Starte med 450l malawi/tanganika (nybegynner)

heisann, skal starte med et 450L Malawi/tanganika avkarium

et par ting jeg lurer på før jeg starter er:
jeg har 2 akvarium på 160L hver som er malawi fisk i og derfor så lurer jeg på om det kunne være en ide og "tømme" halvparten av disse å ha i det nye karet for å få en "kjapp" start på innkjøring av filtrer osv?

og hvilke fisker klarer(med tanke på mat/ph osv) og være isamen med Lombardoi (fått yngel som jeg vil ha i det nye karet)

de akvariene jeg har har jeg fått hjelp til å sette opp og var godt igang med startfasen når jeg overtok dem og alle har klart seg så jeg gjør ikke noe feil men har aldri startet et nytt akvarium fra starten så takker for tips og noen gode råd til fisk og generell inredning for best mulig realistisk for fiskenes del =)

Takker for gode tips og råd =)
hvis du tar filtersvampene fra 160 literen og "kryster" opp i filteret til det nye karet overfører du bakterier. da kan du sette inn en liten gjeng med fisk med engang. pass på å ikke sette inn for mange med engang, gi bakteriene en sjanse til å bygge seg opp. sett inn litt og litt.
Jeg lurer på å "låne" litt sand ifra vår nermeste strand å ha i det nye akvariummet,
hvordan går jeg fram for å fjerne alle ting og tang som ikke hører til i akvariumme fra sanden på en lett og genial måte? =)
Takker for tips å triks =)
å hvor mye salt skal i et så stort akvarium til malawi? =)
Dag Levi Sandslett
å hvor mye salt skal i et så stort akvarium til malawi? =)


Salt?!?

Ganske nøyaktig INGENTING!
skal du ha salt i, får du skaffe annen fisk, og litt mer utstyr.
malawi er ferskvann, ikke saltvann.
er blitt fortalt at fisken er brakkvann og dermed måtte tilsette litt salt i akvariet :S tydligvis ikke....

kjøpte et på 180L med fisk og alt å han har hatt 2 spiseskjeer med salt i det akvariet og fiskene har hatt lek og ynglet og ser ut for at de har det fint.....

Dag Levi Sandslett
er blitt fortalt at fisken er brakkvann og dermed måtte tilsette litt salt i akvariet :S tydligvis ikke.... kjøpte et på 180L med fisk og alt å han har hatt 2 spiseskjeer med salt i det akvariet og fiskene har hatt lek og ynglet og ser ut for at de har det fint.....



må tydligvis lese boka som jeg har kjøpt av malawi ciclider på ny for å få informasjonen riktig....
Dag Levi Sandslett
Jeg lurer på å "låne" litt sand ifra vår nermeste strand å ha i det nye akvariummet, hvordan går jeg fram for å fjerne alle ting og tang som ikke hører til i akvariumme fra sanden på en lett og genial måte? =) Takker for tips å triks =)


Vil anbefale biltemasand.! Type grov (artikkelnr slutter på 25.)
Koster 67(?),- for 17 kg. Jeg brukte en sekk til mitt kar på 110 l.
Gjerne se biilder av sanden på min profilside.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap