"guffe" og vann fra feildrevet akvarie til innkjøring?

Jeg har akkurat fått et flunkende nytt 125 liters akvarie, og gleder meg til å sette igang. Er skeptisk til salmiakkmetoden pga noe rustne kjemikunnskaper, men har mulighet til å få vann og guffe fra naboen. Problemet er at akvariet der ikke er veldrevet. Må ph etc være riktig i det akvariet man får "guffe" fra, eller spiller ikke det noen rolle?

Håper at noen kan hjelpe
Ph fra det andre karet spiller ingen rolle for bakterie kulturen du vil bygge opp,men hadde nok vært i tvil....kan jo dra med seg parasitter,medisin rester osv....
kos deg med innredning i vente tiden...Mitt forslag da
det er 100 meninger om dette men det jeg gjør er at jeg setter opp karet venter et par dager så har jeg fisk i for det er bæsjen som gjør susen
tiste
det er 100 meninger om dette men det jeg gjør er at jeg setter opp karet venter et par dager så har jeg fisk i for det er bæsjen som gjør susen



Ja, dette er den "gode" gamle metoden med innkjøring ved bruk av innkjøringsfisk. Når ammoniakk og nitritt i karet stiger, så er dette skadelig for fisken. Om fisken overlever innkjøringsperioden, så er ofte helsa svekket, og de blir lett syke og dør etter innkjøringen også.



Ang. ikke veldrevet kar; på hvilken måte er karet ikke veldrevet? Om det ser skittent ut, og eier ikke måler pH, så gjør det ingenting. Hvis karet har masse alger, så kan du risikere å få mye aler over i ditt kar med på kjøpet.

Hvis det er veldig stor forskjell i pH, så kan nok en del av bakteriene dø, men jeg tror du vil få effekt likevel. Bare pass på å måle ammoniakk og nitritt dagen etter. Om du ikke har ammoniakk og nitritt i karet, så kan du for sikkerhets skyld tilsette 1 ml salmi pr 100 liter vann. Hvis du fremdeles ikke har ammoniakk eller nitritt etter en dag, så er filteret klart, og du kan begynne å sette inn fisk :o)
Hadde egentlig et behov for å svare denne t(r)iste personligheten.......
Neida, trenger ikke ; cara gjorde jobben..
Tusen takk for svar! Jeg har ikke lyst til å bruke "innkjøringsfisk", men må samtidig finne en måte å gjøre dette på som fungerer for en travel småbarnsfamilie.

Skal ha guppy og platy, tenkte jeg. Pluss andre greie fisker tar gjerne imot tips.

Takk igjen for konstruktive svar!
Det enkleste er å sette opp karet, ha i sand/grus, vann, planter og sett igang filteret. Mat deretter med fiskemat, og la karet stå i 5-6 uker. Disse ukene kan du bruke på å lese deg opp her på akvaforum, ominnrede i karet, og bestemme deg for hvilke fisker du vil ha.

FØR du har i fisk må du ha 0 nitritt og ammoniakk i karet, men gjerne 10-15 i nitrat.
Dette høres kanskje forvirrende ut, men ta det med ro, og ikke stress med å kjøpe inn fisk, så kan du gjøre så mye galt du bare vil uten at det går ut over levende vesner :o)

Om du finner ut at du vil bruke filterguffe likevel, eller prøve deg på ammoniakk tilsetning, så gjør du det. Den ene prosessen ødelegger ikke for den andre.

Anbefaler deg å kjøpe vanntester. Det finnes mange av de, men 2 er absolutt nødvendig, og det er test for pH og for nitritt (NO2). Anbefaler også å ha test for ammoniakk (NO4) og nitrat (NO3). Det finnes sånne "alt-i-ett" strimmel tester som mange lar seg friste til å kjøpe, da de er billige og enkel i bruk. Ikke kast bort penger på dette, de er så unøyaktige at de er ubrukelige. Kjøp ordentlige dråpetester, de fra merket JBL er best. Kan bestilles fra f. eks aquamanias
Hei

Dette blir spennende og følge....

Når det kommer til merke av dråpeteter...
Så vil jeg bare si i fra at det merke du IKKE burde kjøpe er prodac.
Dette grunnet at det er tilogmed mer unøyaktig en disse "alt-i-ett" strimmel`ene.
Jeg er helt imponert over dette forumet! Så mange som svarer seriøst og vil hjelpe nå er sand (engelsk elvesand) og noen planter kjøpt inn, vannet, sand og planter er i karet og pumper er i gang. Er faktisk litt gira på å lære meg basis kjemi i påvente av det nye familiemedlemmene.


Men hvilke fisker bør vi satse på?
Jeg vil gjerne ha noen som får levende barn og de bør gå godt sammen og ikke være så skjøre at vi må ha begravelser i Hagen alt for ofte.

I utgangspunktet hadde jeg tenkt guppy, platy, sverddrager, neontetra. Høres det greit ut?
Her er en fin artikkel om vannverdier :o)


Jeg syns platy er en fin startfisk. Den er enkel hardfør, får levende unger og kommer i mange fine farger. Sverddragere er også fine, men de kan krysses med platy og bør ikke holdes sammen. Guppyer er fine, men kvaliteten varierer mye, særlig om du kjøper i butikk. Om du vil ha guppy, så kjøp privat.

Neontetra er en vakker liten stimfisk, men den vil ha surt og bløtt vann, i motsetning til platy, sverddrager og guppy, som trives best i med pH 7-8 og litt hardere vann.


Anbefaler deg å dra innom en dyrebutikk og titte på fisker. Noter ned navnet på de du liker, og sjekk de ut i fiskebasen her på akvaforum om de passer i ditt kar, og sammen med andre fisker du vil ha. På denne måten sparer du deg for mange bomkjøp og ergrelser :o)
cara79
Her er en fin artikkel om [URLBLOCK1] :o) Jeg syns platy er en fin startfisk. Den er enkel hardfør, får levende unger og kommer i mange fine farger. Sverddragere er også fine, men de kan krysses med platy og bør ikke holdes sammen. Guppyer er fine, men kvaliteten varierer mye, særlig om du kjøper i butikk. Om du vil ha guppy, så kjøp privat. Neontetra er en vakker liten stimfisk, men den vil ha surt og bløtt vann, i motsetning til platy, sverddrager og guppy, som trives best i med pH 7-8 og litt hardere vann. Anbefaler deg å dra innom en dyrebutikk og titte på fisker. Noter ned navnet på de du liker, og sjekk de ut i fiskebasen her på akvaforum om de passer i ditt kar, og sammen med andre fisker du vil ha. På denne måten sparer du deg for mange bomkjøp og ergrelser :o)


Takk
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap