Ny akvarist brukt kar

Hei der ut .Jeg er ny i akvarieverden som dere forstår og lurer på følgende: Jeg har kjøpt meg eit brukt kar på 325 l med alt tilbehør +noen malawier. Hva skal jeg gjøre når jeg er klar til å innstalere alt tilbake igjen etter jeg er kommet hjem? Allt må jo tømmes ut siden dette må fraktes i bil. Det blir jo noen timer uten vann. Jeg leser att det er veldig viktig innkjøring over en tid men jeg kan jo ikke ha fiskene i en bøtte i flere dager. Karet har innvendig filter og dette er jo vått siden karet er ibruk Inneholder dette nok bakterier til att karet blir innflyttingsklart etter vannpåfylling?.Hvor lenge må fiskene vente før de kan flytte hjem? Er det andre ting som jeg MÅ ta hensyn til? Jeg mange spørsmål men det får jeg ta etterhvert. På forhånd tusen takk for alle gode svar.

Mvh Arne
Foreslår at du prøver og få noen andre som har akvarium til og passe på dem i mens(malawi kar), men så har jeg jo bare hatt akvarium i 3 år snart;d
i et kar på den str ville jeg absolutt ha anbefalt et nytt filter. Min og mange andre sin mening er at alle kar over 100 liter må ha utvendig filter.

Det du kan gjøre er å ta vannet og svampene i det nåværende filter og putte dette oppi et nytt bøttefilter. Det er litt risikoprojekt siden amoniakk og nitritt kan blusse opp siden det nye filteret kanskje ikke kan få vekk alle negative bakterier fort nok.

F.eks kan dette være et godt filter til ditt kar :http://www.webzoo.no/default.pl?showProduct=2419&pageId=561

Hvis det fraktes med sand og filtersvamper, vannet i filteret etc i flasker og poser så har du i allefall noen timer på deg.

Noe av det viktigste du må gjøre er å få mellomlagret mye vann. Så du kan fylle karet ditt med temperert vann når du får det i hus. Hvis ikke må du i allefall vente et døgn før fiskene kan komme i karet. En svær vanntønne kan være veldig lurt å ha i hus siden du skal ha et kar av relativt stor str.

Du er nødt til å kjøpe deg vanntester for å kunne følge med på vannverdiene dine. Jeg og "alle" andre anbefaler jbl sine dråpetester. Du må ha test for amoniakk, nitritt, gh og ph til å starte med. Disse får du f.eks her: http://www.webzoo.no/default.pl?showPage=465

Dette kan gå veldig fint, det som skjer hvis du får amoniakk og nitritt er å bytte vann. Hver dag helt til verdiene er der de skal være igjen.

Må også presisere at jeg ikke er noen ekspert på dette området så håper det kommer noen med mer tyngde bak seg og svarer i denne tråden
Takk for svar. Det står en annen plass her att natron i vannet er flott siden desse fiskene skal ha litt høy ph,men hvor mye har man oppi første gangen?
Klipper inn fra denne tråden:
http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=17832&sr=1&msr=21

sitat av knutiano:Har jeg forstått det riktig(jeg vet jeg er treg at Natron øker kh/ph og hobbygips øker gh?

Jepp

sitat av knutiano:
Hvor mye skal man ha i av hver hvis man f.eks skal skifte 80liter vann?

Det kommer jo helt ann på hva verdiene er i utgangspunktet, og hvor de skal
3g natron øker Kh med ca10 pr 10L vann.
1g gips øker Gh med 3,2 pr 10L her hos meg.

Prøv deg fram, kan egentlig ikke gi ett bedre råd enn dette


sitat av knutiano:Holder det å tilsette disse to i riktig mengde for å få akseptabelt vann i karet?

Jepp

For egen del tilføyes at natron ikke klarer å øke pH mer enn til 8,3 som er perfekt for malawi. det er altså ingen fare med overdose med tanke på pH.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap