Innkjøring av akvarium - synes det tar litt vel lang tid før noe skjer..

Min bedre halvdel er en kløpper på fjesbokas selges/byttes/kjøpes grupper, så plutselig en dag var det et 42 liters guppyakvarium i hus. Søt liten sak med integrert filter i bakveggen og pent buet glass. Vi vasket og ordnet (støvete..), kjøpte grus, rot, planter og noen mollyer. Det ble faktisk veldig bra, så da ble det litt dilla..

En liten stund etterpå var det et Juwel Trigon 190 med mye utstyr som skulle selges billig, så vi slo til og reiste for å hente.

Jeg tenkte at nå skulle dette gjøres ordentlig, så jeg leste gjennom forumet her med stor iver. Salmimetoden var tingen tenkte jeg.
La grusen i karet (engelsk elvegrus) fylte opp med vann og danderte rot, nyinnkjøpte planter og et par skipsvrak ( ).
Målte og funderte og tilsatte 7ml Salmi.
Det fulgte med et sett med Tetratest, så jeg har målt vannet hver dag for pH og NO2, kjøpte et ammoniakktestsett , så jeg har testet det også.
pH gikk litt ned rett etter at jeg fylte på Salmi, men den gikk opp til litt over 7 etter halvannet døgn. NO2 har lagt stabilt på mindre enn 0,3 mg/l og ammoniakk har lagt stabilt på drøye 5mg/l første uka.

Siden jeg ikke så noe særlig endring i verdiene på en hel uke, byttet jeg ut 60l vann.
(Vi brukte Aquasafe i vannet når vi fylte opp karet, derfor lurte jeg på om noen av stoffene jeg vil ha er borte..?)
Nå har karet stått en liten uke etter vannbytte og jeg kan ikke se noen endringer i vannverdiene ennå.

Hva gjør jeg feil? Er det bare å vente enda lenger? Jeg får inntrykk av at andre får reaksjon nesten umiddelbart når de setter i gang med Salmi..
Har du testet for amoniak?
Det kommer før nitritt og så nitrat. Når jeg har kjørt inn kar, så har det begynt å komme nitritt etter 2-3 uker. Nitritt fri etter ca 5-6 uker.
Så 1 uke er litt lite å kjøre inn ett kar.
Aquasafe fjerner klor? Var det ikke noe slikt at det trengtes klor fra springvannet for å starte noen prosesser? Jeg er ikke helt inne på dette med innkjøring desverre (overtok et oppegående akvarium da jeg startet hobbyen)
Det tar litt tid dette, du skal etablere to ulike bakteriekulturer i filteret.
Da du skiftet en tredel av vannet etter en uke, tynnet du ut den ammoniakken du har tilsatt, med mindre du har hatt i mer?

Hvis du kun har helt i Salmi en gang på disse to ukene, følger du ikke oppskriften. Hvis du har satt til Salmi flere ganger, har prosessen begynt, ellers ville ikke ammoniakktesten vist stabile verdier.

Tetras test for nitritt er desverre for grov i skalaen sin. JBLs test viser skummelt nitrittnivå alledrede ved 0,1 og farlig ved 0,2. JBLs skala starter på verdier mindre enn 0,01, neste er 0,025 og 0,05.

pH vil stige etter at du har hatt i Salmi fordi ammoniakk er basisk. Etterhevrt som prosessen kommer igang, vil den i seg selv produsere syrer og pH kan synke kraftig.

Tålmodighet er ditt viktigste verktøy her.

Belgarath
Hva gjør jeg feil? Er det bare å vente enda lenger? Jeg får inntrykk av at andre får reaksjon nesten umiddelbart når de setter i gang med Salmi..


Når jeg leser det du har skrevet, så forstår jeg forklaringen din sånn at det nesten ser ut som du kun har tilsatt Salmi en eneste gang? Det skal jo tilsettes jevnlig, og man skal ikke bytte noe vann i det hele tatt underveis under innkjøring.

Les artikkelen Fiskeløs innkjøring med salmiakkmetoden nøye. Der får du vite alt du trenger å vite, med bruksforklaringen på dette med salmiakkinnkjøring, og det er viktig å følge den nøye. Da går prosessene slik de skal.
Tilsatte Salmi første dagen og andre dagen, men fordi det ikke har sunket, men holdt seg stabilt, har jeg ikke tilsatt mer annet enn etter at jeg byttet vann, for å kompensere for uttynning. Jeg byttet vann for å få litt springvann når jeg leste at Aquasafe fjernet klor.
Jeg regner med at det kan bli for mye amoniakk også, så jeg har bare sjekka at verdien er over 5.
Nå har jeg ikke finlest artikkelen om fiskeløs innkjøring enda, men har ikke du overdosert noe voldsomt med 7 ml i ditt kar...? Hvor tok du den doseringen fra? Vet ikke hvor jeg har det fra, men jeg trodde det var 1 ml salmi pr 100 liter akvarievann...?

ETTER-REDIGERT;
Eksempel tatt fra Sigmunds artikkel:
"22.02.2009. Kl NH4 = 0,4, NO2 = 0,025, pH = 5. Gir 5 ml Salmi."

5 ml i et kar på ca 500 liter blir en ml pr 100 liter, ja.
Uansett så tar innkjøring vel 5 uker, så ja, ta deg god tid, både til å lese om oppstart, og for å gjøre det riktig. Med fem ukers ventetid har du det vel forhåpentligvis ikke travelt, i hvert fall.
jeg bare spørr her isteden for å starte no ny tråd.

Er det fy fy og vaske filter under innkjøringen? det vil i mine øyne virke mot sin hennsikt, men filteret blir jo så møkkete at jeg klarer snart ikke se på det lengre :p
Det er fy fy ja. Vent til det er nesten tett
T-T
filteret blir jo så møkkete at jeg klarer snart ikke se på det lengre :p

Blir filteret møkkete på utsiden???

I så fall så kan du gnikke møkka av utsiden av filteret og eventuelt slamsuge det vekk. Men inni skal det være møkkete.
det er snakk om filtera inni filterboksen ja, så da får jeg bare la det stå til
Inaktiv bruker
Jeg har hørt at det skal lukte jord av filtersvampene og at de skal ikke renses litt før filterpumpen begynner og gå dårlig, da skal man bare klemme ut litt guffe i ei bøtte med akvarievann. Hvis det blir for rent forsvinner bakteriene og du må begynne innkjøringen på nytt.
Endelig begynte jeg å se litt endringer i verdiene her. Etter å ha målt identiske pH, NO2 og ammoniakkverdier i et par uker, begynte endelig ammoniakken å synke. Har bare Tetra nitrittest, så jeg ser ikke så nøyaktig de minste variasjonene her, men jeg synes at gulfargen var LITT mørkere også..
pH fremdeles 7, men har noe ph buffer klart til aktiviteten tar seg opp..

Detta blir bra

Forslag til fisk noen? Kanskje ikke så spennende å fylle karet med nollyer, men de er jo fine da..
Tenk i allefall bunnskikt, mellomskikt og toppskikt.
Jeg ville ikke hatt levendefødere ´, jeg syns de blir kjedelige etter to timer.

Corydoras er jo en kul fiskeart. samme med apistogramma. Bestemm deg for en hovedart så velger du utifra det. Mål ph og gh, enklest mulig er jo å skaffe seg fisker som kan leve i vannet rett fra krana.

Lykketil. Husk å heller ha et par arter fisk og heller flere av hver fisk hvis det går.
Et selskapsavarium er desidert penest uten altfor mye forskjellig syns nå jeg i allefall
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap