Hvit hinne på nyinnkjøp rot

Jeg driver og kjører inn mitt nyinnkjøpte akvarie, og har pr nå en rot, fire planter og grus. Har hatt i Norac PH/KH og GH salt, samt næring til plantene. Roten ble skylt godt før jeg la den i på tirsdag denne uken. Nå har det kommet et grå-hvitt lag utenpå den, ser ikke ut som luftbobler, men mer som en hinne. Se bilde. Noen som vet hva det kan være?

Jeg har ikke testet vannet enda, skal kjøpe tester på nett når Aquamania åpner igjen.
Ganske vanlig med slike hinner på nye røtter. Du kan koke den, eller bare ta ut roten og skrubbe den. Det kommer sannsynligvis tilbake noen ganger.
Det er en reed moor rot, og det er helt vanlig at det kommer slimlag på disse røttene. Det er en slags sopp. Det er ikke farlig, og det forsvinner etterhvert.
Det er vanlig på slik rot du har. Har hatt slik i mitt kar også. Helt ufarlig, og det beste er å vente til det forsvinner av seg selv. Tror det forsvant etter to uker hos meg. Aldri kommet tilbake. Noen fisker spiser også dette hvite.
Masse slim nå og hinne på vannet! hva gjør jeg?
Nå er den begredelige roten helt dekket av et tykt lag med hvitt slim, og det ser ut til at det påvirker vannet siden vannflaten også har fått en slags hinne. Vannbytte og rotvask? Hvor mye og ofte bør jeg bytte vann under innkjøringen?
Ikke bekymre deg

Det er ikke noen vits i å vaske rota. Belegget vil komme tilbake, inntil det forsvinner helt av seg selv etter ca 14 dager. Det er ikke farlig for fisk heller. Ottoene mine elsker det. Rene delikatessen.

Du trenger ikke skifte vann under innkjøringen. Du vil beholde alt biologisk materiale, slik at nitrfikasjonsprosessen skal komme i gang så fort som mulig. ( belegget på rota inklusive). Når prosessen er ferdig, foretar du et stort vannbytte før du setter inn fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap