Overbefolket akvarie?

Har nettopp fått akvarium (med fisk) i "julegave"! Det er et Akvastabil (fra 90-tall) på 250 liter, nesten uten en eneste skramme. Jeg er relativt fersk i akvarie-faget, og trenger derfor noen synspunkter på fiske-innholdet....

- 2 oscar på ca 25 cm
- 1 albino oscar på ca 15 cm
- 3 øreål ca 25 cm
- 2 sølvhai ca 15 cm
- 2 golden ciklider (?) ca 15 cm
- 1 leopardmalle (nokså stor)
- 2 ukjente maller ca 13 cm
- 2-3 mindre maller
- 1 liten gurami

Har lest litt om de ulike artene inne på fiskebasen.... Og min konklusjon er at dette akvariet i aller høyeste grad overbefisket!? Burde jeg finne nye hjem til noen av de? Innspill, anyone?
Jeg ville definitivt kvittet meg med samtlige oscar, sølvhai og antakeligvis også øreål. Disse blir altfor store for akvariet, dessverre.
Inaktiv bruker
Tja, det høres ikke helt bra ut. Oskar og Sølvhai trenger i allefall MYE større plass.
Dette var en merkelig sammensetning...

Har lite erfaring med disse fiskene, men oscarene og sølvhaiene må ihverfall ut. De trenger myyye større plass.

Regner med du vil få noen gode råd etterhvert, for det er mange gode hjelpere her inne ;D
Takker for bekreftelse av mine mistanker! En ser jo fort at det er trangt inni der. Dyrebutikken på Lade (i Trondheim) tok gjerne imot Oscarene i alle fall, til å ha i det svæære publikums-akvariet deres. De får det helt sikkert bedre der!

Blir nok til at jeg kvitter meg med sølvhaiene også. Og evt ålen? Jeg synes også at ciklidene virker litt for store, men de trenger kanskje ikke mer plass? Sure er de også! Kanskje ikke rart det når det er så trangt om plassen.....
Som de andre sier bør du kvitte deg med Oscarene, sølvhaiene og æreålene . Deretter for du finne ut hva du har lyst til og ha i akvariet selv. Sjekk hvilke vann verdier de forskjellige fiskene skal ha. Mallene og golden ciklidene skal ha helt forskjellig vannverdi, og du må vurdere hvilke du vil beholde.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap