Vanntester

Jeg har fått med meg hva jeg trenger av vanntester å hvordan jeg bruker det, men...hvordan regulerer jeg verdiene når de viser feil. Hva trenger jeg å kjøpe, gjøre.
Det kommer an på hvilke vannkvaliteter du tester for. Om det er ammonakk (NH3/4 eller nitritt (NO2), kan du bare bli kvitt dette gjennom delvise vannskift til verdiene er gode, dvs, null! Har du for høy nitrat /NO3) er det også vannbytter som gjelder, men vanligvis under normale forhold holder det med en gang i uka.

Er det pH som skal reguleres opp, kan du bruke natron fra dagligvarebutikken eller pH+ som du kjøper i zoobutikken. Skal den ned, bruker du enten klar eddik 7% blandet i det nye vannet når du bytter, eller eikeekstrakt som du også får i zoobutikken. Eikeekstrakt koster mye mer, men kan senke pH svært langt ned. Blanf forsiktig og aldri rett i akvariet. Alternativt kan du filtrere vann gjennom torv, men da må du være sikker på at den ikke inneholder gjødsel, kalk osv.

Skal du øke hardhet, kan du legge inn noen kalkstener, prøv deg fram med mengden, eller kjøpe GH+ i dyrebutikken. Skal du redusere, er torvfiltrering tingen.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap