Sølvhai

har kjøpt meg sølvhai men lurer på hva favoritt maten deres er?
har prøvd med vanleg fiske man o0m eg gir de andre og tabletter men har ennå ikke sett de har spist noe... ?!?
Her kan du lese om sølvhai; http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5818

Har du bare en? Husk at disse er stimfisk.
Har du stort nok akvarie til den? Den kan bli 35 cm lang og krever minst 720 liter.

Prøv å gi den mygglarver og lignende.
Inaktiv bruker
Det er en myte at den trenger 720L, den trenger MER! Det er sant som du sier at den er en stimfisk, og da blir 720L for lite. I mine øyne er dette en av de fiskene som ALDRI skulle blitt solgt i butikk...
Plussmedlem
Hvor store er de, hvor mange har du, hvor lenge har du hatt de og hvor stort kar har du de i?

Sølvhai spiser mer enn gjerne vanlig flakfor, men det kan ta noen dager før de begynner å spise hvis du nettopp har kjøpt de.
Når de først har begynt å spise og trives er de ivrige i matfatet. Etterhvert kan du prøve å gi de annen mat som diskusgranulat, mygglarver og diverse annet.

Hvis de VIRKELIG trives og får det stellet de skal ha, vil det ta litt over et år før de vokser ut av et 5-700liters kar...
De færreste har store nok kar til å ha sølvhai. Som Spock sier før meg er nok dette en fisk som aldri skulle vært solgt i butikk, og butikkene informerer så godt som aldri kundene om hva de egentlig har kjøpt.
Men skulle man da mot formodning ha stort nok kar, så er en stim store sølvhai i fri utfoldelse et vakkert syn... ))
eg har to bitte små sølvhai. de er veldi små. har 190L akvarium. de i butikken sa in gen ting om att de ble så store :?!? kjøpte dem for 2-3 dager siden..
Anett21
de i butikken sa in gen ting om att de ble så store :?!?

Nei, de i butikkene pleier ikke å si noe om det. Da ville de ikke fått solgt så mange av dem.

Jeg syns du bør returnere fiskene og forlange pengene igjen. Dyrebutikken har ifølge Dyrevernloven plikt til å opplyse kjøperen om dyrets grunnleggende krav for å kunne trives. Den plikten har tydeligvis din dyrebutikk forsømt.
Inaktiv bruker
I dag så jeg sølvhai på Krizoo i Tønsberg, de var ganske store og mange i et veldig lite akvarium. De hadde knapt plass til å bevege seg i det hele tatt. Det er trist å se at man behandler fisk sånn. Rett og slett.
Plussmedlem
Anett21
eg har to bitte små sølvhai. de er veldi små. har 190L akvarium. de i butikken sa in gen ting om att de ble så store :?!? kjøpte dem for 2-3 dager siden..


Hvis de er kjøpt i sånn "vanlig zoo-str" så er de vel ca 5-6cm lange.
De klarer seg forsåvidt fint i en 190liter, en stund... Men de er stimfisker og skal helst være flere enn de 2 du har....
er du flink med mat og stell vil de som jeg skrev tidligere vokse fort. Mine var også 5-6cm når jeg kjøpte de, forskjellen var at jeg kjøpte de til en 600liter. På under halvannet år hadde de vokst ut av karet.

Butikker er generelt veldig dårlige til å opplyse om ting når man kjøper fisk, de setter salget først. Noen butikker er flinke, men dessverre ikke så mange...
nå fikk eg skikkeleg dårleg samvittighet over fiskene. stakkare uff...
Plussmedlem
Det er jo ikke din skyld, du visste jo ikke at de blir så store.... Men butikken de ble kjøpt i derimot, vel....
Inaktiv bruker
Dra til butikken og klag, slå NEVENE i bordet og si det som det er. Be dem om og enten få pengene igjen eller byttet dem inn i en annen type fisk. Bestem deg heldst om hvilken FØR du går, eller ha en hviss anelse. Om de ikke har den da blir det penger.
Bare stå på ditt. Du skal se da ordner det seg.
jepp. men fiskene får de nokk ikke bedre for det for da kan det henne de kommer til noen som har ennå mindre akvarium.... for tror ikke det er mange her omkring som har så store akvarium som de trenger....
Det er kanskje sant for akkurat dine fisker, men hvis du tenker på flere sølvhaier enn de du selv har i akvariet, så er det tilbud og etterspørsel som gjelder.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap