Mating av fisk

høres sikkert domt ut men hvordan fore. har tabeletter til mine 2 maller og vanlig fiskefor til de andre fiskene.

la oppi en tabelet og så lit av det flakforet. men det ente med at mallene fikk ingenting og de andrefisken tok resten. bør jeg fore mallene på natten? (hive oppi en tabelet før jeg legger meg)

eller vil mallene ta fore raskere når de blir større?
Her slet jeg med samme problemet. Så jeg må håndfore banjomalla mi.
Men hvis du ikke vil stikke armen nedi akvariet hver gang du skal fore så vet jeg det finnes sånne lange pinsetter som du kan bruke for å gi mallene maten rett i munnen nesten.

Men hvilke maller er det snakk om? Nattaktive maller eller dagaktive?
hvilke fisker har du ellers?
Noen ganger klemmer jeg en tabelett fast til glasset, nederst der mallene er.. og gir flakfor til resten. Andre ganger har jeg sånne små pellets, egentlig til reker, men mallene synes disse er snasne, så da kaster jeg de oppi, litt "hardhent" så de får litt fart nedover. Noen snapper tetraene, men noen havner på bunnen også.

Når jeg gir mygglarver, bruker jeg en liten sånn engangs-pipett jeg hadde linsevæske i engang, så spruter jeg litt inn i et tykt lag med planter, hvor tetraene ikke kommer til så kjapt, (hvis de har mygglarver i nærheten) så kan mallene lete seg fram inni der.

Jeg har ikke sånne malletabeletter for øyeblikket, så det går disse små pelletsene åsså knuser jeg flakforet slik at at tetraene ikke klarer fange alle bitene før de havner i bunnen.

har 2 Ancistrus 3sommerfugl ciklider av typen elektric blue og 14 rubin barbe

Da kan du prøve å klemme pelletsen mot glasset slik at den sitter der. Da får nok ikke de andre fiskene tak i den så fort.

Du kan også prøve å hive oppi en skive med squash eller agurk. Grønnsakger en nammenamm for ancistrus og mange andre fisker.

ok takk for hjelpen

andre grønnsaker du kan mate maller med er fks:
gulrot
potet
erter.

Når du mater med agurk skjærer du av en så stor bit at du tror fiskene kommer til å spise hele biten, så stapper du en skje gjennom den, så legger du den i akvariet

Squash er også bra mallefor. Det er mer næringsrikt enn agurk, og da jeg hadde maller opplevde jeg selv at de gikk helt bananas. De likte det mye bedre enn agurk.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap