Alltid nitrat utslag, er fôringen årsaken til dette?

Jeg får stadig vekk utslag på Nitrat i akvariet.
Har forstått det slik at Nitrat kommer av for mye fôring, og at planter rotner.
Nå har jeg ingen planter som driver og rottner, så da må det være fôringen??

Jeg synes ikke jeg gir SÅ veldig mye mat. Men jeg gir flere ulike sorter.

flakfor og granulat til de vanlige fiskene, og pleco tabbletter og reke og krabbe tabletter til snegler og ansistruser og coryer. coryene får dessuten tetratips tabletter. Bunnfiskene deler på det som faller til bunnen.

Innimellom får de også squash som bunnfisk og snegler elsker. Tar ut restene neste morgen.

Siden jeg har beibisnegler, og lite alger, så føler jeg at jeg må mate hver dag.

Er det noen råd å komme med her, for å slippe disse utslagene på Nitrat? Bytter omtrent 1/3 del av vannet en gang i uken. Tilsetter nå aquasafe i det nye vannet.


Du vil alltid få utslag på nitrat i et innkjørt og godt etablert akvarium, det er normalt :o) Nitraten bør i midlertidig ikke være høyere enn 20, helst ikke mer enn 10 - 15.

Hvor mye nitrat måler du?
Nitrat er sluttproduktet i nedbrytningen av avfallstoffer i et akvarium. Så lenge det ikke er helt sterilt, uten fisk, planter og mat så vil, og skal, det være nitrat i akvariet. Det er først og fremst nitrat som er grunnen til at det tas delvannsbytter.

Nivåer under 30 er helt greie, men er nitrat over dette i lengre tid så kan det være helseskadelig for fiskene. Om ikke direkte dødelig så kan de lettere bli syke, smårifter som ellers gror greit blir infiserte, sopp og andre sykdommer trives bedre osv.

Løsningen er enten å ta delvannsbytter oftere, redusere antall fisk eller redusere mengden mat om det er tendens til overforing. Det finnes ikke noen snarveier rundt dette selv om enkelte "mirakel"-midler lover det. Delvannsbytter er en enkel løsning som fiskene setter stor pris på. Synes du det blir for arbeidskrevende så sjekk ut enklere måter å skifte vann på, feks med direkte slange fra kranen til karet og/eller direkte fra karet til sluket (Husk innsugsrist eller svamp på slangen i såfall!).

Selv må jeg ta delvannsbytte to ganger i uken for at nivået skal holde seg under 30 pga at akvariet mitt er litt overfylt med fisk for tiden

Edit: Enig med Cara i at 10-15 er det ideelle mht alger osv og at den helst ikke bør over 20. Har derimot fått en del inspill fra planteakvarister som sier at opp til 30 er best for plantene og ikke skadelig så da har jeg begynt å legge meg på den verdien
sessan
Er det noen råd å komme med her, for å slippe disse utslagene på Nitrat? Bytter omtrent 1/3 del av vannet en gang i uken. Tilsetter nå aquasafe i det nye vannet.

Nitrat er som støv hjemme i huset; det vil alltid være der, og det eneste vi gjør med det, er å fjerne det av og til. Hjemme blir det tørke det vekk, i akvariet skifter vi vann.

Nitratverdier mellom 10 og 20 er normalt, og ingenting å uroe seg for. Men den bør ikke bli høyere enn det, da begynner det å bli ugunstig for fiskene å leve i det.

Sånn er det bare. Akvariet trenger å få manuelt fjernet sluttproduktet nitrat så det ikke blir urovekkende høyt, og få tilført nytt og friskt vann uten nitrat i. Sånn holder vi det i sjakk. Det har vist seg å ofte passe med et vannskift i uken for å holde nitratnivåene nede på akseptabelt nivå. Har man svært mye planter og veldig lite fisk i et stort akvarium, trengs det ikke bytte vann hver uke. Da kan man vente til annenhver, eller til og med hver tredje uke og likevel ikke få for høye nitratverdier.

Dette er rekkefølgen på avfallsnedbrytningen:
Ammoniakk ---> Nitritt ---> Nitrat

Har du lyst å høre en huskeregel jeg lagde meg som nybegynner, for å lære meg forskjellen på nitritt og nitrat? (hvem er bra, og hvem er dårlig)

Nitritt er no' dritt,
Nitrat er plantemat

Kan legge til at hurtigvoksende flyte planter som gullrotgress, Salvinia natans mm og Egera densa(vasspest) og Hornblad er ypperlige planter til å ta ut overskudd av nitrat. Bruker selv mye av disse.
takk for innspill folkens.
Tror jeg kan måle verdien til 25, muligens litt mer, for jeg har klart å kaste fargeskalaen, så jeg sammenligner med en jeg har funnet og som ligger på pc.

har i dag tatt ut røttene - (til 6 sure ansistrusers irritasjon), slamsugd godt etter å ha reddet mange eplebeibier først, og flyttet litt på noen planter. vannet står og venter og skal straks oppi. Da kan jeg ta en ny måling og se hva jeg får frem da.

Amoniakk er helt fint, og nitritt er gult med tetra test. (somlet litt med å bestille JBL test)
Søren og !! Etter vannbytte, så ser jo fargen på nitrat testen ut som FØR jeg byttet vann ! Hva kan det komme av da??
Mål nitrat på kranvannet ditt. Mye nedbør kan vaske med seg næringsstoffer slik at kranvannet får unormalt høyt nitratinnhold.
sessan
Etter vannbytte, så ser jo fargen på nitrat testen ut som FØR jeg byttet vann!

Du har mest sannsynlig byttet altfor lite vann. En tredjedel er veldig lite når man skal rette opp i dårlig vannkvalitet.
Må nok få meg en annen ordning enn bøtter. For 1/3 føles som veldig mye når man har dårlig rygg, selv om jeg bærer bøttene bare noen meter om gangen. tar iallefall en evighet. Tror jeg tømte 6 bøtter, og det tilvarer 1/3.

Får prøve å ta noen bøtter i morgen også da.

Og så skal jeg starte en tråd om alternative vannbytte metoder .

Heldigvis så merker jeg ikke noe på fisker eller snegler.
Enklest med en lang slange som rekker fra akvariet til dusj, toalett eller lignede. I tillegg kjøper du noen gardenedeler slik at du kan koble slangen på dusjen, kjøkkenkranen eller en annen krane. Da slipper du å bære en eneste liter
Jeg bruker denne og bytter 2-300 liter vann en gang i uka uten å bære en eneste bøtte, unntatt på coryene der jeg justerer Ph i tønne før jeg bytter. Her bruker jeg en powerhead for å fylle i akvariet.
Vannskifte
Kjøpte meg ei slangevogn, kun til det formålet vannskift. Noen gardena koblinger, i tilegg ,lagd til så jeg kan koble til slamsugeren. rett i sluken går det. Satt på en 12 volts pumpe, mellom slangen som er for slamsugeren og gardena slangen. Så da slipper jeg supe akvarievann, ingen bøtte styr heller. Så er det bare koble slangen på vasken, fylle nytt vann.
sessan
Og så skal jeg starte en tråd om alternative vannbytte metoder

Hvis du søker i forum vil du kunne finne mye nyttig informasjon om dette. Kan også hende det allerede er startet en lignende tråd. Så søk i vei, sessan

Når det gjelder å bytte vann bruker man enten bøtte eller slange, og jeg vet ikke om andre måter. Hvis du ikke tenker på å installere helautomatisk vannskifteløsning da!?
Gardena overgang for innendørs kraner
Jeg bruker denne saken fra Gardena (Varenr.: 9318453) sammen med hageslange med innsugsrør slik at slangen henger fint og stabilt på karets ramme. Da kan jeg skifte litervis av vann når det måtte passe meg og det krever minimalt med krefter fra min side.

Ligger tom slange oppi karet, fyller den med vann, ligger slangen ved sluken og hevert konseptet tar seg av resten. Og deretter er det bare å fylle på direkte fra springen.
Ja slange virker ikke dumt. Men ser liksom for meg at det er skummelt å være alene når man holder på? for da er det ingen som kan hjelpe til i andre enden om noe skulle skje.

Er det skadelig å la vannet fra karet renne ut vindu? Tenker på at det blir mye vann på veggen, og om det er skadelig for naturen utenfor. er nemlig ikke så langt til vindu. Til bad derimot er det langt.
Hans Johansen
Kjøpte meg ei slangevogn, kun til det formålet vannskift. Noen gardena koblinger, i tilegg ,lagd til så jeg kan koble til slamsugeren. rett i sluken går det. Satt på en 12 volts pumpe, mellom slangen som er for slamsugeren og gardena slangen. Så da slipper jeg supe akvarievann, ingen bøtte styr heller. Så er det bare koble slangen på vasken, fylle nytt vann.

Hva heter den 12 volts pumpa ? Hørtes interessant ut Gi meg detaljer er du snill
Hvis akvarievannet ditt er farligs
t husveggen og natur så burde jo kanskje fiskene dine slite litt.  Hadde ikke hatt noen betenkeligheter å dumpe vannet vinduet her hjemme om det var lettest.
Om sommern vanner jeg blomstene og buskene i hagen med akvarie vann.( Pga vannings forbud i kommunen)
Hagen har aldri vært så fin så jeg tror ikke det er skadelig med akvarievann tror heller det er veldig mye næring i vannet.
Fant bla dette om bruk av krane og slange

http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=35975

http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=48932&message_id=483061#483061

Men er det vanskelig å få tak en en slange som har rett diameter til den greien man klipser på kranen?

En gjennomsiktig slange er vel bedre enn en hageslange, for da ser man hvor vannet er .

Det ferdige settet var ikke dumt, men ganske dyrt, og så kommer jo frakten.

Tilfeldig bekjentskap
© Jeanette Tufte
Reklame for plussmedlemskap