Saltvann vs ferskvann

Jeg vurderer å starte opp et saltvannsakvarium på 225L. Når jeg leser om det på internett virker det som alle som har det stresser og blakker seg over det.
Er det virkelig så vanskelig?

Leser masse om "skummere,etc" aner ikke hva noe av dette er engang.
Noen som kan forklare hva man trenger av utstyr, og en grei forklaring på hvordan alt henger sammen?
Hvis du går inn på saltvannsforumet.no

så finner du masse lesestoff og veldig mange flinke saltvannsfolk som kan svare deg.
Det finnes jo folk som driver med saltvann her og selvfølgelig ,men siden dette er er ferskvannsforum så du vil nok få mer hjelp der.
Blir spennende dette her Jonny om du setter i gang med saltvann

hei =)

det du MÅ vite før du begynner er at saltvann er ca 6-8 ganger så dyrt som ferskvann men bare 1\8 del av arbeidet.
som vedlikehold tømmer du bare skummeren og bytter BARE 15-20% vann i måneden.

SKUMMER: det er hjerte i saltvann det er den som skiller ut farlige stoffer i vannet som nitrit og nitrat.

du trenger også levende stein og en GOD sirkulasjonspumpe.
fks i en 225 liter ville jeg minst hatt 5000 liter i timen men kan godt ha mer.
de levende steinene fungerer som filter og sirkulasjonspumpe filtrerer vannet igjennom steinene.
du trenger ca 10-15% av akavriets volum i stein, dvs 10 kg levende stein i en 100Liter.

så hvis du vil ha koraller(som er levende dyr ikke planter) bær du ha T5 lysrør, og lysrør leget for saltvann.

så anbefaler jeg å kjøpe salt i dyrebutikken fremfor å hente vann i sjøen (men dette er det mye uenigheter med), jeg har best erfaringer med reef crystals sitt salt.

så trenger du korall sand, det er best fordi det hjelper til å holde PH en oppe. som helst skla være på 8,3

ferskvann kan ikke måle seg med saltvann når det kommer til stas kar i stua.. fargene livet og alt det man kan putte oppi, det er så spennende.

men mange gir raskt opp saltvann da det tar flere måneder (år) å få igang et godt fungerende saltvanns akvarie.
men begynn i det små, et par koraller og et par kovnefisk og en tang, så er du sommrege trygg =)

Takk for bra svar! Allerede nå tror jeg heller jeg går for ferskvann, men vi får se..Godt nytt år til dere begge
Regal Angel
hei =) men begynn i det små, et par koraller og et par kovnefisk og en tang, så er du sommrege trygg =)

hva bruker du tangen til?

mvh Geir (som såvidt har fått seg saltvannskar, foreløpig bare med vann i)
Tang er en annen betegnelse på Kirurg
De er grei å ha da de spiser alger, dessuten finnes det jo mange utrolig flotte typer av de og.Den gule kirurgen er vel den som er mest kjent blandt folk.
Og kirurger flest bor i altfor små kar, dessverre. Gul kirurg bør ha minst 250 liter å boltre seg på, helst mer. Den største synderen er derimot palettkirurg (også kalt blå tang) som det er altfor mange som har i små kar. Den blir 30 cm lang og bør ha 3 meter langt akvarium slik at den får skikkelig svømmeplass.

Vil da ikke si at saltvann er 6-8 ganger så dyrt som ferskvann, det kommer helt an på hva man legger i det. Det er da absolutt ikke mindre arbeid enn ferskvann heller, snarere litt mer, da det er mer man må passe på. Saltvann er nok noen hakk mer komplisert på mange områder enn ferskvann, men det er absolutt ikke så uoverkommelig og skummelt som mange skal ha det til. Du trenger mer lys og mer sirkulasjon enn man har på et ferskvannskar, samt at en proteinskummer er svært kjekt å ha, selvom det finnes flere som ikke bruker det.

Jeg vil anbefale å prøve saltvann. Det er så utrolig mye mer liv i et saltvannskar, og man blir ikke "ferdig" med det på samme måte som hvertfall jeg følte jeg ble med ferskvann. Alltid noe nytt å pusle med!
Regal Angel
saltvann er ca 6-8 ganger så dyrt som ferskvann men bare 1\8 del av arbeidet. som vedlikehold tømmer du bare skummeren og bytter BARE 15-20% vann i måneden.


Hvis du er litt forutsende før du kjøper deg akvarium kan du uten problem skifte mellom salt og ferskvann. Akvastabil er f eks et akvarium som kan brukes til dette. Kjøper du da T5 lys er du godt igang.

På samme måte som ferskvann finnes det ulike typer saltvannsakvarier. Alt fra et bare fisk akvarium- myk koraller - stein koraller eller til f eks et sjøhestakvarie.

Jeg har sett utrolige flotte nanoakvarierer med "knapper" noen små fisk og reker som ikke har kostet all verden å sette opp.

Vannet kan enklest hente i sjøen his du har en grei tilgang på reint sjøvann, eller blandes ved hjelp av kjøpt salt + vann.

På samme måte som med ferskvann er det beste å jevnlig skifte ut vann, og har du da tilgang på sjøvann ser du formelig korallene blomster når de får tilgang til plankton som er i naturlig vann.

Prisen på saltvannsakvariet behøver ikke å bli vestlig dyrere enn ferskvann. En skummer og et par - tre sirkulasjonspumper funger fint sammen med et akvarium med levende stein, bløtkoraller og fisker. Skummere finner du ofte brukt eller du kan kjøpe en ny for samme pris som et godt utvendig filter.

Men på den andre siden, flesker du til med all verdens duppeditter og skal ha et stort SPS akvarium med maks lys, kjøling osv kan du bruke en eller flere årslønner uten problem.

Vedlikeholdsmessig er det vel liten forskjell på et veldrevet saltvanns akvarium kontra et veldrevet ferskvannsakvarium.

Men derimot går det ofte veldig fort galt, hvis det først begynner å galt i et saltvannsakvarium. Snakker her av meget dyrekjøpte erfaring da mitt 700 liters akvarium + 1300 lites sump havarerte 17 mai kl 21.00 i 2011!

(Tror nok det kom en tåre da jeg bar ut to 30 liters bøtter med døde SPS og LPS'er, 100 kg med død levende stein og et stort antall døde kiruger, antias'er, keisere osv.)

.

700l kar + 1300 l sump. Da var da en voldsom sump?

Hva var det som gikk galt i dette karet da?
Blir litt redd når jeg hører slikt. Men jeg starter opp med et lite 130-liters kar så jeg tenkte å ta det litt forsiktig.
En nitrat-reaktor som sprakk med medfølgende lekkasje. Har automatisk ferskvanns-påfylling som etterfylte ferskvann, og dermed var det etterhvert mere brakkvann enn saltvann...
Tilfeldig bekjentskap
© Maren Saxe
Reklame for plussmedlemskap