Passer disse sammen?

Nå har jeg endelig kjøpt meg akvarium etter å ønsket meg det i mange år.
Jeg er svært glad i fisker med sterke farger, og har sett på disse:

-Guppy (kommer til å satse på en type farge) 5-10 stk
-Sitronciklide 2-3stk
-Glassabbor 4-5 stk
-Indisk Glassmalle 3-4stk
-Moskito-Rasbora 3-6stk
-Kampfisk hann+hunn
-Algeeter (har ikke bestemt meg helt for slaget enda)
-øreål 1 stk

Er det noen som er kjent med disse artene? Vil de trives ilag? Hvor mange av hver type kan jeg ha? antallet fisker nevnt her er bare slik jeg har sett for meg, men hvis det blir for mange i tanken med alle disse så dropper jeg moskito, glassmallen og øreålen.

Tanken min er en 100liters, har to varmekolber, en filterpumpe, og en "innebygget" pumpe som kjører vann igjennom et stort filter. Den ene pumpen filtrerer 400l per time, og den andre filtrerer 140liter per time. (vet ikke om denne infoen er relevant med tanke på fisketype)

Takk til alle som svarer
Sabrina Moe
Nå har jeg endelig kjøpt meg akvarium etter å ønsket meg det i mange år. Jeg er svært glad i fisker med sterke farger, og har sett på disse: -Guppy (kommer til å satse på en type farge) 5-10 stk -Sitronciklide 2-3stk -Glassabbor 4-5 stk -Indisk Glassmalle 3-4stk -Moskito-Rasbora 3-6stk -Kampfisk hann+hunn -Algeeter (har ikke bestemt meg helt for slaget enda) -øreål 1 stk Er det noen som er kjent med disse artene? Vil de trives ilag? Hvor mange av hver type kan jeg ha? antallet fisker nevnt her er bare slik jeg har sett for meg, men hvis det blir for mange i tanken med alle disse så dropper jeg moskito, glassmallen og øreålen. Tanken min er en 100liters, har to varmekolber, en filterpumpe, og en "innebygget" pumpe som kjører vann igjennom et stort filter. Den ene pumpen filtrerer 400l per time, og den andre filtrerer 140liter per time. (vet ikke om denne infoen er relevant med tanke på fisketype) Takk til alle som svarer :)


Øreål er en fisk som kan bli opp til 90 cm lang, så den skal minst ha ett akvarium på 375l.
Kampfisk går fint, men minst ha 2 hunner.
Moskito-Rasbora er en liten fisk på ca 3 cm, kan gå i akvariumet ditt. men du må huske at den skal helst ikke gå i ett akvarium den kan riskiteres å bli spist.
Glassabbor, kan gå men eneste problemet at den trenger en høyere GH i vannet en de andre over.
Sitronciklide trenger ett akvarium opp til 160l, GH er høyt her også.

Tror du skal gå inn på fiskebasen å se der og let deg frem til fisker.
oi! takk for svar såpass tidlig om morgenen :P Det hadde jeg jammen ikke regna med.
Har nå sett litt i fiskebasen.

Slår fra meg moskito-rasbora, øreålen, glassabboren og cikliden.
Kanskje jeg kan bytte øreålen ut med noen khuli(?) åler?

Har du noen forslag til hva slags fisk som kan passe fint i karet med slike som guppy, kampfisk og slikt? Jeg er utrolig glad i fisker med sterke farger, særlig gule og blå.

Kom gjerne med forslag hvis du vet om lettholdte fisker og planter som kan passe for meg


Edit: Forresten, kan jeg sette inn planter i karet før karet er innkjørt? Eller vil planten(e)
ta skade av det?
Kuli-årm kan du ha, men husk at det er stim fisk og skal helst være 5-6 stk.
Guppy kan du ha. Ancistrus ( algespiser), oppdrettsvarianten som ikke blir så stor.
Poecilia wingei er en fisk med fine farger. Det eneste du må huske på at levendefødte fisker trenger som regel høyere GH i vannet.
Dverggurami par kan også gå med de over.
Sommerfugel ciklide kan gå, men helst ha 1-2 hanner og 3-4 hunner sån at de kan finne sine egne partnere.
Kakadueciklide er nydelig, men den trenger en hule og palettciklide. 10-15 kardinaltetra er fine stimfisker å ha i karet.
Tror du må bare prøve deg frem og se hva som passer for deg. Her er bare noen forslag!






Kampfisk og Guppy kommer nok ikke til å gå bra
Hvorfor ikke?
Jeg har det og går bare supert.
Cinaen
Hvorfor ikke? Jeg har det og går bare supert.

Da har du en veldig snill kampfisk! Store forskjeller i lynne på disse, så utfallet her er ikke gitt.

Pass på krav om ph og gh når du setter sammen fisk. Guppi vil ha ph over 7, og hardt vann, det passer dårlig for mange andre (som sommerfugler og kardinaler)...
Takk for svar folkens

Ang. guppyer og kampisk, så har jeg aldrig opplevd problemer med å ha dem sammen. Jeg har faktisk aldrig hørt at kampisk og guppy ikke går overens, men hvis det er slik at de ikke burde være sammen så kan jeg la være

Men, jeg har iløpet av den siste tiden blitt ganske forelska i ciklider, og spesielt kurvciklider. Jeg søkte dem opp i fiskebasen, og de virker som greie fisker å ha.
Har andre noen formeninger om denne? Har den noen spesielle behov?
Kampfisk og guppy burde ikke gå sammen av akkurat samme grunn som at man ikke putter to kampfiskhanner i samme akvarium; de "angriper" fisker med store slør og sterke farger. Man kan være heldig, men det er veldig kjedelig om man ikke er det.

Prøv å hold deg til få arter og ha heller flere av hver art. Mange arter vil bare se rotete ut. Velg deg ut hovedfisk, i ditt tilfelle virker det som om valget har falt på kampfisk. Dette er flotte og underholdende fisker, hva med å starte med kampfisk og kuhliiål? Prøv det en stund og se hva du syns. I et overfylt akvarium vil du heller ikke se fiskenes naturlige atferd.

Algeetere er strengt tatt ikke nødvendig, jeg har ikke en algespisende fisk i noen av mine fem akvarier. Nærmeste jeg kommer er noen dvergreker, men de utgjør ikke store forskjellen. Hvis vannverdiene er fine og du fôrer en passelig mengde vil du ikke trenge fisk for å ta seg av alger, filtervatt for å fjerne alger fra frontglasset er mer enn nok. Du vil antakeligvis få noe alger i innkjøringsperioden, men slapp av, de forsvinner ofte av seg selv.
Idag var jeg på dyrebutikken for å handle fisker til akvariumet. Jeg så på kampfiskene de hadde, men det var egentlig bare et trist syn. Ingen av fiskene så spesielt bra ut. Noen av dem lå nesten på siden å fløt rundt. De var blasse i fargene og slørene var ganske oppspiste.

Jeg valgte å ikke kjøpe kampfisk, og gikk heller for 5 leopard danioer. Og jeg må si at jeg angrer ikke på dette valget. Danioene er livlige og fine, og virker å være sunne.
Jenta på dyrebutikken kunne fortelle at de er fredelige mot andre fisk, men likevell aktive og livlige og at de skulle passe flott som "førstegangs" fisk.

Det kan nesten se ut til at jeg har funnet meg en ny type favorittfisk.
Og når de kostet 19kr per stykk så kan jeg iallefall ikke klage på valget.

Jeg regner med at jeg kommer til å kjøpe 3-4 danioer til, så en eller to små algespisere og kuhliåler.

Stine Sofie, jeg er helt enig når det kommer til å ha for mange forskjellige arter. Jeg synes også at det fort blir mye rot. Tenker å holde 2-3 forskjellige fiskeslag i samme kar.
Men nå har jeg fått helt dilla på dette her, så det tar nok ikke lang tid før jeg rigger opp den gamle 90litern jeg har i kjelleren, og i det skal jeg ha en liten koloni med ensfargede guppyer.
Tilfeldig bekjentskap
© Tony Darup
Reklame for plussmedlemskap