Skjønner ikke dette med innkjøring, det står jo så mye forskjellig!!

Nå venter jeg på å få mitt første akvarium like over nyttår, og forsøker å lese meg opp til et nivå hvor jeg kan ta vare på fiskene når de kommer. Jeg har kjøpt inn alle de nødvendige vanntestene, og aquasafe. Så står det om innkjøring, med salmiakk, uten fisk, med hardfør fisk, med aquasafe i filteret, uten aquasafe, og jeg blir veldig usikker på om jeg vil greie dette for å være ærlig. Jeg tror jeg kommer til å gå for vanlig innkjøring uten salmiakk. Er det da slik at man skal la karet stå med kun planter i 4 uker, og dermed vil det være nok bakterier til å sette inn hardfør fisk? Eller skal man ha i hardfør fisk med en gang og bruke disse til å forberede til de fiskene man egentlig vil ha? Skal jeg ha i aquasafe under innkjøringen? Jeg venter et 126 liters akvarium, og kunne gjerne tenkt meg en detaljert instruksjon på hva jeg bør gjøre... På forhånd takk
hei, høres ut som om du har lest så mye at du har blitt forviret hehe =)
når du får akvariet setter du det på en passene plass uten solys, vasker grusen og hiver oppi, fyller med vann og setter på varmekolben og pumpa, når temperaturen er rundt 23 grader kan du dra å kjøpe planter å hive oppi.
så kan du hive oppi litt aquasafe og etter ca 2 dager kjøpe deg en fisk eller to =)
fks ancistrus, platy eller annet hardfødt =)
så venter du ca 14 dager med liten foring før du kan kjøpe et par fisker til.
så vil bakteriene i filteret begynne å bygge seg opp, og etter ca 2 måneder har du fult med bakterier.
det er ihvertfall slik jeg har startet kar uten filterguffe =)
det viktigste er å gradvis hive fisker oppi karet ikke alle på ein gang, da går det galt.
ellers så er det lurt å bytte ca 30% vann i uka i begynnelsen, og så etter hvor mye fisk du har oppi (belastning)
liker du å ha masse fisk så anbefales det å kjøpe et bøttefilter som står utenfor karet.
slapp av det er ikke ås vanskelig, du lærer det i praksis når du får karet ditt
Og da begynner uenighetene. Jeg er helt imot bruk av innkjøringsfisk!!! Du har jo lest om salmi-innkjøring, og skjønner derfor forhåpentligvis hvorfor jeg mener dette. Å bevisst utsette fisk for giftstoffer er for meg dyreplageri. Syns du det blir for avansert med salmi (det er faktisk enkelt), så mat filteret med fiskefor istedet...
har aldri drept noen fisk med innkjøring på denne måten, bare man er nøye med å ikke overbelaste karet, og bytte vann :P
Jeg påsto heller ikke at du har drept noen, bare utsatt dem for giftstoffer. For det gjør man ved bruk av innkjøringsfisk. Dette er en stor påkjenning for fisken, selv om den overlever...
Takk for klargjøringen. Jeg må si at jeg er litt enig i at det høres brutalt ut å "utnytte" de første fiskene til å lage bakterier til de andre. Dersom det er nok med fiskefor så kommer jeg til å bruke bare det.
Regal Angel
..grusen og hiver oppi... ... planter å hive oppi... ...så kan du hive oppi litt aquasafe ... ...å gradvis hive fisker oppi.......


Det var mye hiving som foregår i din akvariehobby, skjønner jeg!

Jeg legger sanden oppi karet, jeg planter forsiktig plantene, jeg heller tilmålt mengde Aquasafe i vannet, jeg akklimatiserer fiskene gradvis og veldig forsiktig før jeg slipper de rolig ut i karet.

Egentlig anbefaler jeg ingen "hiving" Særlig ikke når du skal forklare noe for nybegynnere. Du sier ikke et ord om viktige saker som akklimatisering eller noe, nei det er bare hive fisker oppi...

Du blir sikkert sur fordi jeg påpeker ordvalget ditt, men det var litt i meste laget med hiving, særlig når du sitter og skal forklare noe viktig for en nybegynner kunne du gjerne ordlagt deg annerledes. Ellers kan de fort ta deg på ordet, og bare HIVE fiskene i akvariet som du sa de skulle... faktisk.
Jeg bruker alltid å kickstarte nye kar med filterguffe. Jeg vasker filtermediene ifra et annet filter i det nyoppsatte karet, og lar det nye filteret rense vannet etterhvert.
Når man bruker denne måten må man være forsiktig med å øke belastningen for fort, da filteret uansett vil trenge tid til å venne seg til økt belastning.
Man innsetter få fisker og øker etterhvert med flere. Jeg måler verdier og bytter vann jevnlig.

Hele vitsen med å bruke en slik metode er jo å unngå høye giftverdier, og det er ingen fisk som lider.

Ved bruk av salmiakk-metoden må man også tilsette få fisk og måle verdier nøye, og for meg er det da ingen forskjell.

Enig i at å kickstarte et filter er en god metode, men at også den krever litt forsiktighet når man skal anskaffe fisk, litt av gangen.

På den annen side er jeg ikke enig med deg i at man må være forsiktig også med salmi-metoden. Her er hovedpoenget at man ikke plager fisk, men en tilleggsfordel er at ved å dosere mer salmi etterhvert som prosessen er kommet godt igang, kan man bygge opp en veldig stor bakteriestamme slik at man faktisk kan sette inn all fisk på en gang, om man skulleøsnke det.

Dette ble av han som utviklet metoden nevnt som en hovedfordel for folk som skal ha malawi ciklider. Man kan da kan sette inn alle med en gang og unngå at de første vil hevde revir overfor dem som kommer etter.

Også ved kickstarting kan det være en fordel å bruke salmi en ukes tid for å være sikker på at bakteriestammen er blitt stor nok, i den grad man i det hele tatt kan anta det, bortsett fra ved tilsetting av en god dose salmi med testing av ammoniakk og nitritt neste dag.

Jeg klargjør karene med sand, planter,tilsetter aquasafe\aqutan,varmer det opp og lar pumpa gå natten over for og få nogenlunde klart vann etter romsteringen.

Tilsetter da en startkultur med bakterier man får kjøpt hos dyrebutikken.
Biostarter,Bactozym,Biovec osv pleier de og hete...

Etter 24-48 timer, alt etter hva som står på pakken kan man begynne og tilsette fisk.. stille og rolig.
Ikke 10 på en gang liksom.

Kjøp en Nitrit- test og mål hver dag første uke og bytt vann ved behov.

Aquasafe binder tungmetaller og klor og diverse stoffer i vannet, og når det har gått et par døgn i sirkulasjon med bevegelse i vannoverflaten, er det ikke mye negativt igjen..

God Fisk
Janne
Ved bruk av salmiakk-metoden må man også tilsette få fisk og måle verdier nøye, og for meg er det da ingen forskjell.

Det stemmer vel ikke? Det er det motsatte av hva jeg har lest. Den store fordelen med salmiakkinnkjøring er jo nettopp det at man kan sette inn full fiskebesetning med en gang etter salmiakk-innkjøringen er ferdig! Dette fordi man kan justere salmiakkmengden til den "belastningen" man ønsker. Lite salmiakk under innkjøringen, få fisk til og begynne med, eller mye salmiakk, og mange fisk med en gang.

Å kickstarte et filter med filterguffe nytter jo ikke komme med som råd til en nybegynner som sitter der med et eneste kar Jeg vil heller ikke råde noen til å gå og be om filterguffe fra hvem som helst eller en butikk, for det kan følge med mer enn bare filterbakterier, det kan følge sykdomssmitte med også.
Lanzin
Tilsetter da en startkultur med bakterier man får kjøpt hos dyrebutikken. Biostarter,Bactozym,Biovec osv pleier de og hete... Etter 24-48 timer, alt etter hva som står på pakken kan man begynne og tilsette fisk.. stille og rolig. Ikke 10 på en gang liksom. Kjøp en Nitrit- test og mål hver dag første uke og bytt vann ved behov. Aquasafe binder tungmetaller og klor og diverse stoffer i vannet, og når det har gått et par døgn i sirkulasjon med bevegelse i vannoverflaten, er det ikke mye negativt igjen.. God Fisk ;)


Det er ganske vanlig på AF at man får råd om å måle nitritt jevnlig i starten. Ikke noe galt i det, men i mine øyne er denne informasjonen mangelfull fordi det ikke er nitritt som er det første giftstoffet som dukker opp i et nystartet akvarium. Det er ammoniakk som kommer først og det er minst like giftig for fisk som nitritt. Hvis man ikke tetser for ammoniakk, kan man riskiere at fiskene går et par uker i giftig vann mens man måler nitritt og er lykkelig uvitende om faren.

Altså, ved oppstart, test for ammoniakk først og deretter også nitritt. Hvis du er usikker, test for begge deler fra start.

Det jeg ser som en tilleggsfordel ved salmimetoden, er at man lærer en hel del om vannverdier underveis.
For en nybegynner er det som regel ikke gunstig og tilsette mange fisk i starten uansett.

En konkret bruksanvisning på baksiden av et produkt er lettest og forholde seg til uten erfaring..

http://www.sera.de/uk/pages/products/in_category/filter-and-purification-bacteria-382/product/sera-filter-biostart-1.html

Denne pleier jeg og bruke
Ser den ja..
Prøver bare og Holde det kortfattet og enkelt.
Husker når jeg skulle begynne med akvarie.. det var en jungel av informasjon og en del prøving og feiling..

Har ikke lyst til og skremme livet av nye akvarister med en for omfattende forklaring på en så enkel ting som og starte et akvarie

Men det tipset om amoniakk var bra.
530
en tilleggsfordel er at ved å dosere mer salmi etterhvert som prosessen er kommet godt igang, kan man bygge opp en veldig stor bakteriestamme slik at man faktisk kan sette inn all fisk på en gang, om man skulleøsnke det.


Hvordan finner du ut at filteret kan takle 40 malawi i forhold til en guppy? Man må vel teste og bytte vann dersom nødvendig etter innsetting av fisk?
Okei, jeg får sikkert "kjeft" for dette.

Bakteriekultur på flaske funker ikke. Da kan du like godt hive penger ut av vinduet. Så aldri la deg noe av noen som sier: putter du dette i karet så kan du ha fisk oppi etter 24 timer. Bakterier er levende og kan overleve i en slik flaske.

Det jeg ville ha gjort hvis jeg var usikker, sett istand karet med sand, fyll med vann. Vent til tempen er ca 25 grader. Plant noen planter, og gi karet ditt litt fiskefor hver dag.

Etter ca 5 uker kan du skaffe deg fisk som kan bo her. Alle fisker har sine krav til miljøet sitt. Noen fisker må ha sand som bunnlag. Feks ciklider, en god del maller etc.
Noen fisker må ha hardt vann, det gjelder spesielt levendefødere som guppy og platy f.eks.
Noen fisker må ha bløtt vann for å trives. Dette måler du med å måle GH i karet ditt, og i vannkrana di. Da får du vite hva slags vann du har hjemme.

Det er viktig å ha tester for amoniakk, nitritt, ph og gh til å starte med. Da har du et godt grunnlag for å følge med på vannverdiene dine.

Når du skal sette inn fisk i karet så kjøp to og to ca om gangen. Dette hjelper på å ikke belaste filteret du har kjørt inn med fiskemat altfor mye. Så da er sjangsen for å ha sunt vann lengre, enn om filteret ikke får jobba seg unna hvis du skaffer deg 10 fisk med engang.


Det er kjedelig å vente. Men det er absolutt det beste. Da minker sjangsen for at fiskene blir utsatt for "dritt", og du slipper en trist start på en hobby som er veldig fin.

Salmiakk metoden er veldig effektiv. Så hvis du vurderer dette så les denne nøye og se hva du forstår ut av den. Og er det konkrete ting du lurer på ang dette så spør. Da får du hjelp.


Velkommen til Akvaforum! En god, men forvirrende start. For hvem skal man høre på, og hvordan sorter rådene man får når man er helt fersk? Et tips er å ta en titt på profilene til de som svarer, bare klikk på bildet. Det gjorde jeg til å begynne med, folk som har milevis med akvarier og milevis med oppdrett på profilen har kanskje gjort noe lurt underveis...

Og felles for alle de flinke folka som har svart hittil er at de starter nye kar med å få opp en bakteriekultur som takler avfallstoffene fra fisken uten at fisken lider av det. Artighet på flaske kan like gjerne være en skvett Absolut for å få fart på nitrittbakteriene. Det rådet fikk jeg av noen ringrever, det skader ikke så lenge man ikke har fisk i karet og man har følelsen av å gjøre noe fornuftig mens man venter. At ingen har dødd for noen er ikke det samme som at fisken har hatt det bra. Våre første levendeføder-yngler overlevde de, men ingen av dem ble spesielt gamle...

Om du velger å mate bakteriene med fiskemat eller Salmi spiller forsåvidt ikke så stor rolle, vitsen er at bakteriene får noe å leve av. Men Salmi er en snarvei, ingenting blir liggende å råtne, du har litt koll på mengden mat du tilfører, og som det blir sagt, når du tester underveis i prosessen ser du hva som skjer og lærer en hel masse. Før du tilfører fisk (planter er ikke så nøye på det nemlig...).

Dette er en helt super hobby når den første bratte læringskurven er forsert, og i og med at du fant AF før du fyller karet er du av de heldige som kan unngå de aller verste nybegynnerfeilene og "hjelp-fisken-min-dør"-innlegg. Feil nummer en er mangel på tålmodighet i starten. Det har du jo allerede fått med deg, og da har du kommet langt!
"Okei, jeg får sikkert "kjeft" for dette.

Bakteriekultur på flaske funker ikke. Da kan du like godt hive penger ut av vinduet. Så aldri la deg noe av noen som sier: putter du dette i karet så kan du ha fisk oppi etter 24 timer. Bakterier er levende og kan overleve i en slik flaske"

Får ikke så mye fornuftig ut av denne formuleringen..
Hvis du skal hardnakket påstå at et produkt bare er dritt og ikke fungerer så gjør det forståelig...

Stakkar Trådstarter jeg skal ikke legge inn fler forvirrende inlegg her.
Lykke til.. Det ordner seg
Lanzin: filterbakteriene trenger oksygen for å leve, og det får de ikke i ei lita flaske. Det er en grunn til at akvarister får panikk ved strømstans, og det er fordi filterbakteriene da kan dø. Det er det pumpene er til for; sirkulere øksygenrikt vann rundt i karet...
Lanzin
"Okei, jeg får sikkert "kjeft" for dette. Bakteriekultur på flaske funker ikke. Da kan du like godt hive penger ut av vinduet. Så aldri la deg noe av noen som sier: putter du dette i karet så kan du ha fisk oppi etter 24 timer. Bakterier er levende og kan overleve i en slik flaske" Får ikke så mye fornuftig ut av denne formuleringen.. Hvis du skal hardnakket påstå at et produkt bare er dritt og ikke fungerer så gjør det forståelig... Stakkar Trådstarter :) jeg skal ikke legge inn fler forvirrende inlegg her. Lykke til.. Det ordner seg :)


Sorry det skulle stå en IKKE der. Var ikke meningen å gjøre noen forvirret. Blir desverre noen typo innimellom. Og i dette tilfellet spesielt dårlig for poenget mitt.


dessuten setter jeg ikke ris på å bli "arrestert" på den måten fra deg, spesielt ikke når du i mine øyne har gitt et svært dårlig råd. Og jeg prøvde å gi et informativt og forståelig svar.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap