Tetra dråpetest, nitritt

Jeg har satt opp et 30 L Aquael kar. Karet har nå gått 1 mnd. Her har jeg planter og noen snegler. Den siste uken har jeg fått litt utslag på nitritt. Har som overskriften sier Tetra dråpetest.

Da jeg begynte å få utslag har jeg skiftet 10 L vann (ca 40% av vannmengden vil jeg tro) hver eneste dag. I går skiftet jeg 15 L, men har fortsatt utslag på litt nitritt!

Det spiller ingen rolle om jeg tester vannet rett etter vannbytte, eller dagen etterpå. Utslaget er akkurat det samme.

Kan testen være for gammel? Det er ganske nøyaktig 1 år siden jeg kjøpte den.
Er det for stor belastning på pumpen? Har 2 store eplesnegler, ellers bare babysnegl.
Har noen bittebittesmå hvite dyr oppi der, men jeg trodde det var "bakteriedyrene" som lever i filteret?

Ville liksom trodd at etter 1 uke med 50% vannbytte så ville det enten slå ut til det bedre eller verre....?
Plussmedlem
Hva mener du med "litt utslag"? Hva var utslaget på testen?
Tetra har ikke noen skala for under 0,3 mg/l.

Du kan også teste vannet direkte fra springen.
Jeg tror det står "Expiry date" på esken.
Med litt utslag mener jeg 0.3 mg/l

Har ikke testet vannet rett i fra springen, men regner med det er under 0.3 mg/l. Har aldri vært noe problem der.

Testet forøvrig vannet i det store karet nå, og det var helt uten utslag, så da må det være jeg som gjør noe galt i 30litern?
Du får altså orange farge ?
Det kan jeg ikke forstå når du har byttet ut så masse vann!!?? Er det noe som ligger i karet og råttner?
Er det mye gørr i sanden, slamsuger du når du bytter vann?
Test vann rett fra krana. Måler du Nitritt her har vannverket et seriøst problem, eller du har en test som viser feil. Det siste er nok mest trolig.
Testet vannet fra krana nå, og da er det ingen utslag.

Siden dette er et ganske nyoppstartet kar, slamsuger jeg ikke. Og siden det bare er snegler i karet, har jeg veldig god oversikt over at det ikke er noe som ligger og råtner et sted. Sjekker at det er liv i alle sneglene hver dag.

Har matet de litt mye kanskje, siden det er i startfasen og ikke så mye annet for de å spise. Kan det være grunnen? JEg hadde filterguffe oppi fra et etablert kar da jeg startet det opp, kan det være noe der?
Tilfeldig bekjentskap
© TorillNB
Reklame for plussmedlemskap