Noen som vet?

Noen som vet hvorfor fiskene blir innhula under? Har det noe med ph-verdien i vannet å gjøre?
Mitt første forslag er innvollsorm...
m85
Noen som vet hvorfor fiskene blir innhula under?


Det første som slår meg er innvollsparasitter. Dette er sykdom som må behandles.

m85
Har det noe med ph-verdien i vannet å gjøre?

Hva ER ph-verdien hos deg da? Du har jo Malawi-ciklider, med sine spesielle krav til både ph og gh. Hva er de verdiene hos deg?
Å måtte leve i feil vannverdier kan være utslaget som gjør at fisk blir syke og lettere blir angrepet av f.eks. parasitter. Deres motstandskraft klarer ikke bekjempe sykdom pga dårlig trivsel.
Når det er sagt, kan også fisk i riktige omgivelser også bli syke, men det er ofte stress som utløser sykdom. F.eks. innkjøp av ny fisk som man bare setter rett i akvariet uten karantene. Dette kan ofte gi utslag av sykdom i karet. De nye fiskene fører med seg smitte, og plutselig blir de syke i sine nye omgivelser (pga stresset med innfanging og transport) selv om de så friske ut i butikken. Sykdom ligger latent og bekjempes kontinuerlig av fiskenes immunforsvar. Stress senker immunforsvaret, og sykdom slår til.

Å leve i feil vannverdier er den verste formen for stress for fisk, da dette er langvarig og kronisk stress. Dette gir garantert sykdom og/eller forkortet liv for fisken(e).
Ph-verdien ligger nå på 7,5. Har hatt samme fiskene i 3.5 år, ikke hatt nye fisker oppi.
Det er i laveste laget til Malawiciklider, som det ser ut på bildet som du har.
For å øke ph-verdien til det Malawifisk trives best med, brukes KH+ pulver som dette. Har du ph-test til akvariet? Hvis ikke, anbefales denne.

Men jeg heller likevel mest mot parasitter, at det er primærårsaken til avmagringen.
Parasitter lever på verts-fisken og spiser enten av blod eller mat som fisken inntar, og overlater derved lite eller ingenting til fisken selv. Den blir derfor radmager, og før eller siden ender det med døden.

Du bør vurdere å sette i gang med en skikkelig anti-parasittkur. Forhåpentligvis har andre Malawi-eiere erfaringer å dele om mer nøyaktig angivelse av medisinnavn og type. Ellers ville jeg gått for noe i stil med Kusuri Wormer Plus. Kjøp kun en pakke, så sklir den forhåpentligvis ubemerket gjennom tollen...
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap