Lek..?

kjøpte 2 palettciklider her for 3 dager siden. såvidt jeg kan se utfra beskrivelse av kjønnene, så er det 1 hunn og 1 hann. jeg har en halv kokosnøtt som de ser ut til å ville bo alene i. det er alltid 1 av de der inne og forsvarer inngangen, mens de deler på å ta en liten svømmetur. mens jeg satt å så på de nå så la jeg merke til at de kan noen ganger bare stå der sånn halveis inni hula og "riste" i et par sekunder. er dette det jeg har lest om de gjør når de leker/parrer seg? ser for meg ut som de har et illebefinnende :O *knis*
Tror nok de er i gang med kurtisering. Har du litt sand i hula? Tror det er lurt å ha litt sand inni hula. De vil nok gå i lek lettere da vil jeg tro. Lykke til og ha tålmodighet, mine paletter gikk i lek, men det hele endte opp med at hannen spiste alle eggene da hoa var på en luftetur...;p
vel ja det er jo finkornet sandbunn da...og kokosnøtta står på bunnen. en sånn halv en med utskjert inngang i..
hehe ja de får jo bare holde på, så får jeg bare se hva som skjer. men regner med de får en utfordring når ancistrus (og kanskje også kuhlii-åler?) synes det er godt med egg til nattmat..

men det hadde jo vært morro om de fikk det til
Vemora
vel ja det er jo finkornet sandbunn da...og kokosnøtta står på bunnen. en sånn halv en med utskjert inngang i.. hehe ja de får jo bare holde på, så får jeg bare se hva som skjer. men regner med de får en utfordring når ancistrus (og kanskje også kuhlii-åler?) synes det er godt med egg til nattmat.. men det hadde jo vært morro om de fikk det til :)


Ja da skjer det nok noe her snart et tips vis du har mye annen fisk sammen med disse er å sette et lys pekende ned på de/hula. Anbefales ikke på det sterkeste. Da dette vil stresse fisken. Men viss du vil få frem mest mulig yngel er det bare å gjøre/prøve dette.
Du burde følge litt med di første gangene de leker. Når de er uerfarene eller blir utsatt for stress( spesielt dunking på glasset) vil disse mest sansynelig spise både egg å yngel!

Lykke til!

Ps. Det søteste med disse under lek er at de legger barna. (de flytter mye rundt på barna) gøy å se. Yngelen følger under begge foreldrene. Når foreldrene går vekk for å spise legger Yngelen seg på bakken å later som de er døde! Veldig søtt å se på.
oj haha det hadde vært morsomt å sett ja!

Den som lever får se! ...eller bli sett i dette tilfelle :P
... nå er jeg derimot i tvil på hva som skjer... :/

hunnen har mistet rødfargen i buken, og står bare å gjemmer seg imellom noen steiner og "gisper" raskt. hva skjer? :O er hun syk?
Ikke lett å si.
Hvordan står det til med vannverdiene? Har karet/filteret vært innkjørt?
Hvis ikke så kan det være greit å bytte vann. 30-40%.
ja karet er innkjørt. bytta 30% vann senest i går. må få tatt en vanntest å se... legger merke til at det dannes et slags tynt "fettlag" (i mangel på en bedre beskrivelse) på vannoverflaten...hva kommer det av, og er det normalt? det forsvinner når jeg bytter vann, og kommer igjen etter noen dager.
får ta en nytt vannbytte i dag, samt en vannprøve.
håper hun ikke er syk da. men om det var noe med vannet så er det jo rart at ikke resten av gjengen reagerer på noen måte. alle andre fisker oppfører seg jo som vanlig - også paletthannen..det er bare hun som pluttselig ble merkelig.
det kalles protein hinne. kan tyde på overforing.

Det blir fort lite oksygen i vannet med proteinhinne. Du kan forsøke å sette utblåset på pumpa slik at det blir skikkelig bevegelse i vannskorpen, det pleier å redusere den.

Uten måling av vannet er det vanskelig å si noe definitivt, men måleutstyr bør en alltid ha tilgjengelig. Helst dråpetester fra JBL, de er mest nøyaktig. Billigst hos nettbutikker.
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Begby
Reklame for plussmedlemskap