Akvarium.

Hei. Vurderer å kjøpe meg et akvarium på rundt 100l. Men her kommer det vanskelige. Jeg jobber på sjøen og er borte 2 uker i gangen. Trenger derfor tips på sammensettning av planter/fisk og nyttedyr som gir meg et akvarie som er så¨vedlikeholds fritt som mulig. Kommer sikkert til å skifte 20/30% av vannet hver uke når jeg er hjemme. Men hvor mye jobb er det egentlig å ha akvarie?
Ikke så mye jobb, egentlig.
Det jeg ser som utfordring i denne settingen er foring når du er borte. Finnes foringsautomater, men disse kan klikke, med resultat i massedød, og iogmed at du er borte så lenge av gangen, at du ikke merker det før det eventuellt er for sent.

Har du noen som kan stikke innom ca annenhver dag og fore når du er ute?

En sak er iallfall sikkert, dette karet, hvis du kjøper, bør ha en monsterpumpe. Tenk 3-4 ganger så stor kapasitet i forhold til hva som står på pakken til pumpa..
Hvordan kan egentlig en forautomat resultere i massedød? –(at den slipper for mye mat ?)
-Jeg tenker at du bør ha stort kar, litt mindre fisk. Og gjerne 2 utvendinge filter med god kapasitet. +luftpumpe. Dersom du har fisker som er planteetere, får du bunkre opp med mange fine planter de kan spise mens du er borte?
Hvis du ofte skal være borte i 2 uker av gangen, ville jeg valgt et større kar enn 100 liter. Større akvarier er mer stabile og tåler bedre å bli overlatt til seg selv. Med et lite kar, er det større risk for at det blir mer algeskraping, slamsuging, filterrens, luking og utplukking av døde fisk, enn det blir glede.

Hvis du dimensjonerer karet opp til i hvert fall 3-400 liter, overdimensjonerer filteret, styrer lyset med et tidsur (og gir mindre enn 10 timer lys i døgnet, i hvert fall når du er på havet), og er litt smart i valg av fisk og planter, kan det bli relativt vedlikeholdsfritt.

Men med et 100-literskar, i din situasjon, tror jeg det lett blir mer strev enn glede. (Men det kan jo selvsagt funke greit det også, det er bare det at sjansene for det er noe dårligere.)
Lisbeth S
Hvordan kan egentlig en forautomat resultere i massedød? –(at den slipper for mye mat ?)

Jeg antar det (men da har man mest sannsynlig kjøpt dårlig kvalitet). Det er sikkert også lett å stille inn fôrautomaten feil, slik at den gir for mye mat, i hvert fall når man er nybegynner og er usikker på hvor mye fiskene trenger.

Lisbeth S
Jeg tenker at du bør ha stort kar, litt mindre fisk. Og gjerne 2 utvendinge filter med god kapasitet.

100% enig.
Akvarie
Tror nok med et så lite akvarie som 100 liter, vannbytte ikke tatt på 14 dager, da er det nok ikkke mange fisker som kan gå i det. Større akvarie, god filtrering, bedre er det, lenger intervall med vannbytte.
Har hørt flere som ha fått problemer med forautomater som ikke fungerer som de skal. Forer feil mengder, kiler seg o.l. Det kan resultere i et kar fullt av død fisk. Når man ikke er der på 14 dager, kan mye gå galt.
Lite trolig med massedød, det må i så fall skje pga at automaten overforer slik at det oppstår nitrittforgiftning. Men hvis fiskene ofte utsettes for 14 dagers sulting, vil de snart bli underernærte. Det kan de dø av, og de blir mottakelige for sykdom. Det beste vil nok være - som det alt er nevnt - å få noen til å stikke innom annenhver dag. Men da vil jeg råde deg til å dele opp maten i "engangsporsjoner". Folk uten akvarieerfaring vil ofte være "snille" og gi altfor mye mat, og da kan det fort skje triste ting. Selv har jeg i slik sammenheng brukt små zip-poser av plast som jeg legger en klype fôr i.

Stephan
Stephan Sandemose
Lite trolig med massedød, det må i så fall skje pga at automaten overforer slik at det oppstår nitrittforgiftning. Men hvis fiskene ofte utsettes for 14 dagers sulting, vil de snart bli underernærte. Det kan de dø av, og de blir mottakelige for sykdom. Det beste vil nok være - som det alt er nevnt - å få noen til å stikke innom annenhver dag. Men da vil jeg råde deg til å dele opp maten i "engangsporsjoner". Folk uten akvarieerfaring vil ofte være "snille" og gi altfor mye mat, og da kan det fort skje triste ting. Selv har jeg i slik sammenheng brukt små zip-poser av plast som jeg legger en klype fôr i. Stephan



God ide
Hva med å investere i en god forautomat, så får fiskene annenhver dag..
Det finnes nok mange gode automater på markedet.
Trur nok det heller er få tilfeller dette ikke går bra… (?) (- personlig har jeg ikke prøvd forautomat) man kan jo teste om det er feil på automaten mens man er hjemme feks?
Lisbeth S
(...) man kan jo teste om det er feil på automaten mens man er hjemme feks?


Problemet med fôrautomater er at de kan fungere godt i lang tid, for så plutselig, på grunn av f.eks oppsamlet fukt, henge seg opp og ikke gi noe fôr, eller for mye.
Er vel det som har skjedd med de som jeg har hørt om, antagelig.

Uansett, jeg ville fått noen til å komme innom ca annenhver dag. Det med de ziploc posene var en god ide, den skal jeg bruke neste gang jeg trenger fiskeforer!
Dersom man har mulighet til å få noen å gå innom annenhver dag for å mate fiskene, 20-27 uker i løpet av året er man heldig.
Lisbeth. Det finnes di som har gode venner og naboer.....


Om karet er godt innkjørt, det vil si rundt året er det ingen problemer å reise fra karet i 2 uker i slengen. Selv har jeg 16 akvarier fra veldig smått og opp til 250L. Jeg har ingen problemer med å reise fra mine kar i 2 uker, uten å fore i dem. Litt problematisk blir det om du har veldig små yngel. Styr unna det så kalte ferieforet, det bare forurenser. Fiskene finner mat blandt annet i alger og bunnsubstratet.
Som sagt, synes jeg de som får til en slik ordning er heldige Sa ingenting om at det ikke finnes gode venner og naboer, har begge deler jeg
Selv ville jeg ikke klart å bedt noen av mine venner eller naboer om å dra innom meg annenhver dag 2 uker i måneden (12 måneder i året) for å mate fiskene. Synes det er litt mye å be noen om.
Lisbeth S
Selv ville jeg ikke klart å bedt noen av mine venner eller naboer om å dra innom meg annenhver dag 2 uker i måneden (12 måneder i året) for å mate fiskene. Synes det er litt mye å be noen om.


Hei,
Dette er vel eksempel på en ting som hver enkelt må finne ut av for sin egen del.

Stephan
Absolutt Som sagt dersom han har anledning å få noen til å mate fiskene for han, så er dette absolutt beste løsning. men dersom trådstarter ikke har anledning til dette, vil det være fint med andre alternativer..
Foring er ikke noe problem. Det er det generelle vedlikeholdet som bekymrer meg. Som vannbytte og slamsuging. Kona er villig til aa mate fiskene men ikke ha noe med vedlikeholdet aa gjoere. Timer paa lyset er en selvfoelge. Grunnen til at jeg tenker paa 100 liters kar er plassering og at jeg faar tak i et kar for 400kr med akvarie bord og alt utstyret som teste sett, hover, slamsuger osv.
I vårt forrige hus hadde jeg et kar innebygget i vegg på 74 l. Pga kronglete tilgang var jeg lat med vannbyttene her. Gikk nok gjerne 14 dager mellom hver gang. Likevel var dette det enkleste karet å holde rent. Hadde timer på lyset (9 timer), karet fikk ikke sollys, enkle fisker (en guppystamme og et par ancistrus), noen enkle planter... Pumpen var beregnet for kar opp til 200 liter. Dette fungerte utmerket...
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap