Grått vann etter grundig skylling


Satte opp mitt 30 liters akvarium i går, kjøpte Filtus beige sand (veldig finkornet) fra dyrebutikken. Fikk da beskjed om at dette var en veldig fin sand som var enkel å gjøre i stand, jeg trengte kun å skylde den 3 ganger.

Da jeg begynte å skylle var det mye grums som kom ut, så istedet for å skylle 3 ganger skyldte jeg 5 kg sekken i to omganger ca 20 ganger hver. Likevel var vannet grumsete, så jeg ga opp, fylte det i akvariumet og fylte med vann.
Vannet er som forventet veldig grumsete. Hva kan jeg gjøre? Må jeg ut med alt sammen og fortsette å skylde sanda?? Om dette er sanda sin skyld synes jeg absolut ikke dette var en Enkel sand å håndtere! Noen andre som har erfaring med denne sanda?
Har ikke erfaring med nevnte sand, men sånn generellt vil jeg si at det tar tid før det legger seg, og det tar lengre tid jo finere sanden er.
Oki, så det har ingen ting å si med andre ord?
Det er ikke skadelig og det vil forsvinne? Eller bør jeg tømme ut store deler av
vannet og fylle på med nytt vann?

Akvariumet skal jo uansett stå i 3-4 uker før jeg putter i fisk, så ingen problem
å vente om det er alt som trengs.
Nei, det er ikke skadelig. Det har nok lagt seg etter et par dager
Ang. sanden så vil grumset legge seg etter noen dager.

Vent i 5-6 uker før du har oppi fisk.

Bytt også ut 50%-60% av vannet to dager før du setter i fiskene.
S_Dreams
Nei, det er ikke skadelig. Det har nok lagt seg etter et par dager:)



I dag var det blitt en seig grå hinne over hele vannoverflaten. Føltes som olje?? Tog å fjernet 50% av vannet for å få det bort. Hva er dette for noe? Tror virkelig ikke dette er vanlig grått vann....??

Etter å ha fylt på nytt vann ser det allerede mye bedre ut. Noen som har opplevd dette?
litjpia86
I dag var det blitt en seig grå hinne over hele vannoverflaten. Føltes som olje?? Tog å fjernet 50% av vannet for å få det bort. Hva er dette for noe? Tror virkelig ikke dette er vanlig grått vann....?? Etter å ha fylt på nytt vann ser det allerede mye bedre ut. Noen som har opplevd dette?


Den hinnen kalles ofte for proteinhinne. Det er helt ufarlig og har ofte sammenheng med lite sirkulasjon i overflaten og/eller litt mye mating i karet. Søker du på proteinhinne (eller overflatehinne) så finner du enda mer informasjon/tråder om dette.
jeg bruker fin kornet blåse sand ( 0.0-0.05) hadde de samme problemene som du nevner og var ganske lei da jeg hadde fylt ett 372l med vann det var grumsette.
men nå har jeg lert meg et triks og har den sanna i 14 akvarier.

tøm akvariet så det nesten ikke er vann i gjen, sett en lav skål oppi akvariet og hell vann forsiktig på den så det renner over litt og litt så du ikke grumse i grusen. etter hvert må du fylle i vannet men hell i vann så ikke grusen lear no serlig på seg.
litt grått 1. dagen men det blir kjempe fint fort
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap