Ymse spørsmål om 768 liter

Heisann.

Ikke helt nybegynner men er noen år siden sist jeg hadde fisk. Ga meg vel hovedsaklig pga plassmangel, men med huskjøp i orden har jeg nå kjøpt meg et nytt/brukt Akvastabil kar på 768 liter.

Målene er 320 cm i lengde, 60 cm i høyde og 40 cm i dybde.
Det er belyst av 6 stk T5 rør
Jeg har 2 stk Jebo 809 pumper

Sist jeg drev med akvarie hadde jeg veldig lyst på Discus. Det har jeg forsåvidt nå også, men jeg vil også ha et kar med masse planter. Pratet jeg med en jeg kjenner for litt siden og han mente dette kunne være vanskelig da Discus "beiter" på mindre hardføre planter. Innspill?

Hva kan jeg eventuelt ha sammen med Discus? Veldig glad i forskjellelige Cory. Det har jeg vel forsåvidt fått med meg kan passe. Har tidligere også hatt Palett Ciklider. Det kurant i samme karet? Har også lyst på fisk stom "stimer" skikkelig. Gjerne fargerike. Kardinaltetra kanskje? Hva slags antall av hver fisk bør jeg ha? Andre fisketips?

Så lurer jeg også på hvordan jeg skal utføre vannskifter. Har tidligere hatt så små kar at det har ikke vært altfor mye stress og bruke hevert med slamsuger i en 10 l bøtte. Det blir vel noe stress nå. Hehe. Har sett såvidt på dette produktet:
Funker det? Noen andre tips?

Varme til karet. Holder det med varmekolbe eller bør jeg vurdere varmekabler?

Karet skal stå i kjellerrom jeg skal kle opp etter overtakelse. Rent murrom nå. Bør jeg ha noe ekstra utlufting? Karet kommer med Porsabord med 12 bein. Trenger jeg å tenke på å stive av gulvet jeg legger der ekstra? Finnes det egne forsikringer i tilfelle lekasje eller dekkes det av innbo eller lignende?

Som nevnt så er det med et porsabord til karet. Kanskje ikke det mest kledelige så jeg har lyst på å "kle" opp bordet/bygge møbel. Noen med noen gode linker til sånt?

Ble mye på en gang dette og litt av alt. Kommer sikkert mer også. Ivrig ser dere og vil ha litt ting på plass før oppstart. Som sagt så er det en stund siden og alle innspill, ideer til opplegg settes pris på. Takker og bukker, mvh Amund
Inaktiv bruker
Jeg kan i allefall svare på 2 av dine spørsmål

1. Forsikting. JA! Det holder med hus og innboforsikring. Har akkurat sjekka det. Eneste du må passe på er at huset har vannskade forsikring. Og innboforsikringa dekker akvariet.

2. Det med og bytte vann. Hvis du har sluk i gulvet kan du bruke en hageslange og hevertmetoden, utrolig efektivt og greit. Passpå at ingen fisker kommer inn i slange!

Resten kan jo noen andre svare på, for jeg aner ikke akkurat der.

(Ciklider og Discus er vell ikke så god en ide)
Takker

Er desverre ikke sluk i gulvet så må hente å tømme vann i naborommet.
Hei Amund

Jeg har discus og planter i karert, har ikke hatt noe problem med at diskusen beiter nevne verdig på plantene. Har noen malle som tar seg av det

Jeg har Sterbai og adolfi sammen med discusen

I et kar på den størrelsen ville jeg hatt en 50-100 kardinaler kanskje flere
Har en kamerat som har et sted mellom 200-250 kardinaler i en 960l utrolig stillig

Hvis det er sluk i naborommet kan du bruke dette

For plantenes del kan du bruke varmekabel, men det holder også med varmekolbe
Jeg har lest et sted at det ikke er nok med kun varmekabel, at man må ha varmekolbe i tillegg men det er jeg usikker på.

Extra utlufting i rommet er greit og ha, da det alltid vil bli kondens av akvarium
Om du må stive av gulvet du legger, kommer ann på hvordan du har tenk og bygge gulvet
Takk for svar Tom Erik

Kan jo presisere litt fra første innlegget mitt. Det med vannskifter. Det produktet jeg linket til. Om jeg har forstått det rett så flytter det vann både fra kran til akvarie og tilbake igjen mens det kan slamsuge?. Altså at jeg slipper hevert til bøtte som må tas med til naborom og tømmes, noe som må gjentas en del ganger. (Usikker på om det er avløp i gulvet på naborommet så må da i så fall ha en eller annen pumpe eller noe).
Tror det produktet følger samme prinsipp som slike dingser man brukte til å fylle og tømme vannsenger den gang det var på høyden. Hvis du ikke betaler vannavgift er det greit, på den dingsen bare dro man i noe så snudde vannstrømmen fra ut til inn, men kranvannet rant hele tiden mener jeg å huske...

Slamsugere blir jo dypvannsdykking uansett i et så stort kar, jeg bruker et langt rør for å ta det grøvste og lar planter og sandsnegler ordne resten i 450-literen...
Hei for å fylle har jeg kjøpt 1 stk kobling til krana på kjøkkenet(http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=162692288) (31-2942) 2 Stk hurtigkobling med vannstopp (24-756). Slange i mellom, også noe å spyle vannet med. Spyler gjennom slangen med glovarmt vann før og etter bruk. Når vannet skal ut putter jeg bare slangen ut vindu. Veldig enkelt,veldig billig og veldig lite søl. 175 kr pluss slange. Anbefaler det. Så var det det med mellom lagring av vann da. Det er en annen sak.
AmundØ
Takk for svar Tom Erik :) Kan jo presisere litt fra første innlegget mitt. Det med vannskifter. Det produktet jeg linket til. Om jeg har forstått det rett så flytter det vann både fra kran til akvarie og tilbake igjen mens det kan slamsuge?. Altså at jeg slipper hevert til bøtte som må tas med til naborom og tømmes, noe som må gjentas en del ganger. (Usikker på om det er avløp i gulvet på naborommet så må da i så fall ha en eller annen pumpe eller noe).


Funker som bare det koble den til krana så vil du kunne tømme karet, og fylle det igjen ved å kun stenge en ventil. Bruker det ukentlig i min 530 liter.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap