Sopp\hvit prikke

tips til soppfjerning\hvit prikke på juwel ciklide? har brukt esha 2000 startet med det i dag men andre andre tips?
Sopp og hvitprikk er to helt forskjellige ting.
For å kunne medisinere riktig må man først stille riktig diagnose..
den har noe som set ut som luftbobler på hodet hva er dette og hva kan det hjelpe med?
Prøv å ta noen bilder.. Ikke lett, men da er det mye lettere å kunne gjette
Ådne Aastveit
den har noe som set ut som luftbobler på hodet hva er dette og hva kan det hjelpe med?

Har du fyllt vann i akvariet direkte fra vannkrana?
Søk på GAS BUBBLE DISEASE på google. Sykdommen kommer av vann overmettet med gassbobler, noe det er direkte fra krana. Og hvis man bruker det uten å lufte det først kan det skje, selv om det er sjeldent.

Og ang. ditt første innlegg, der du opplyser om at du allerede har begynt på en medisinering; FULLFØR ALLTID en kur, avbryt aldri (med mindre det er noe åpenbart galt med medisinen, så fisken starter å dø som fluer med en gang medisinen has i vannet) Det er veldig, veldig viktig å fullføre hver kur, for å unngå resistente sykdomsparasitter/bakterier.

Først når du har fullført kuren du har begynt på, kan du gjøre opp status på helsen til fiskene, og om det er nødvendig å medisinere igjen, skift vann et par ganger (ca en tredjedel pr gang) minst, før du har i ny medisin. Helst bør du skifte vann flere ganger, for å sørge for at alle medisinrester etter forrige forsøk er borte. Man skal aldri blande to medisiner i karet samtidig
(med mindre produsenten av medisinen spesifikt sier det i bruksanvisningen, som f.eks. Esha ; Esha-2000 og Esha Exit står det at man kan bruke sammen).

Siden du skriver at fisken din er plaget av både sopp og hvitprikk, er det altså greit å bruke BÅDE Esha Exit og Esha 2000 samtidig. Dette fordi det står i bruksanvisningen som et behandlingsråd.
Dette er altså et unntak, vanligvis skal man aldri blande to medisiner samtidig.

Hvilken GH verdi har du i akvarievannet ditt? Det er viktig å vite for doseringen av Esha medisinen.
Ja jeg holder på med medisineringen forrtsatt
hei. aj jeg har en dag igjen av kuren tokk ut ca 20l vann før jeg tok oppi resten av kuren men fisken har blitt veldig slapp syntes jeg siden i dag tidlig har dette noe medisinen oggjøre den spiste liksom ikke? da jeg matet i stad?
Jeg synes ikke det virker som om du vet helt sikkert hva som feiler fisken. Om det er hvitprikk eller sopp. Og dette er det aller viktigste når det gjelder sykdom. Å vite hvilken sykdom man har. Feil medisinering er verre enn å ikke medisinere, da nesten all medisin har bivirkninger som ikke er bra.
Det er ganske normalt at fisk ikke spiser under en slik kur.
Hvis man har fisker som tåler salt, er salt det eneste jeg vil anbefale hvis man er usikker på hva man har. 0,3% salt er ofte gunstig for de fleste sykdomstilfeller, og det er mange medisiner som kan kjøres samtidig med salt. Men dette må du finne ut før du medisinerer.
Det salt kan gjøre er å bremse mange parasitt/bakterie/sopp angrep. Det kjøper deg tid til å stille en sikker diagnose.
Det kan også gjøre at fisken kommer seg i litt bedre form, og dermed tåler medisinen bedre.
Juvelciklider tåler salt greit, men det kan jo hende du har andre innbyggere som ikke gjør det.
Og om Esha og salt passer sammen vet jeg ikke, så dette må du evnt lese før du bruker salt. Det beste nå er kanskje å se om denne kuren du har startet hjelper før du gjør noe som helst.
Hvordan takler filterbakteriene en salt-tilsetning på 0.3%?
Salt
vanelig ektoson salt?? men ingen som vet hva dette er eller har hatt noe liknende
Ta bilde av fisken til oss.
får du til å kjøre mere luft på pumpa?
Sopp hvit prikk
isken liggerveldig slapt i et hjøret og nei har bare vanelig juwel pumpe
Tilfeldig bekjentskap
© Arnt Olav Vullum
Reklame for plussmedlemskap