Lodden grein

Kort stund etter at jeg puttet denne greinen i mitt nyoppstartete akvarie så fikk den og sanden rundt "pels". Hva er dette og hva kommer det av?
Var ikke lett å se hva det var, men ligner litt på sopp. hatt vært fint om du kunne legge ut et nærbilde
Dette er helt normalt på nye røtter i et nyoppstartet kar. Hva det er aner jeg ikke, men mine snegler spiste det opp. Det var ikke i et nyoppstartet kar men rota var ny. Det vil forsvinne etterhvert også. .
Inaktiv bruker
Er den kjøpt i dyrebutikk?

I så fall kan det være Mopanirot. De får et belegg som ser ut som sopp, det er ikke farlig for fiskene, og det forsvinner etter en stund. Mopani skal visst ha noe "desinfiserende" virkning, men jeg tror den avtar etter en stund.

Jeg har mopani i mitt akvarium, og den er nå blitt helt grønn av et algebelegg.
Ok. Godt å høre at det er helt normalt. Kan ikke huske jeg har sett noe sånt tidligere.
Og hva kommer det egentlig av?
Om jeg fjerner dette, vil det da bare komme tilbake igjen?
Og ja, rota er kjøpt i dyrebutikk.
Inaktiv bruker
Du kan fjerne det, men fiskene kan faktisk ha litt nytte av å spise det ekle belegget.. Men, etter en stund vil det belegget bli helt borte altså. Det tar nok litt tid. Jeg husker ikke hvor lang tid det tok, men kanskje en måned eller to..
Vannelement
I så fall kan det være Mopanirot.

Roten på bildet er en såkalt Redmoor-rot
Inaktiv bruker
Blir det belegg på Redmoor? Det har jeg aldri opplevet. Har hatt flere av disse (nye) og har en ganske ny en akkurat nå.
Vannelement
Blir det belegg på Redmoor? Det har jeg aldri opplevet. Har hatt flere av disse (nye) og har en ganske ny en akkurat nå.


Ja, alle mine Redmoor røtter har fått det. Og et lite søk her på forumet ville avsløre alle innleggene fra folk som lurer på hva det "slimete, hvite belegget" er for noe på de nye røttene deres.
Dete belegge kommer av at redmoorrota er fersk. Som alle di andre skriver er dette ikke farlig. Har hørt at molly spiser dette, men ikke hvet jeg om de gjør da jeg ikke kan noe om disse fiskene. Men jeg vet at det er noen typer fisk som liker dete.

Jeg annbefaler deg å ta ut rota så skrubbe den å etter på koke den da bellge vil gå bort for alltid vis du gjør dette.

Dette blegge lukter også veldig vondt!!!
Her var det mye rare belegg
Abboren
Her var det mye rare belegg :-)

Hva mener du med det?

Det er mye næringsstoffer i Redmoor røtter, og det danner seg belegg/sopp når næringen siver ut. Dette er noe som forsvinner av seg selv, men belegget fjernet jeg av og til i dusjen.
Inaktiv bruker
Hvorfor har ikke jeg fått belegg på mine Redmoor røtter?
Vannelement
Hvorfor har ikke jeg fått belegg på mine Redmoor røtter?


Fordi akkurat dine ikke har barkrester eller just er røsket ut av jorden kanskje? Ingen grunn til bekymring, har ikke fått sopp på alle her heller, falt ikke sammen i krampegråt av den grunn ;o)
Inaktiv bruker
LOL!
Linda W
Fordi akkurat dine ikke har barkrester eller just er røsket ut av jorden kanskje? Ingen grunn til bekymring, har ikke fått sopp på alle her heller, falt ikke sammen i krampegråt av den grunn ;o)




Det er fordi du er hardbarka Linda, hm.......

LOFFA
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap