Møbel til 60 l akvarie

Hva kan jeg bruke som møbel til et 60 l akvarie,unntatt akvariebord?
Ett forslag er Expedit hylle fra Ikea, se her
Igrunn hva som helst, bare det er stort nok, slik at ikke akvariet stikker utenfor bordplaten, og du er sikker på, 100% sikker på, at det tåler vekten.
Hva skjer eller kan skje dersom akvariet stikker to til tre cm utenfor bordplaten på langsidene?
Knekk, søl, bannskap og innboforsikring. Best å få seg et bord som er stort nok, først som sist.

For å teste kandidater: Tåler bordet ett eller to voksne mennesker som sitter oppå, uten at det bøyer seg eller knekker, er bordet kraftig nok. Det bør selvsagt også tåle litt vannsøl uten å miste formen helt.
Mitt stikker litt utafor men hvor ofte bør man skifte utstyr?
Hva mener du med knekke?
Inaktiv bruker
Er det helglass eller rammeakvarium?
Ramme pumpe for eks.er det et pluss å gi fisken annet fór enn bare tørr og holder en plante i akvariet?
Pumpe, eller vel egentlig filter, trenger du ikke skifte før det eventuelt går i stykker og det kan ta mange år

Derimot må du rense det av og til når vannstrømmen gjennom filteret blir dårligere. Da skyller du filtermediet i litt akvarievann. Bruk aldri vann rett fra springen, da dreper du de filterbakteriene som gjør akvariet evelig for fiskene.

Du bør avgjort ha mer enn en plante, både fordi det ser penere ut og fordi planter bruker endel av avfallsstoffene fra fiskene som næring og derfor bidrar til bedre vankvalitet. Dessuten liker mange fisketyper å ha noe å gjemme seg i. For at du eventuelt skal få yngel av fiskene dine, bør du også ha planter. Det gjelder ikke for munnrugende malawi f.eks., men det er en fisk du ikke kan ha i en 60 liter.

Les artiklene og let deg frem i medlemmenes akvarier som du kan søke opp på AF. Det vil gi deg gode ideer til innredning.

Personlig liker jeg tett beplantning, røtter og stener som gir gjemmesteder fordi jeg har fisker trives med det. Jeg synes derimot ikke noe om kunstige gjenstander som hodeskaller, sunkne skip og sjørøverkister. Ei heller ruiner av Colosseum og liknende ting som aldri har vært sett i de områdene de fleste akvariefisk stammer fra.

Det er avgjort et pluss å gi fiskene variert for. Frosne mygglarver, artemia (fås også frossen) og for fisk som skal ha vegetabilsk for grønnfor som en slangeagurkskive, en bit paprika, en grønn ert uten skall. Ta opp det som ikke blir spist innen 24 timer. Det finnes en egen tråd på AF om ulike typer for man kan lage selv. Etterhvert kan du også prøve deg med levende for om du har lyst. Her er det like mange muligheter som for alle andre kjeledyr, minst.
variert for er alltid bra. for oss og for dyr. pumpa trenger du vel ikke å skifte? er den dårlig? bare rens den lett i akvarievann som du har i en bøtte, når det er merkbart mindre fart i den.

mer planter er bare pluss.

med å knekke mener man at glasset i akvariet kan knekke. ikke så stor fare for det på et rammekar, som på et helglass.
Ok.nei,den er ikke ødelagt men den er ikke min.vurderer å sette akvarie hobbyen litt på hylla.
Inaktiv bruker
Idamor
Ok.nei,den er ikke ødelagt men den er ikke min.vurderer å sette akvarie hobbyen litt på hylla.

har ikke du akkurat begynt?
Spock
[QUOTE=Idamor]Ok.nei,den er ikke ødelagt men den er ikke min.vurderer å sette akvarie hobbyen litt på hylla.

har ikke du akkurat begynt?


Har hatt det i ca 2,5 mnd.men jeg vil ikke unnskylde avgjørelsen.sebra fiskene har begynt å hoppe litt og det er ikke lokk på akvariet.
Jeg kan ikke gi de mer enn de har nå og vil at de skal ha det så bra som mulig.har vært litt uheldig i oppstarten.
Har flyttet på akvariet,kjøpt 4 planter og en kampfisk
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap