Hvor lenge klarer akvarie seg uten strøm?

I morgen skal Fortum stenge strømmen her hos oss fra kl. 8 til 15 eller 16 pga vedlikehold av strømnett. Nå har jeg litt panikk om allt går bra med akvariet. Jeg har 450l, med 6 diskus, 2scalar, 4 palettsiklider,10 bleheri-tetra og noen botia og maller.... er det noe spesiellt jeg skal gjøre?
Løp og kjøp aggregat!
Strømstans er det værste som kan skje.
Eg har ein sak som gjer meg SMS ved strømbrudd, sånn at eg kan
komma meg heim å starte aggregatet med ein gang.
Dette er ein billig forsikring.

Mvh Kjartan
Går ut fra at du har utvendig filter: Hvis du ikke får kjøpt aggregat, kan du i et hvert fall holde liv i bakteriene i filteret ved å legge utstrømmerrøret i en bøtte, fylle den og helle vannet tilbake i karet. På den måten får du frisk vann gjenom filteret og bakteriene får surstoff. Et par ganger i løpet av denne tiden er nok. Har du innvendig filter er det vel juwel og da kan du øse vann fra karet over i filteret.

Om du ikke får dette til, vil etter egen erfaring filtere klare seg uten strøm i opptil 14 timer, men antagelig avhengig av størrelse og belastning. I så fall er det lurt å skylle gjennom et par ganger som nevnt over, men helle ut vannet, ikke tilbake i akvariet. Det vil være ganske grumsete og lukte litt vondt fordi det er på kanten av hva bakteriene klarer.
For ca 1 mnd siden var det strømstans fra ca 23.30 til 06 på morgenen.. Jeg ble veldig urolig og sjekket nitritt å sånn i mange dager etterpå, men alt
Alt gikk fint her hos meg... i alle karene..
strømstans kan man vel ikke garantere seg med her i norge vel,aggregat høres greit og dyrt ut,eller holder jula sin utgave.
Norgefee
er det noe spesiellt jeg skal gjøre?

Rens filteret i kveld. Da bruker det litt mindre oksygen, og klarer seg dermed litt lenger.

Jeg er også enig i rådet som 530 ga. Mulig at en kombinasjon vil være det beste.
Enig med både 530 og Kampfisk, men her dreier det seg om et kar med discus.
Om ein kjøper et eggregat, så sparer jo masse drittarbeid og bekymring om dette gjekk bra eller ikkje. Og som Larsern seier, så kan me ikkje gardera oss mot strømbrudd. Me kan heller ikkje gardera oss mot ka tid den kommer igjen.
Kanskje den går kl 0200 og kommer igjen kl 0500? Då e da ikkje så kjekt å stå opp og rensa filter. I tillegg så koster jo et lite strømaggregat bare halvparten av et utvendig filter. Så e da jo hysterisk kjekt å sitta i tussmørket og brenna talgalys og nyte akvaria som har både lys, sirkulasjon og biologisg filtrering og vita at detta gjekk bra og alt som trenge gjerast når strømmen kommer tilbake er å kobla tilbake til nettspenning

Mvh Kjartan

Enig i dette Kartanf, spesielt kanskje når det er discus i karet(ene), slik at kostnaden ved et aggregat er en god del lavere enn kostnaden ved å skaffe ny, gjellemarkfri discus.
Forslaget om å lage "kunstig" gjennomstrømming i filteret er nok mest myntet på kar med mer vanlig selskapsammensetning eller når det ikke er mulig, av økonomiske eller andre grunner, å ordne mer permanente løsninger som strømaggregat. Tenkte at det var greit å gi denne ideen også for andre som leser tråder med slik overskrift. På den annen side er det også bra for dem å lese om strømaggregat.

Ellers kan jeg godt tenke meg inn i din stemningsbeskrivelse, discus synes imidlertid for krevende for meg, så det forblir Apistogramma i alle kar. De har også en fascinerende yngelpleie. Kanskje en gang i 530 literen?
Ikke alle som har mulighet til å kjøre aggregat, tror jeg. Har f.eks. en mistanke om at naboene kom til å bli sure hvis jeg startet et i trappeoppgangen i blokka der jeg bor og kjørte det natta lang.
Merkelige naboar du har. Dei må nå ha forståelse for at du kjører aggregat midt på natta!
Nei, klart det er ikkje alle som har mulighet denne løysinga.
Ein anna mulighet for å halde liv i filtera er jo ein UPS.
Den lager ingen støy og kobler seg inn automatisk.
Prismessig koster vel ein sånn omtrent det samme som et aggregat, men denne har jo tidsbegrensing.
Poenget mitt er bare at det beste er å halde dei igang, me lever i 2012 og har fleire muligheter til dette. Meiner ikkje at alle som ikkje kjører aggregat eller har UPS
er idioter, langt derifrå.

Mvh Kjartan
Kampfisk
Har f.eks. en mistanke om at naboene kom til å bli sure hvis jeg startet et i trappeoppgangen i blokka

Aggregat må stå ute, da de spyr ut eksos

Jeg startet et stort aggregat på 5 kW sist det var strømstans her på Dalen. Det durte og gikk fra kl. 23 til 03 om natta, og det bråkte verre en 17-mai toget... Jeg bor i sentrum og fryktet sure naboer, men ingen klaget

Anbefaler lyddempet Honda aggregat De er mer stillegående og lette å bære, men disse er dessverre dyre.
Man kan slippe billigere unna hvis man har bil ved å kjøpe en omformer fra 12v til 220v
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap