Oppstart, overmetning, oppstartsfisk... blir dette riktig?

Hei

Jeg lurte på om jeg trygt kan gå fram slik som dette ved oppstart av en 120 liters tank:

Dag 1: Det første jeg vil gjøre er å fylle det nye karet med kaldt vann, legge i bunnsubstrat, starte teknisk ( filter, varmekolbe, luftpumpe) og så la dette stå å bli temperert og utlufta til neste dag.

spørsmål
: Er det lurt med kaldt vann? Finnes det mer tungmetaller i varmtvann?
Vil en gammel varmtvannstank som har kobberrør slippe ut mye kobber hvis jeg bruker lunket vann?


Dag 2: Når jeg står opp vil jeg tilsette Aquasafe og plantegjødsel i karet. Er vannet temperert vil jeg plante noen planter. Mot kvelden vil jeg teste vannet og tilsette det som trengs hvis det blir nødvendig.

spørsmål
: Det er vel ikke lurt å hive oppi Aquasafe, plantegjødsel, ph økende middel og gh-økende middel samtidig? blir det riktig av meg å dele det opp tilsetninga til f.eks aquasafe og plantegjødsel om morgenen, ph om kvelden, gh neste dag? eller burde jeg vente flere dager?


Dag 3: Idag vil jeg kjøpe med meg 6 stk Neon Tetra som vil bli min oppstartsfisk. Jeg vil at disse går i tanken i tre-fire uker før jeg øker fiskebestanden i karet. Jeg vil selfølgelig teste vannet hver uke for å følge med på vannverdiene.

spørsmål: Kan denne stimen trives med bare 6 individer? Anbefales andre oppstartsfisk istedenfor? Hvilke og hvorfor?


Høres denne oppstartsmåten feil eller riktig ut?
Begrunn =)

Håper på svar =)
På forhånd, Takk!!
Hvorfor skal du øke ph og gh?

Jeg synes absolutt ikke noe om oppstartsfisk; det er helt unødvendig å utsette fisk for giftstoffer. Les denne artikkelen, så ser du at det er andre muligheter. Syns du salmi-metoden føles uoverkommelig, så kan du skaffe deg filtergrums fra et innkjørt akvarie. Ellers bør du vente ca 6 uker, der du tilsetter litt fiskemat slik at bakteriekulturen får bygget seg opp.
Øker ph og gh om nødvendig da kranvannet våres er så bløtt at det ikke vises på test-sticks.

Bygger ikke bakteriekulturen seg fortere opp ved fisker i karet istedenfor tilsettning av fiskemat som råtner og danner soppinfeksjon i karet?

takk for svar
Det som vil skje er at vannet ditt blir gradvis så giftig at fiskene dine vil mest sannsynligvis dø av dette. Så er mye bedre for deg og fiskene å vente de ukene som man bør. Så slipper man å få en dårlig start på hobbyen sin. Er trist med fiskedød. Og enda tristere når man selv er skyld i det.
Les innkjøringstråden på nybegynnerforumet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap