Lys

Hei!

Hvor mange timer i døgnet bør lyset stå på i akvariet? Har kjøpt en sånn tidsstyrt greie som jeg skal plugge i stikkontakten. Lyset er selvfølgelig helst på mens jeg er hjemme (slik at jeg får sitte å glo! hehe), men greit at det er en slags "rutine" sikkert på natt og dag...? og at det også får litt lys om jeg ikke skulle være hjemme..
8-10 timer. Noen har så lenge som 12 timer uten problem også.



Fiskene viser skjeldent at de bryr seg så veldig mye om lys, men naturen har ca 12 timer lys og 12 timer med mørke
Er fint å ha en fast rutine på dag og natt ja, både for planter og fisk.

I mine kar slår lyset seg av i hver dag i ellvetiden og på igjen om morgenen i åttetiden, det fungerer veldig godt =)
alright! Takk for svar

når jeg først har dere her... 2 spm til?

1: Noen av dere som har erfaring med innkjøring med nitridac? er et nytt kar, og fikk beskjed fra zoo-butikk om å kjøre den "1 ukes kuren" med nitridac før jeg hadde oppi fisk? er dette riktig, eller vente lengre? noe mer jeg bør gjøre? fikk beskjed fra butikken at jeg skulle komme tilbake med en vannprøve etter en uke, så skulle de sjekke det. bare ta det derfra..??

2: jeg ønsker å ha palettciklider, sommerfuglciklide eller lignende. (fargerike, litt spesielle fisker, ikke som type guppy og de mer "typiske") forslag til fisker? evt hvor mange bør jeg satse på? 125 Liter

til info så er jeg helt fersk i dette gamet! så setter pris på råd og tips
Det som er viktig når du setter opp nytt kar er at bakteriene i pumpa får bygget seg opp før man har fisk i karet, hvis ikke det så ender man opp med nitritt i vannet. Dette er giftig for fiskene. Jeg har ikke noe erfaring med tilsettinger i vannet..

Jeg ville nok heller brukt litt tid på å sette opp karet med litt røtter og planter, mens jeg slenger oppi bittelitt mat slik at pumpa har litt å bygge på! Etter en måneds tid eller så skulle det være klart for fisk. Er lurt å ta det litt rolig, kjøpe litt og litt fisk slik at pumpa ikke blir overbelasta =)
Da har du god tid til å tenke over fiskene også! Ikke lett å vente så lenge da.. hehe
Hvis du søker litt her i basen finner du nok dette om vannets faser i innkjøringen, det går igjennom en tid med ammoniakk (også giftig) og nitritt før det er klart.. og det tar sin tid.
Hvis du kjenner noen som har en pumpe med mye sånn bakteriegugge så kan du også ta av dette og ha det i pumpa for å fremskynde prosessen.

Du får ta å lese litt her i forumet om litt forskjellige fisk, de du nevner her er jo flotte!
Når du velger ut fisk må du også tenke på hvilke som går sammen, både med tanke på vannverdier og at de ikke spiser hverandre.. Noen fisk trenger lav PH, andre høy PH, noen hardt vann osv.. Og så selvfølgelig den anbefalte akvariestørrelsen!
Jeg anbefaler iallefall å lese her inne på fiskene først, for i dyrebutikken kan man desverre ikke regne med å få god hjelp alltid =/
jeg har innredet akvariet med planter og noen røtter (samt steiner, men de har vel lite å si hehe). så da er jeg LITT lengre på vei..? så da bør jeg også mate fantasifisken oppi der litt mener du? hehe

jeg kjenner kun 1 som har akvarie. men det etter min mening et skikkelig EKKELT og skittent akvarie! (les: maaaasse svarte algegreier overalt til og med på glasset og ellers grønt og grodd med gudene vet hva) de driver en sånn "vi tømmer akvariet og vasker det når det er for skittent, og fyller i nytt vann"-opplegg. helt på jordet... synes synd på de fiskene der... :/ MEN...skal jeg ta sjansen på å dra med meg noe gugg derfra!? drar ikke med meg noe FOR skummelt da?? :O

om fiskene så har jeg prøvd å lese en del her inne...men tar nok sin tid før jeg blir klok på det. i butikkene har jeg opplevd forskjellig. noen som later som de har peil, noen som sier rett ut de ikke har peil (hva gjor de der!?) mens noen yyyyttterst få kanskje har litt peiling... så er vel dessverre slik som du sier, man bør helst utdanne seg selv til å vite best. og det kommer nok dessverre ikke over natten godt at man da har akvarie-venner her inne som kan hjelpe litt på vei
Det høres ut som et akvarium jeg ikke ville hatt noen kontakt med.. man vet jo aldri hva man kan dra med seg =/

Kan det være en ide å poste på rubrikkene her inne at du ønsker deg litt akvariegugge?

Mate fantasifisken bittelitt ja, sånn at bakteriene i pumpa har noe å bryte ned. Men ikke så mye selvsagt, for da råtner det bare og så blir det nitritt :/
Når etterhvert fiskene kommer i står de for dette selv, så da må man mate bare sånn at man ser at alt blir spist opp :p


Det er så spennende å se etter nye fisk, og iallefall når det er helt fra starten av! Du har mye å glede deg til! =D
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap