Starte opp 110 liter. hva trenger jeg?

Min kjære kjøpte et juwel rekord 800 110 liter til meg til jul. Dette er en startpakke som inneholder pumpe, varmekolbe og lysarmatur.

Har en 60 liter fra før som jeg har tenkt å bruke filterguffe fra. Kan jeg bruke salmi i tillegg til dette?

Har aldri kjørt inn noe kar før. Det jeg har fikk jeg ferdig innkjørt med fisker.

Etter å ha søkt og lest litt. ser jeg at folk ofte modifiserer filteret? Bør jeg bytte ut en av svampene med cirax med en gang?

Er også folk som bruker varmekabler under sanden. Hvorfor? Bør jeg kjøpe dette?

Er det vanskelig å sette inn bakgrunn? Får en ferdige bakgrunner til denne type kar?

Skal kjøpe meg NH3test. Har bare nitrat og pH dråpetester nå.

Akvariet er ikke fyllt med vann ennå, så jeg vil gjerne gjøre sånne forbedringer nå istedenfor å angre etterpå. Tenkte meg en tur på dyrebutikken senere i dag å kjøpe inn. Så fyller jeg på iløpet av kvelden.

Har dere noen andre tips til ting jeg trenger.
innvendig bakgrunn er jo aldri feil og kommer i flere forskjellige størrelser, kan jo finne den som er nærmest mulig i størrelse og skjære til resten. mange bruker også filter bak bagrunnen hvis du har en som bygger litt ut. også får du bakgrunner som er i moduler av forskjellige størrelser.. de fleste bakgrunner er hentet fra forskjellige biotoper rundt om så det kan jo være greit å finne en som passer inn i biotopen du skal ha fisk fra =) eller er det jo bunnsubstrat. kommer jo i forskjellige farger og størrrelser der også. lurt å velge i forhold til bunnfisk du evt skal ha. er ikke så vanskelig å sette inn bakgrunn. du silikonerer den fast til glasset i karet ditt. søk litt på forumet så finner du ganske godt forklart åssen dette gjøres =)

masse lykke til
Har nå satt akvariet i gang. Hadde i en Ciraxkassett og klippet den grønne svampen i to for at den skulle passe inn. Har hatt i filterguffe fra 60litern.

En rot ligger å flyter inni der. Hvor lenge må denne tøes før den synker? Hva er deres erfaringer?

Har brukt rådasand 0,4-0,8 mm. Prøvde å vaske denne godt i bøtter før jeg tok den i, men ser vannet er ganske grumsete. Håper dette gir seg etterhvert.

Burde jeg forresten ha oppi litt salmi for å få fortgang i prosessen? Fikk ikke tak i nh3 test i går, men har nitritt test. Men det er det vel ikke vits å måle ennå eller?
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap