Sikkert ett håpløst spørsmål platy

Hei, er helt ny her og håper ikke spørsmålet er for dumt...

Kjøpte ett par platy hunner som selskap til en ensom hanne når vi kjøpte oss større akvarium. Men den ene har skikkelig ballong mage, og spørsmålet er da om den skal yngle og hvilke forhåndsregler jeg evt må ta. I akvariet (170l) bor det 10 stimfisk jeg ikke husker hva heter (rødaktige med hvite tupper på finner og spore), 3 maller, 2 kuhlii ål, 3 prydbotia og to glass*ett eller annet*...

På forhånd tusen takk for svar til en grønnskolling
Du trenger gjemmeplasser; catappablad, mose, (tettere) planter osv. Da vil alltids noen (og mange nok) yngel vokse opp. De små er superflinke til å smette unna farer, men trenger som sagt deres hjelp til å fikse steder de er trygge. Ser at platymammaene og liker å trekke seg litt vekk når de venter små, så de er ofte bak mosen min i 3D-bakgrunnen eller slike steder rett før.

"Fødekasser" er nok mye mer stressende for mor, pluss at yngelen blir gradvis og naturlig tøffere og får utforske mer når de lever fritt i karet.

Så altså gjemmeplasser. Lave planter ved røtter er mine og fan av.
Dette spørsmålet kryr det av nedover på Nybegynnerforumet, der du har postet ditt. Anbefaler at du scroller litt nedover og leser alle innleggene som handler om dette temaet. Det er MANGE! Samme tema dukker opp omtrent hver dag, år ut og år inn, her på AF.
Spørsmålet er IKKE dumt for mange lurer på det samme, men det som er dumt er at mange ikke benytter seg av alle svarene som allerede finnes her og søker litt
Jeg tok et raskt søk på "fisk føde" og fikk over 400 treff. Les og lær

Det er umulig for andre her på forumet å svare på om din fisk er gravid, så lenge vi ikke har sett den.
hva med å bruke et lite kar med mye planter gjerne flyteplanter eller så er de lett et festmåltid i ditt store kar jeg bruker ofte fødekasser putter lit planter i og slukker lyse dette roer fisken
Tusen takk for svar
Da skal jeg supplere med gjemmesteder i akveriet også får det gå som det går

Jeg gjorde ett forsøk på å søke på platy, med fant ingenting spesielt om yngling. Men er ikke så god på datamaskiner heller så Da skal jeg forsøke flere søkealternativer neste gang.

Ha en fortsatt fin dag
Søk på "føde levende" ga over nye 100 svar. Det dreier seg mye om guppy, men det samme gjelder for platy, så du kan lese dem.

Ved å lese gammel lærdom som er lagret her, så utvider man sin horisont for man snapper gjerne opp litt mer enn akkurat det ene svaret man var ute etter i samme slengen

Lykke til med yngel og fisk
Tusen takk atter en gang:)
Vil det være lurt å kjøre igang igen den gamle 60 literen og flyte platyen dit mon tro??? Kjenner jeg nok er nødt ut å handle og søtte opp om det lokale næringsliv igjen Kan ikke fatte og begripe hvorfor hver nye interesse bringer med seg en helt ny form for shoppomani??? Jaja, billig dette her i forhold til de som driver med bil og fly og slikt...
ooops
Vil det være lurt å kjøre igang igen den gamle 60 literen og flyte platyen dit mon tro???

Ja, et eget kar til den vordende mor er veldig lurt. Da kan hunnen føde, og så flyttes hun tilbake til hovedkaret etterpå, og fødekaret blir da et "oppvekstkar" istedet

Men for at hun ikke skal spise sine egne unger er det et godt tips å omtrent fylle akvariet med planter...! Tette buskas av planter gir yngelen massevis av gjemmeplasser og får dem ut av syne for hunnen. Hun flyttes tilbake til hovedkaret når det virker som hun er ferdig med å føde, så hun ikke begynner å lete etter noe å spise....

Flotte planter til bruk i yngelkar er f.eks. Limnophila sessiliflora. Den planten liker jeg kjempegodt, og den er lett å få til for alle. Vokser som bare det, og en bunt av dem vil fylle en 60 liter etter en stund. De blir kjempelange og vokser til overflaten, der de brer seg utover. Man kan knipe av stilken midt på, og så plante den øverste delen på nytt i sanda. Den avklipte delen får ny topp etter en stund, som gror ut på siden av stilken rett nedenfor der man kuttet den.
Sånn øker man bestanden av planter, sakte men sikkert

Du finner sikkert noen annonser fra folk som selger den planten på rubrikk her på AF. Jeg ser stadig vekk folk som selger den her.
Inaktiv bruker
ooops
Vil det være lurt å kjøre igang igen den gamle 60 literen og flyte platyen dit mon tro?.

stress utsetter fødsel og føre til dødfødt yngel, så personlig vil jeg tro at det ikke er så lurt.
Spock
[QUOTE=ooops]Vil det være lurt å kjøre igang igen den gamle 60 literen og flyte platyen dit mon tro?.

stress utsetter fødsel og føre til dødfødt yngel, så personlig vil jeg tro at det ikke er så lurt.

Hæ? Det er vel ikke noe stress å bli flyttet kort og greit til et annet kar med samme vannverdier osv, så lenge det er godt beplantet og virker trygt for fisken?

Jeg har alltid flyttet stadig vekk på fisk mellom mine egne kar, uten noe hokus-pokus. Ser ikke ut til å affektere dem det minste.
Inaktiv bruker
Den kan jo bli stresset, om vannverdiene ikke er tilstrekkelige.
Men om det er gode vannverdier mye planter så går det vell bra antar jeg.
Filter må også innkjøres (Hvis det ikke er det) Har aldri prøvd å flytte en drektig fisk til et annet akvarium, regna med at den ble stresset av det. Man ønsker jo bare det beste for fiskene.
Men det blir vel ikke stress for hunnen om jeg bruker vannet fra hovedakvariet når jeg tar vannbytte der for så å spe på med nytt vann, og filtere i pumpa til det akvariet har stått ei stund i akvarium, så bakterier er det der Føler meg heeelt grønn på alt som har med fisk og akvarium å gjøre....
Oppdatering
Da er lille tjukke fisken blitt flyttet til eget kar, tok vann fra 170literen og flyttet det over i 60 literen. Hun har fått litt planter (som vi stjal fra det store) og litt steiner og gjemme seg blant... Så får vi se hvordan det går. Ser ut som om hun har det greit... Spiste og fant seg ett hull i en stein
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap