Kjøpt feil biltema sand.

Inaktiv bruker
Hei, jeg kjøpte blåsesand fra biltema. men det står Olivinsand. altså ikke den til akvarium bruk, har hatt det oppi karet. hva skjer? er det noen av stoffene som er farlige får fisken?
Plussmedlem
Jeg hadde fått den ut av karet fort som f jeg for min del....
Her er noe sakset fra en av mange tidligere tråder om olivinsand:

"Frank Angel skrev dette om olivinsand:

Olivin er ett "rent" mineral, og er derfor noe som ikke egner seg til vårt formål.
Olivin har kjemisk formel Mg2SiO4, og vil spaltes ned til både magnesium (som løfter Gh, her vil den løfte Gh til ulevelige verdier), silisium (som øker ledeevnet til vannet slik at fiskenes nerver trolig går bananas) og oksygen.
I tillegg finnes det en god del jern i slike forekomster av olivin (Fe2SiO4). Dette vil garantert gi ennå mer problemer med alger, enn næringa de får i form av magnesiumet."

Olivinsand er dessuten skarpkantet, av den grunn egner den seg godt til sandblåsing og tilsvarende dårlig til akvariet.

Vil du se mer, kan du søke på olivinsand i søkefunksjonenoppe til venstre.
Inaktiv bruker
Huff, føler virkelig med deg her altså...

Neste gang du kjøper sand så gå i en akvariebutikk og kjøp akvariesand.
Det lønner seg.
eller ta ut sanden,og kjøp nytt det koster jo 65 for en 17 kg sand, i zoo,koster det vel ett par hundre
Inaktiv bruker
Jeg ga bare 99 kr for en kjempestor sekk med Rådasand på Krizoo, nok til 250 liters akvarium...
såpass,da er det andre priser her jeg bor, rådasand,295 for 10 kg,-65 for 17 kg biltema sand,sa seg selv når man skulle ha 9 sekker
Inaktiv bruker
Ja, da blir det jo litt dyrere skjønner jeg :0)

Jeg kjøpte rådasand nylig og stusset over hvor rimelig det var :0) Har ikke hatt denne sanden tidligere, men synes den er veldig fin..
har hatt grus jeg i mange hår,men kommer aldri til og skfte til grus igjen,men hvor stort er det karret ditt da på toppen her,om det er masse jobb og fjerne den sanden.tror biltema selv sier att den sanden der ikke passer til akvarier,det står på sekken den du skal ha.
Inaktiv bruker
har 63 liter, hadde ganske lite sand fra før av så tenkte jeg kunne fylle på litt av en venn som dreiv og innkjørte sitt akvarium. han hadde en halv sekk igjen. etter jeg hadde vasket sanden grundig og tok det forsiktig oppi, fant vi ut at det kanskje var feil sand. hadde nettop fått palettciklide yngel. men fikk opp all yngelen og alle fisken er nå hos en venn i et 320 liters. de fikk med hula si, de fant yngelen sin og samlet den med en gang. Så drar og kjøper 17 kg biltema sand, skal spørre etter den som blir brukt til akvarium. fått ut all sand, vann, planter og dekor.
Så leit når sånt skjer.. men så bra at du fikk reddet fisk og yngel :0)
ja,så trenger du ikke vaske sanden heller,bare tøm det rett i karet,hvis det er tomt av vann.så fyller du opp vannet,blir ikke grumsete,det finnes mange ting om biltema sand her på forumet,og jeg prøvde det som en annen sa,vasket ikke,og det fungerte helt topp
Uff, føler med deg, det er et herk å drive og ta ut grus/sand, spesielt når man må gjøre det mange ganger!

Flott at du kunne ha fisken et annet sted, og at det ser ut til å ordne seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap