 Ganger akvariets volum så får man bra utvendig filtrering?

Så er det jo bedre og ha GOD filtrering en sånn akkurat.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap