Alt om ferskvannsreker

Finnes det en tråd som bare handler om reker her inne?
Vil gjerne lese meg opp på alt som har med reker å gjøre, og andre sine opplevelser.
Alt fra hva reker liker å ha rundt seg i akvariet (spesielle planter, røtter,sand,grus)
vannverdier, mat,yngel osv.

Tenker på alle type reker, men hovedsaklig på kirsebærreker.
Noen som sitter på mye info og vil dele?

her er en link.

og dette er sakset fra akvariereker.

Dette er en hardfør reke, som er den vanligste reken vi finner i norske akvarier. Den er meget lett å drette og noen få blir ofte raskt en større stim. Hunnene er mest bedre utfarget og større en hannene. Noen får også en lys stripe på ryggen. Hunnen bærer frem opp mot 40 egg hver 5 – 6 uke og eggene har ofte et intensiv gul- eller grønnfarge. Ungene er nok så transperang farget til å begynne med og er først som voksen riktig utfarget. Kirsebærreken viser først sin fulle rødfarge når det trives. Slik er det lett å fastslo om den trives eller ikke.

Denne arten blir opp mot 30 mm stor og trives i temperaturer fra
15 – 30 C., pH 6,5 – 8, GH 5 – 20 og kH 4 – 16. Den spiser alt fra rekefòr, fiskefòr, tablettfòr, spinat, mikroorganismer og catappa blader.

i mitt rekekar har eg ei rot med javamose, cabomba aquatica, Vallisneria, sand,
2algekuler. begynte med 10 og har nå sikkert 400+
Takk Rune. Har lest mye av det som står der før. Men du begynnte med 10 og nå har du 400+??? WOW! Hvor stort kar har du de i? Jeg har opplevd rekedød etter jeg kjøpte noen planter på dyrebutikken,de er nå tatt ut og ser ut som de som overlevde, overlever. Har lyst at de skal formere seg og ha det bra i tanken min. Har selv en rot, 2stk mosekuler,grus,og edelmose. Tenker å innrede med flere planeter senere, men er litt redd for at det samme skal skje igjen. Noen tips Rune?
Det med nyinnkjøpte planter og rekedød er ikkje nytt. Av og til bruker dyrebutikker algedrepende midler eller plantegjødsel som inneholder stoffer som reker ikkje tåler.

Så hvis du kjøper nye planter fra en butikk,så bør du skylle plantene eller la de ligge i en bøtte med vann i 1 uke. Bytte vann i bøtta noen ganger. Da tror eg det hjelper å få vekk dritten.

Kirsebærreker er lette å holde og det er verre å bli kvitt de. De formerer seg raskt og tåler endel. De er også nyttige algespisere og ryddere, og er et must i hvert l-malle kar da de spiser overskudds mat.
Kjipt.. tenkte å kjøpte meg noen Hemianthus callitrichoides, men må vel ha det i en bøtte i 1 uke og krysse fingrene når jeg legger de oppi karet.
Finnes det ingenting som "nøytraliserer" plantene?
bestill planter fra http://www.akvariereker.no/
dem har diverse moser osv som passer fint til reker
Ja, har gjort det før. Men de er tom for Hemianthus ser det ut som. Noen andre det går ann å kjøpe av som ikke innholder gift?
Privatannonser er best å sjekke for fine og gode porsjoner med planter. Husk å skylle de først.

Spør han her f .eks. Jan T. Skogen

Annonse:http://akvaforum.no/rubrikk.cfm?id=63115
har ett reint rekekar på 96Liter, så går det en del i 250L (selskapsakvarium).

Startet med 10 alle døde, bestilte 10 nye og det blir bare flere og flere av dei.
Tips nei egentlig ikkje for i 250L er det vell 12 forskjellige planter.
Og rekene er så røde at dei ser ut som sakurareker.
dei som er i 96L er litt lysere igjen.
http://www.akvariekjellern.no/ selger også endel planter, trykk på nettbutikk.
har selv hatt planter derifra i rekekar uten problem.
Vet noen av dere hvordan det er med reker og c02 i vannet?
Har et reint plantekar som jeg har c02 tilførsel i, og bare lurer på OM jeg en gang i fremtiden vil ha reker i det karet, om de ville tålt det?
Skal ikke være noe problem å ha reker i CO2 kar. Viktig at du ikke tilfører CO2 etter at lyset er slukket for da vil jo ph'en svinge. Og svingnkbger er jo ikke bra for fisk eller reker.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap