Hjelp meg..

Jeg kjøpte 3 små slørhaler til mamma som ''julegave''. Jeg har hatt de ca 3 uker, og jeg hadde de sammen med tre Korallplaty, to sølvhaier, en Common Pleco (sugemalle) og 6 Cardinal tetra. Egentlig så tenkte jeg at det ikke var så smart, og jeg sjekket om de ''krangla'' eller beit på hverandre. Først gjorde de det litt, men så gikk det over. sølvhaiene reagerte ikke i det hele tatt på de tre nykommerne. Det som skjedde nå etterhvert var at de oransje fiskene begynte og få masse slim på seg og finnene var helt ødelagte. De så litt rødsprengte ut på finnene og i øynene. Det samme med sølvhaiene. Alle er døde nå, bortsett fra sugemalla og to cardinal tetraer og slørhalene.. jeg tenkte kanskje at slørhalene har bragt med seg noe sykdom eller noe.. for det var ikke normalt utseende de andre akvariumsfiskene hadde fått etter at de kom oppi karet.. jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.
Inaktiv bruker
* Hva er størrelsen på akvariet (Liter)?
* Hvilke vannverdier har du?
* Lenge siden du byttet vann?
* Er det bra nok filtrering? (Størrelse og type eventuelt)

*45 liter.
*jeg vet ikke helt hva vannverdier er.
*Det er litt lenge siden, jeg husker ikke konkret. Akvariumet har en tendens til og bli fort skittent selv om det ikke har gått så lang stund..
*Den pumpa vi har er egentlig ganske gammel, men vi har bytta filter fordi den blir fort dårlig.. Eheim pick up2008.
Hjelp
prøv å skifte vann 1 gang i uken ca 20 til 30 % filteret må du ikke skifte ut, det er der alle de gode bakteriene sitter, blir filteret møkkete syll det lett i akvarie vann så du ikke dreper dem.. hvis det er mye alger kan du hende at du må skifte lysrør ca 1 gang i året og at du har lyset for lenge på.. skaff deg en tidsinstilt bryter ca 10 til 12 timer er nok. lykke til
Inaktiv bruker
Høres ut som vannet byttes for sjeldent. Når du bytter ut filteret så må du starte innkjøringen helt på nytt.
Gjør som Elisabeth Jørgensen sier.
Lykke til.
Tanja Haugland
*45 liter.


Der har du årsaken til at fiskene døde. Man kan ikke putte gullfisk, pleco og sølvhai oppi et "fingerbøl" på 45 liter og forvente at de ikke skal lide en forferdelig død.

Gullfisk skal ha minst 200 liter, pleco skal ha minst 375, og sølvhai skal helst ha 2000.
Tanja Haugland
*45 liter. *jeg vet ikke helt hva vannverdier er. *Det er litt lenge siden, jeg husker ikke konkret. Akvariumet har en tendens til og bli fort skittent selv om det ikke har gått så lang stund.. *Den pumpa vi har er egentlig ganske gammel, men vi har bytta filter fordi den blir fort dårlig.. Eheim pick up2008.


Første bud er at du vet mye mer om hva det vil si å ha akvarium. Riktige vannverdier er helt avgjørende for om fiskene skal overleve, for ikke å si trives. Slik de har det hos deg, er det nødt til å gå galt.

Testing av vannverdier sier fra om det er for mye avfallsstoffer fra fiskene i vannet i karet ditt, om pH er riktig for de fiskene du har valgt osv. Med de fiskene du har hatt i karet og karets størrelse, samt hvis filteret er tilpasset akvariestørrelsen, er det ikke mulig å unngå for høye konsentrasjoner av giftige avfallsstoffer.

Les artiklene under akvarieskolen, samt under Nybegynner. Der står det du trenger å vite om innkjøring av filter, vannverdier osv.
De fiskene jeg har hatt oppi akvariet har levd i 1 og ett halvt år nå, så er du helt sikker på det? alt dette skjedde kun når slørhalene kom oppi akvariet. og jeg har nå lagt merke til at de små stimfiskene har fått '' white spots ''. jeg tror det er grunnen. slørhalene har ikke denne sykdommen.
Inaktiv bruker
Tanja Haugland
De fiskene jeg har hatt oppi akvariet har levd i 1 og ett halvt år nå, så er du helt sikker på det? alt dette skjedde kun når slørhalene kom oppi akvariet. og jeg har nå lagt merke til at de små stimfiskene har fått '' white spots ''. jeg tror det er grunnen. slørhalene har ikke denne sykdommen.

Nå har det seg sånn at 530 er vell en av de her inne med mest erfaring. Så når han sier noe så stemmer det som regel. Men for all del det er mange faktorer som spiller inn.
Tanja Haugland
men vi har bytta filter fordi den blir fort dårlig.. Eheim pick up2008.

Hehe, høres da mer ut som en bil! ;D Hvilket filter er det du egentlig har?

Er det hvitprikk fiskene dine har fått så kan du medisinere. Det er viktig å tilføre ekstra oksygen under behandlingen, og det kan du tilføre med en luftpumpe og brusestein.
Inaktiv bruker
Janne
[QUOTE=Tanja Haugland]men vi har bytta filter fordi den blir fort dårlig.. Eheim pick up2008.

Hehe, høres da mer ut som en bil! ;D Hvilket filter er det du egentlig har?

Er det hvitprikk fiskene dine har fått så kan du medisinere. Det er viktig å tilføre ekstra oksygen under behandlingen, og det kan du tilføre med en luftpumpe og brusestein.
Det er et filter som heter Eheim pickup2008 Beregnet på 30-60L Har samme filter selv. Veldig bra filter Helt helt opp til ca 55L er min erfaring.
Du verden! Selv har jeg en Nissan Pickup 2011, og jeg satser på at den er bedre siden den er tre år nyere ;p
Inaktiv bruker
Janne
Du verden! Selv har jeg en Nissan Pickup 2011, og jeg satser på at den er bedre siden den er tre år nyere ;p

AHAHAH, Den var god, ler så tårene spretter. ;D
Hvitprikk angriper lettere fisk som er stresset og lever under dårlige forhold. Du har i det lille karet fisk som krever mye større plass. Enda verre er det at de har gått der så lenge som et og et halvt år. Fisk som går i altfor små kar stanser å vokse "utvendig", men de indre organene fortsetter å vokse. Det fører til store smerter for fiskene og etterhvert altfor tidlig død.

Mange akvariefisk kan leve i mange år, gullfisk i ca 30 år hvis de får gode forhold. Du kan sikkert høre om folk som har gullfisk eller slørhale i en bolle si at de har levd der et år og trives. De trives ikke og de kommer ikke til å bli mye eldre heller.

Med introduksjon av tre nye fisker som kanskje har hatt smitte med seg uten selv å være syke, bukket dine fisker under. Om du medisinerer nå og blir kvitt parasittene, hvis det er hvitprikk, har du ikke endret på hovedproblemet, å ha fisk i et kar som de ikke passer i. Bytt til små fisk, eller bedre, kjøp et større akvarium.
Janne
Du verden! Selv har jeg en Nissan Pickup 2011, og jeg satser på at den er bedre siden den er tre år nyere ;p


Eheim pick up 2008 modellen ser sånn ut Til å være innvendig filter er de gode, syns jeg!
Okay, da vet jeg det. Takk skal du ha
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap