Postet i feil forum tidligere: fersking trenger tips ;)

Hei! Har overtatt en 100 l som nærmest har vært overlatt til seg selv en god stund. Det var finkornet stransand, men så skittentvog fullt av snegler og tomme plastikkblomsterpotter, at jeg etter en stun besluttet å la det briste eller bære. Jeg tømte hele karet, la nytt bunndekke og kjøpte noen nye planter. Er litt tomt der nå, så trenger nok enda litt flere planter snart. Ellers har jeg noen store steiner, en kokosnøtt med hull og en plast-tønne. Denne er ikke sånn kjempepen, men er gjemmested for en stor og fin sugemalle så har ikke hjerte til å fjerne den. Har forøvrig 6 stk Platy + 6 stk Platy-yngel i et fødekar, samt 4 neontetra.

Fiskene virker friske og 'glade' etter ommøbleringen. Nå kunne jeg tenke meg å utvide familien noe, men trenger veiledning på hva slags fisk det er smart å tilføre. Jeg er helt nybegynner.... Og er også usikker på antallet fisk det er greit å ha her. De 6 ynglene satser jeg på å gi bort tror jeg, blirvfort nok pPlatyer....

Takk for tips!
Først nevner jeg at man ikke skal dobbeltposte noe innlegg her. Det du gjør er å rapportere feilpostet innlegg selv (se i grått felt i nedkant av innlegget, rett under klokkeslettet), og ber om å få det slettet.

Når det gjelder akvariet ditt, er det fint å vite hva du har av vannverdier før man foreslår fisk til deg. Det alle akvarister bør ha i skapet, er diverse vannverdi-tester. Du trenger ph-test, nitrat-test, nitritt-test og evt også gh-test.
Siden fiskenes trivsel avhenger så mye av ph, er det spesielt viktig å vite ph-verdien din for å kunne foreslå fisk. Nitrat og nitritt er også viktige at du opplyser.

Platy og neontetra passer egentlig ikke noe særlig sammen, da de gjerne foretrekker hver sin ende av ph og gh skalaen. Platy vil ha noe høyere ph og gh, mens neontetraene vil ha ganske surt vann uten noe særlig målbar gh.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap