Hei
Jeg lurte på om jeg trygt kan gå fram slik som dette ved oppstart av en 120 liters tank:
Dag 1: Det første jeg vil gjøre er å fylle det nye karet med kaldt vann, legge i bunnsubstrat, starte teknisk ( filter, varmekolbe, luftpumpe) og så la dette stå å bli temperert og utlufta til neste dag.
spørsmål: Er det lurt med kaldt vann? Finnes det mer tungmetaller i varmtvann?
Vil en gammel varmtvannstank som har kobberrør slippe ut mye kobber hvis jeg bruker lunket vann?
Dag 2: Når jeg står opp vil jeg tilsette Aquasafe og plantegjødsel i karet. Er vannet temperert vil jeg plante noen planter. Mot kvelden vil jeg teste vannet og tilsette det som trengs hvis det blir nødvendig.
spørsmål: Det er vel ikke lurt å hive oppi Aquasafe, plantegjødsel, ph økende middel og gh-økende middel samtidig? blir det riktig av meg å dele det opp tilsetninga til f.eks aquasafe og plantegjødsel om morgenen, ph om kvelden, gh neste dag? eller burde jeg vente flere dager?
Dag 3: Idag vil jeg kjøpe med meg 6 stk Neon Tetra som vil bli min oppstartsfisk. Jeg vil at disse går i tanken i tre-fire uker før jeg øker fiskebestanden i karet. Jeg vil selfølgelig teste vannet hver uke for å følge med på vannverdiene.
spørsmål: Kan denne stimen trives med bare 6 individer? Anbefales andre oppstartsfisk istedenfor? Hvilke og hvorfor?
Høres denne oppstartsmåten feil eller riktig ut?
Begrunn =)
Håper på svar =)
På forhånd, Takk!!