Hjelp til hva i naturen som kan brukes

Hei.

Her i helgen hadde jeg en tragedie som endte i det verste som kan tenkes for en akvarist med hjerte for hobbyen. - Jeg fikk hvitprikke fra to kakaduefisker jeg kjøpte forrige onsdag.

Kort, så viste ikke jeg om en slik type parrasitt - og fikk vite at det var mer alvorlig enn jeg hadde trodd, ved en tilfeldighet (Mormor ringte og spurte hvordan fiskene har det - en dum vane vi har hatt i noen år nå - og som gammel akvarist fortalte hun meg hva jeg sto ovenfor). Etter å ha prøvd til i går kveld, når den siste var nødt å avlives, har jeg nå tømt akvariet, kastet alt for å være helt 100% at det ikke er en eneste levende parrasitt igjen - og renset akvariet med kokende vann. Vel så trist som episoden var, har jeg ikke lyst å droppe akvariet men jeg er student og har ikke råd til stort annet enn noen få fisk - that's it.

Det jeg egentlig lurte på, og som historien egentlig ikke har noe med saken å gjøre - er: "Hva i naturen kan jeg bruke i akvariet som er (trygt) for fiskene?" - er det da en fiskeart som evn.t tåler noe av det som finnes i norsk natur? Jeg bor ikke langt unna en brakkvannselv som renner ut i skagerak, har flere små vann oppe i høyden og masse skog rundt meg - og tenkte det kunne bli ufattelig kult (og gratis, best av alt) å hente noe fra naturen. Sand, tresorter, stein o.l. - Jeg er klar over at bruken av tresorter kan begynne å rottne og må derfor skiftes ut, men tviler på at det skal by på noen problemer ettersom det er nok av trær her i landet :P

Tusen takk på forhånd! (Forresten, så tenkte jeg gullfisk - kjenner en fiskehandler som har noen fine eksemplarer som vist nok ikke er av de inavlede og masseproduserte typene som slørhale og div. Vet ikke om det stemmer :S kanskje noen kan svare meg litt på det også :P?)

PS: Akvariet er på 110L, vurderer å utvidde det en del, må bare få tak i noe glass først :S