Mye groms i karet

Jeg har kjøpt meg 450 L hjørnekar i august. Jeg fortsatt en del med veldig mye groms. Har nettopp kjøpt meg fluval 405, men ser ikke ut som det hjelper. Har grus som er brukt i det samme karet før. Jeg kjøpte karet brukt. Hva kan dette forårsake? Har hatt 2 pumper i karet uten at dette hjalp noe. Kan det være lurt at jeg skifter ut all grusen?
Med groms mener du? Mye små partikler som flyter rundt?
Partikler og drit. Er som om det nettopp er skiftet vann, bare litt mindre men forsvinner ikke helt.
Inaktiv bruker
Det høres ut som for dårlig filtrering, ser at fluval 405 er beregnet på akvarier opp til 400L Mulig den filtrerer for dårlig.
Prøvd en skikkelig slamsuging? (Slamsuge flere ganger i uken) bare for og få ut "Grumset".
Du burde ha et filter som filtrerer det dobelte i timen av antall liter. det vil altså si at hvis akvariet ditt er på 450 liter så burde pumpen ta 800-900liter i timen (helst mer) for å få unna alt. I mitt akvarium på 190liter så tar pumpen 600liter i timen. jo bedre kapasitet, jo bedre vann.
Jeg vet ikke noe om den grusen din, men jeg har bestandig brukt fin sand og vannet har altid vært helt krystallklart hos meg.
Pumpen jeg har nå filtrerer 1300 liter i timen. Skal egentlig holde. Har nå snakket med en som er kjempeflink med akvarie og han andbefalte Fluval FX5 i stedet.
Har du prøvd ett svamp filter?
Svamp filter kobles direkte på en luft pumpe
La det filteret du har stå og gå og prøv et sponge filter(svampfilter)
Dette gjorde susen hos meg.....kan sikkert lages selv,men jeg kjøpte ett ferdig filter
de kan fåes for en 100 lapp..Funka her!(Boyu super biochemical sponge filter)
Fluval 405 er beregnet for akvarier opp til 400L

Men anyway...
Prøv å sett inn filtervatt i en av skuffene i filteret for å få fjernet mye av gromset.
Inaktiv bruker
JørgenK
Fluval 405 er beregnet for akvarier opp til 400L Men anyway... Prøv å sett inn filtervatt i en av skuffene i filteret for å få fjernet mye av gromset.

Det ville jeg også ha prøvd, men ville også gådd for et filter som filtrerer bedre. Siden dette er beregnet på 400L. Men om man ikke gjør det så ville det jo virke logisk å ha i filtervatt i en av skuffene, støtter denne.

Kjersti Graftås
Pumpen jeg har nå filtrerer 1300 liter i timen. Skal egentlig holde. Har nå snakket med en som er kjempeflink med akvarie og han andbefalte Fluval FX5 i stedet.

Hvis du leser HER så står det at den er egnet til 400L og ikke 450L. Men om du legger inn filter vatt så vil det nok filtrere bedre.
Skjønner ikke helt logikken her hvor det kommer frem at 1300 l/t er nok til 450 liters akvarie. Det er ikke gjennomstrømningen som bestemmer hvor stort kar du kan bruke det på. På et 450 liters kar trenger du et filter som er beregnet på 6-800 liters minimum for å kunne håndtere innholdet. Antall liter pr time forteller ikke dette, jeg har små filtre på 1100 l/t og de kan ikke brukes til stort annet enn et 60 liter. Det er filtervolumet som bestemmer hvor mye belastning det tåler.

Eksempel på filter som passer bra til en 450 liter: Eheim Pro 3 2075
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap