Hjelp til hva i naturen som kan brukes

Hei.

Her i helgen hadde jeg en tragedie som endte i det verste som kan tenkes for en akvarist med hjerte for hobbyen. - Jeg fikk hvitprikke fra to kakaduefisker jeg kjøpte forrige onsdag.

Kort, så viste ikke jeg om en slik type parrasitt - og fikk vite at det var mer alvorlig enn jeg hadde trodd, ved en tilfeldighet (Mormor ringte og spurte hvordan fiskene har det - en dum vane vi har hatt i noen år nå - og som gammel akvarist fortalte hun meg hva jeg sto ovenfor). Etter å ha prøvd til i går kveld, når den siste var nødt å avlives, har jeg nå tømt akvariet, kastet alt for å være helt 100% at det ikke er en eneste levende parrasitt igjen - og renset akvariet med kokende vann. Vel så trist som episoden var, har jeg ikke lyst å droppe akvariet men jeg er student og har ikke råd til stort annet enn noen få fisk - that's it.

Det jeg egentlig lurte på, og som historien egentlig ikke har noe med saken å gjøre - er: "Hva i naturen kan jeg bruke i akvariet som er (trygt) for fiskene?" - er det da en fiskeart som evn.t tåler noe av det som finnes i norsk natur? Jeg bor ikke langt unna en brakkvannselv som renner ut i skagerak, har flere små vann oppe i høyden og masse skog rundt meg - og tenkte det kunne bli ufattelig kult (og gratis, best av alt) å hente noe fra naturen. Sand, tresorter, stein o.l. - Jeg er klar over at bruken av tresorter kan begynne å rottne og må derfor skiftes ut, men tviler på at det skal by på noen problemer ettersom det er nok av trær her i landet :P

Tusen takk på forhånd! (Forresten, så tenkte jeg gullfisk - kjenner en fiskehandler som har noen fine eksemplarer som vist nok ikke er av de inavlede og masseproduserte typene som slørhale og div. Vet ikke om det stemmer :S kanskje noen kan svare meg litt på det også :P?)

PS: Akvariet er på 110L, vurderer å utvidde det en del, må bare få tak i noe glass først :S
Unnskyld meg, men har du virkelig både avlivet fiskene og kastet alt inventaret i karet - alt på grunn av et lite hvitprikk-utbrudd?

For å si det sånn; hvitprikk er den parasitten som er lettest å bli kvitt og kurere, av alle parasittsykdommene du kunne fått på fiskene dine...!
Jeg vet ikke hva mormoren din har sagt til deg, men jeg syns det virker som hun har malt fanden på veggen.

Jeg syns du har behandlet en forkjølelse som svartedauden her, jeg. Helt unødvendig.

Jeg kjøpte to flasker med det jeg ble fortalt var det beste middlet mot hvitprikke du kunne få tak i, ble bedt om å heve temperaturen med 0,5 grader hver dag, så når jeg avsluttet holdt vannet 31 grader (fra den normale 27 som den har vært i hvertfall 7mnd med en kakaduefisk gjeng som var 7stk)

Nei, jeg avlivet den siste, fordi den svømte litt, og havnet på rygg og ble bare dratt rundt av strømmen i akvariet - de andre døde av seg selv - Jeg gjorde alt av hva jeg ble fortalt av han jeg normalt forholder meg til om fisker (mormoren min forklarte meg bare at det var hvitprikke og at de behøvde hjelp).

Som sakt, det var ikke snakk om at de fikk parasittene og jeg to livet av dem rett etterpå - så.... Jeg vet ikke hva mer jeg kunne gjort enn det jeg gjorde.

Når det er sakt, vil jeg gjerne få lov til å kommentere utsagnet ditt.

Dette er et nybegynnerforum - hvor folk gjør feil. Ja jeg innser at det finnes bedre løsninger som ikke ville ha kostet meg et øre - Men jeg VISTE ikke det der og da - Jeg var redd for å gjøre feil og oppsøkte folk jeg antok hadde peiling. Det gjør ikke saken lettere at du rett ut sakt legger meg ut som en idiot fordi jeg spør om hjelp. JA Konstruktiv kritikk er jeg alt inn for, tips og hint også - Jeg har sett på profilen din, og en som "skal ha så lang erfaring" med dette burde kunne formulere deg bedre enn det du har gjort. Kanskje tenke litt på informasjonsformidling isteden for å antyde det åpenbare - jeg gjorde en feil, og var redd for at bakteriene fra de døde fiskene (jeg tok dem såklart ut, men bakterier har en tendens til å overleve uten at fisken er der) skulle ligge igjen, derfor kastet jeg det som var, vasket akvariet grundig slik at det ikke skulle ligge noe farlig igjen i akvariet.

Jeg setter pris på at du overhode tar deg tid til å svare, men jeg liker ikke at du legger det ut på den måten du har gjort, jeg føler det som krenkende - Jeg innrømmer at jeg har gjort feil, og vil prøve å gjøre det rett denne gangen - Det er første gang jeg har fått tap av fiskeliv siden jeg begynte med akvarier siden januar i år - Fikk sjokk og gjorde feil grunnet dårlig informasjon.
Beklagelig å høre dette med fiskene dine

Jeg sitter i nesten samme båt - Har et 21 liter akvarie med tre reker i og en gullfisk - Har lyst å utvidde og tenkte noe av det samme som morgan her - å bygge inventaret selv - Jeg tenkte også på om kjeramikk kunne brukes? Noe i den duren? - Noen form for maling som evn.t vil fungere?

Jeg er helt i starten på dette - ble medlem nå nettopp og overtok bolla med fisken i av en kamerat som mistet interessen for den. Har en taranetlla fra før av og har dermed "litt" erfaring med små dyr.

Er åpen for alle innlegg (håper bare ikke jeg stjeler posten din morgan :P forsto bare ikke helt hvordan man lagde sin egen post - sikkert så åpenbart at jeg ikke forsto det).
Christian Andersen
Beklagelig å høre dette med fiskene dine :( Jeg sitter i nesten samme båt - Har et 21 liter akvarie med tre reker i og en gullfisk - Har lyst å utvidde og tenkte noe av det samme som morgan her - å bygge inventaret selv - Jeg tenkte også på om kjeramikk kunne brukes? Noe i den duren? - Noen form for maling som evn.t vil fungere? Jeg er helt i starten på dette - ble medlem nå nettopp og overtok bolla med fisken i av en kamerat som mistet interessen for den. Har en taranetlla fra før av og har dermed "litt" erfaring med små dyr. Er åpen for alle innlegg (håper bare ikke jeg stjeler posten din morgan :P forsto bare ikke helt hvordan man lagde sin egen post - sikkert så åpenbart at jeg ikke forsto det).


Meeh, null stress - bare å hive seg på toget. =3
Det er trist å lese om fiskene dine og alt arbeidet du har lagt ned, men nå er du i alle fall noen erfaringer rikere

Man kan egentlig bruke det meste fra naturen i akvariene sine, og både sand, steiner og kvister er ypperlig å hente fra skogen. Stein som inneholder kalk er nødvendigvis ikke det beste for alle, og selv bruker jeg kun brynestein.

Jeg kom nylig over denne artikkelen, og her står det mye nyttig informasjon om røtter og trevirke.
Tusen takk for linken og svaret :3

Men bør jeg koke/rense det jeg finner før jeg bruker det?
Morgan Hägg
Jeg kjøpte to flasker med det jeg ble fortalt var det beste middlet mot hvitprikke du kunne få tak i, ble bedt om å heve temperaturen med 0,5 grader hver dag, så når jeg avsluttet holdt vannet 31 grader (fra den normale 27 som den har vært i hvertfall 7mnd med en kakaduefisk gjeng som var 7stk)


Du har nok dessverre gjort det feil. Varmekuren mot hvitprikk krever at temperaturen heves til 34 grader, og ikke en grad mindre. Dette bør skje i løpet av relativt kort tid (en dag eller to) hvis fiskene tåler det.

Hvis fiskene ikke tåler så høy temperatur, bør den ikke heves i det hele tatt, men fiskene bør i stedet behandles med medisiner og salt.

Vanligvis er hvitprikk ganske lett å bli kvitt hvis man griper inn tidlig og går frem på riktig måte. Synd å høre at det gikk så til de grader på tverke for deg. Anbefaler deg å søke på hvitprikk (og white spot og ich, "kjært" barn har mange navn) på nettet, og lese deg opp på de beste av de artiklene du finner, slik at du er forberedt neste gang du får det i akvariet ditt. (For hvitprikk er noe de fleste får på besøk innimellom, det er vanskelig å unngå helt, spesielt når man kjøper nye fisk.)
Takk, men hva med fisker som ikke tåler så høy varme ? :S
Nei, jeg skyller bare alt i varmt vann, og børster vekk rusk og rask. Det har gått fint hos meg
Kult :3 - da prøver vi på det. Takk igjen!
Kampfisk
Varmekuren mot hvitprikk krever at temperaturen heves til 34 grader, og ikke en grad mindre.
Det riktige er vel over 32 grader? Selv hever jeg temperaturen til to termometer viser 33 grader, med tanke på feilmargin.
God artikkel
Donald
Det riktige er vel over 32 grader? Selv hever jeg temperaturen til to termometer viser 33 grader, med tanke på feilmargin.

Beklager, jeg husket feil. Sånn går det når man skriver fra hukommelsen, og har en så elendig hukommelse som meg. :P

Smart å bruke to termometere forresten, siden det er såpass viktig at temperaturen ikke går under "den magiske grensen".
Uff, så leit med fiskene dine! Har mistet et par pga hvitprikk selv.. Ikke no gøy.

Du kan finne forskjellige blader å ha i akvariumet. De bør tørkes og skylles først da. Eikeblader er utrolig fint!
Eller hva med en kokosnøtt? Dette er jo ikke fra skogen her i Norge da..

Lykke til med å finne ting, det er overraskende mye du kan finne der ute
Kampfisk
Du har nok dessverre gjort det feil. Varmekuren mot hvitprikk krever at temperaturen heves til 34 grader, og ikke en grad mindre.

I originalartikkelen som ble skrevet om varmekuren, stod det 32,2°C. Ikke 34...?
mona o
I originalartikkelen som ble skrevet om varmekuren, stod det [B]32,2°C[/B]
Hvilken artikkel tenker du på, Mona?

Eg har selv hørt nevnt 32,2 grader, men tolket det slik at det var for å være sikker på at man var over 32 grader.
Hvitprikkparasitten skal vel dø allerede rett før 32 grader?
Det kan ju även ha att göra med att man i originalartikeln (av vem?) hade utgått från grader Fahrenheit och ville skriva dit en "rund" siffra. 90 grader Fahrenheit motsvarar 32,22 grader Celsius.

En konverterare
Det høres for meg ut som en fornuftig grunn til misforståelsen/myten.

89,5 grader F = 31,94 grader C (følgelig 32).
Donald
[QUOTE=mona o]I originalartikkelen som ble skrevet om varmekuren, stod det [B]32,2°C[/B]
Hvilken artikkel tenker du på, Mona?

Den engelsk-språklige som det lå link til og et innlegg med direkte oversettelse fra den på Nettakvariet. Det var der jeg leste den for noen år siden.
Men nå ble jeg usikker på om det sto 32 eller 32,2. Det var vel du som sa det med 32 "komma to" grader kanskje? Jeg antok du hadde tatt det fra Fahrenheit. Det er iallefall 32°C som står i artikkelen ELLER 32,2°C.
Det står ikke 34°C i originalartikkelen jeg leste. Det er jeg banna bein på.

ETTER REDIGERT;
Linken til originaldokumentet virker ikke lenger, men [URL=http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?21070-Behandling-av-hvitprikk!]sitatet på engelsk finnes på Nettakvariet her[/URL], og der står det ganske så riktig 90 Fahrenheit! Og det har vi jo nå fastslått at er 32,2°C (ikke 34)
Artikkelen eg linket til sier 89,5 grader Fahrenheit, og den virker å være seriøs:
"It has been found that Ich does not infect new fish at 29.4°C/85°F (Johnson, 1976), stops reproducing at 30°C/86°F (Dr. Nick St. Erne, DVM, pers. comm.), and dies at 32°C/89.5°F (Meyer, 1984)".
¨
P.S. Kampfisk har dementert 34 grader tidligere i tråden.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap