Hjelp! ny med slørhale!!

Hei hei !!

Jeg skal få meg to småe slørhaler Men hva er det viktig å vite ? Har søkt litt rundt på nettet men finner ikke så mye fakta
-Hvor mye mat trenger de?
-Hvor gamle blir de?
-Hvor stort skal akvariet være?
-Hva trenger de i akvariet?
Dette er noen av spørsmålene jeg lurer på. Bare si ifra vis det er mer jeg må vite ;-D
Har et 12l akvarie jeg skal starte med, skal kjøpre ett 75l akvarie i løpet av 2011 Håper på svar snarest mulig !!

MVH
Katy
Heisann du. I en 12 liter ville jeg ikke anfefalt noen fisk. Mulig du kan ha noen reker. Det er altfor lite å ha en slørhale i. En 75 liter er også for lite for slørhaler.
En slørhale er en oppdrettsvariant av gullfisk og her står det litt om gullfisk:


Det man ser er at mange holder slørhaler i boller etc, Og da tror folk det er greit. Men det er absolutt plaging av en fisk. Så desverre ville jeg ha kjøpt meg større kar først. Også kjøpt meg noe spennende fisk som passer i f.eks en 75 liter. Det er masse fine fisk som kan bo oppi et kar i den størrelsen.

Beklager at jeg ikke svarer deg på det du vil. Men du spør etter noe som i mine og nesten alle sine øyne er uforsvarlig.
Inaktiv bruker
Katy Vandlih
Hei hei !! Jeg skal få meg to småe slørhaler :-) Men hva er det viktig å vite ? Har søkt litt rundt på nettet men finner ikke så mye fakta :-( -Hvor mye mat trenger de? -Hvor gamle blir de? -Hvor stort skal akvariet være? -Hva trenger de i akvariet? Dette er noen av spørsmålene jeg lurer på. Bare si ifra vis det er mer jeg må vite ;-D Har et 12l akvarie jeg skal starte med, skal kjøpre ett 75l akvarie i løpet av 2011 ;-) Håper på svar snarest mulig !! MVH Katy


Dette vet jeg fra mine slørhaler. De trenger ikke små planter, kjøp noe ROBUST som de ikke klarer og slite sund. De må ha et bunn lag som de kan plukke og grave litt i, sand og FIN grus er perfekt.
De leter hele tiden etter mat.
Manten det jeg gjør er og gi den litt mat (Noen få ca 5-6 gullfisk pellets) 2 ganger daglig.
Så har de en "faste" dag, da de får en liten potjon røde mygglarver en gang.
Slørhaler kan bli gammle om de får rett stell og stor nok plass.
Da snakker vi 10-15 år ++.
Den største slørhalen jeg har lest om var 32cm.
Så om du kjøper et 200L akvarium har du vell akkurat plass til de to slørhalene.
Men jo større jo bedre.
Gullfisken er stor i munnen og sluker gjerne fisk som er mindre da den tenker for det meste på mat. Ellers trenger de vell ikke så mye dekorasjoner og ting, da det ofte er i veien for de store fiskene, men når de er små kan man gjerne dekorere litt.
Tilfeldig bekjentskap
© Terje Aareskjold
Reklame for plussmedlemskap