Hei :)

Da har akvarieinteressen kommet tilbake med fornyet kraft har ikke hatt akvarie på 8-10 år, men etter å ha falt for en nydelig kampfiskhanne endret dette seg drastisk..

hadde han i et lite kar, kjøpte noen damer men innså at karet ble for lite..

smisket litt her hjemme - og gjett hvem som ble den lykkelige eier av et Rio 180 liter

holder på å kjøre det inn nå, kun kampfiskene som har fått flyttet inn - de har jo bodd i samme vann fra dag 1, siden jeg ikke hadde noe innkjørt kar da jeg handlet på impuls

har vært innom ulike dyrebutikker og fått sjekket vannkvaliteten underveis, og alt er stort sett bra

var innom Tam dyrebutikk på Liertoppen igår, og de tok test og så at jeg ikke hadde noen form for gH i vannet, så kjøpte litt pulver som jeg har hatt oppi nå idag for å øke dette. pH var visst litt utenfor (usikker på om den var lavere eller høyere) men denne har vært fin de 2 andre gangene den er blitt testet i dyrebutikker, og har selv en slik pH test som viser at den ligger på 7,2 grader (+) mulig blånyansen er en smule mørkere enn den på fargekartet, men vanskelig å sammenligne helt.

har også innsett at selv om tanken var god,så er nok dette karet for stort for kampfisken min.. han er blitt veldig passiv og holder seg mye i ro/skjul.. så må nok vurdere et mindre kar til han.. hunnene er mer aktive - men også disse er blitt "kjedeligere" om man får bruke et slikt ord..


kommer sikkert til å stille mange dumme spm, men har glemt så å si alt på de åra som er gått..

husker jeg hadde mye forskjelig fisk, bl a et scalarepar som lekte ofte. fikk drettet yngel som ble så store som en 5kr mynt, men antagelig må det ha skjedd noe drastisk med vannkvaliteten som jeg ikke fanget opp, for plutselig døde de i stort antall av gangen

etter det fikk jeg vel en liten knekk.. interessen dabbet litt av, ingen nye fisker ble kjøpt inn etter de andre døde naturlig død, til slutt satt jeg kun igjen med noen få som jeg endte opp med å selge unna da jeg innså gleden av akvariet ikke var tilstede lenger.

i ettertid har jeg angret mange ganger, vært innom akvariedelen på dyrebutikker å bare kikket rundt, drømt om nytt akvarium men aldri gjort noe med det. Alltid hatt forkjærlighet for den fargerike kampfisken, og det var en slik som vekket interessen på nytt

nå kikker jeg rundt etter hva slags fisk jeg vil ha, skulle gjerne hatt saltvann, men føler meg for uerfaren til å prøve meg på dette pr dags dato. Etter å ha snorklet i Sharm El Sheikh blandt nydelige koraller, klovnefisk og andre utrolig flotte fisker jeg ikke kan navnet på, er lysten blitt større. jeg håper jeg kan få litt lærdom gjennom å følge med på andre som har saltvann - og lære litt på den måten, før jeg hopper uti det selv



Ser du mener at 180 liter er for mye for kamfisken din, og det er det helt sikkert ikke!

Jeg har min kampfisk i en 430 liter, og han bruker hele karet for og si det slik, og jeg tror ikke noen fisker kan få for mye plass, heller omvent.

Ser ikke du stiller noen spørsmål i innlegget ditt, så vil bare ønske deg lykke til.
Om du er interessert i saltvann anbefaler jeg deg en tur innom saltvannsforum.no. Der er det mye informasjon å hente!

Selv dreiv jeg med ferskvann for en stund siden, men har nå gått over til saltvann etter en pause uten akvarium. Angrer ikke et sekund på det, saltvann er mye mer interessant og utfordrende, selvom det ikke trenger å være spesielt vanskelig det heller, med mindre du skal holde vanskelige koraller.
grunnen til at jeg tror karet er for stort, er fordi han har blitt mer apatisk.. i det mindre karet han hadde, var han mer aktiv, viste seg frem for damene og var generelt en "happy" fisk..

nå i det store (180) literen er han stikk motsatt. han kunne ikke brydd seg mindre om damene, han virker uengasjert, flyter bare med vannstrømmen, ligger på bunn..

totalt forandring fra slik han oppførte seg i det lille karet

(i det lille karet var han like aktiv selv om det ikke var noen dame oppi der heller )

derfor virker det ikke som om han trives så godt oppi der..

må lete grundig etter en varmekolbe til (som jeg vet jeg har et sted, men etter flytting vet jeg ikke hvor den er blitt av) slik at han kan få komme oppi et mindre kar igjen.. for å se om han blir den aktive fisken jeg ble kjent med..

skal ta å lese meg litt opp rundt emnet saltvann, så får jeg se hva det blir til er veldig fristende, men mye å sette seg inn i..

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap